پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیگیری برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران

پیگیری برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران





۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱

پیگیری برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست: عاملان آتش‌سوزی جنگل‌‌های ارسباران از جامعه کشاورزان نبوده ولی بررسی بیشتر آن در دست اقدام است

جمشید محبت‌‌خانی -فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست- اخیراً در خصوص آتش‌سوزی‌ جنگل‌های ارسباران و عمدی بودن  این حادثه گفته است: «عاملان این حادثه از جامعه کشاورزی نبوده‌اند». به گفته این مقام مسوول براساس اطلاعات به‌دست آمده مشخص شده که این آتش‌سوزی عمدی بوده و در ارتباط با این موضوع مظنونینی وجود دارد که بررسی آن در دستور کار دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست به خبرگزاری آنا گفته است: بررسی بیشتر در خصوص شناسایی عاملان آتش‌سوزی جنگل‌‌های ارسباران در دست پیگیری است.

خسارت چندصد هکتاری به اراضی جنگلی

چندی قبل بود که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خسارت آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران اعلام کرد: تاکنون میزان خسارت این آتش‌سوزی‌ها نزدیک به ۱۰۰ هکتار تخمین زده شد، البته هنوز بررسی‌ها تمام نشده و احتمال دارد این رقم تغییر کند. سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه آتش سوزی جنگل‌های ارسباران اطفاء شده است، گفته بود: بخشی از آتش‌سوزی در محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و بخشی نیز در محدوده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که میزان دقیق خسارت در این مناطق در حال بررسی است. وی در ادامه می‌افزاید: احتمال اینکه آتش سوزی عمدی باشد زیاد است که این موضوع نیز از سوی نهادهای مرتبط در حال بررسی است. محبت خانی تاکید می‌کند: امسال تهدید برای وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع زیاد است چون بارندگی‌ها بسیار خوب و مناسب بوده و این مساله موجب رشد گیاهان شده است و اکنون که در فصل گرما و تابستان قرار داریم، گیاهان خشک شده‌اند و شرایط برای وقوع آتش‌سوزی فراهم است. از این رو نقش مردم و رعایت اصول ایمنی از سوی آن‌ها در کاهش وقوع آتش سوزی بسیار مهم است. این مقام مسوول در ادامه می‌گوید: مردم با توجه به آموزش‌های انجام شده در غیر عمدی بودن آتش سوزی‌ها می‌توانند به ما کمک کنند، همچنین در صورت مشاهده تخلف و عمدی بودن آتش می‌توانند مراتب را به سازمان حفاظت محیط زیست و یا نیروی انتظامی اطلاع دهند. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست درباره همکاری نهادهای مختلف در روند اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران بیان می‌کند: تاکنون مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی از همکاری نکردن دستگاهی گله نکرده است. وی درباره توان تجهیزاتی اطفای حریق سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌گوید: امسال تجهیزات اطفای حریق را تقویت کرده‌ایم اما با توجه به شرایط پوشش گیاهی؛ به نظر می رسد کافی نیست بنابراین قطعا به کمک مردم نیاز داریم. به گزارش ایسنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر این‌که شرایط برای استقرار نیروها در منطقه آتش‌سوزی بسیار سخت و خسته‌کننده است به همین جهت نیز زمان حضور نیروهای پیاده درمحل، بسیار طولانی بود، اظهار کرد: به‌رغم وجود همه مشکلات، نیروهای اقدام کننده طی چهار روز جلوی توسعه آتش را گرفتند. به گفته وی حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران طعمه حریق شده که شامل مرتع، مرتع مشجع و جنگل و اراضی جنگی با گونه‌های بلوط، ممرز، شیرخشت، سیاه‌تلو و همچنین گونه‌های نادر و با ارزش اورس بوده است. نامدار با بیان این‌که فراوانی و پراکنش گونه اورس در کشور بسیار نادر است، می‌افزاید: در این منطقه نیز مقداری از این گونه طعمه حریق شد، با توجه به این‌که اورس سوزنی برگ بوده و قابلیت اشتعال بسیار بالایی دارد، از این‌رو مهار کردن آتش با ابزارآلات و امکانات که نیروهایمان در اختیار دارند، بسیار سخت است. وی با بیان این‌که اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست استان به عنوان دو نهاد متولی این حوزه فاقد امکاناتی هستند که باید باشند، می‌افزاید: سال گذشته از منابع ملی اعتباری به این حوزه تخصیص نیافت و از منابع استانی نیز منابع اندکی درنظر گرفته شد که ۸۰ درصد آن تخصیص یافت، این اعتبار حتی کفایت کنترل و گشت را هم نکرد، در حالی که باید منابعی در راستای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌ها در اختیار داشته باشیم.

از کنترل خارج شدن آتش‌سوزی‌ها

 حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: از ابتدای تابستان ۲۵ مورد آتش سوزی در جنگل های ارسباران داشتیم، اما مورد آخر از کنترل ما خارج شده است.به گفته وی منطقه صعب العبور بوده و امکانات هلی برن لازم است. قاسمی می گوید: متاسفانه هنوز بالگردی به نیروهای امدادی داده نشده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در ادامه می افزاید: جنگل های ارسباران جزو میراث ملی ماست، نمی‎دانم چرا تهران به این موضوع توجه نمی‎کند. یک سری امکانات ابتدایی مانند بسکت بالگرد که ۲۰۰ میلیون قیمت دارد را هم نداریم! قاسمی می‌گوید: قبلا چند مظنون را بازداشت و تحویل مراجع قضایی دادیم، اما برخورد جدی نشد. آتش‌سوزی توسط انسان هم بعید نیست. گفتنی است آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران واقع در استان آذربایجان شرقی از آخرین ساعات روز چهارشنبه ۳۰ مرداد آغاز شده بود که با تلاش فراوان خاموش شد. حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در روند بازدید از منطقه آتش گرفته گفته بود که احتمال عمدی بودن آتش سوزی وجود دارد و حتی چند نفر دستگیر شده‌اند اما بررسی‌ها در خصوص شناسایی عوامل حریق ادامه دارد. وی گفته بود که از ابتدای امسال تاکنون، آذربایجان شرقی بیشترین میزان حریق را در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در کشور داشته است، به غیر از آتش‌سوزی‌های اخیر، وسعت حریق در این استان به ۴۳۰ هکتار می‌رسد. اَرَسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال استان آذربایجان شرقی است که از شمال کوه قوشا داغ، در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌ است. در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲٬۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد. در پارک ملی ارسباران ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۴۸گونه پستاندار مانند کل و بز، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، «وشق» (سیاه‌گوش) و پلنگ و ۲۲ گونه ماهی شناخته شده‌ است. از گونه‌های پرندگان بومی ارسباران می‌توان به قره خروس قفقازی، کبک، دراج و قرقاول و انواع پرندگان شکاری اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *