پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بررسی علل مرگ توله‌ببرهای باغ وحش وکیل‌آباد مشهد

بررسی علل مرگ توله‌ببرهای باغ وحش وکیل‌آباد مشهد





۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱

بررسی علل مرگ توله‌ببرهای باغ وحش وکیل‌آباد مشهد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب 

برای بررسی علل مرگ توله‌ببرهای باغ وحش وکیل‌آباد مشهد خبر داد

به گفته تورج همتی، در نشستی که در اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی که با حضور مدیرکل و مسئولان دامپزشکی، نماینده دادستانی، ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، یک فعال حقوق حیوانات و مسئولان اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان برگزار شد، اعضای کمیته حقیقت‌یاب این حادثه تعیین شدند. این مقام مسوول در ادامه می‌افزاید: حسب تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که در ابتدای سال بین ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه فردوسی مشهد به امضاء رسیده است، کارگروهی به منظور ساماندهی و پیگیری امور باغ وحش وکیل آباد مشهد شکل گرفته است و به‌تازگی بنا به دستور دادستان مشهد مقرر شد ذیل این کارگروه کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی و مستندسازی علل اصلی اتلاف توله ببرها تشکیل شود که روز دوشنبه هفته جاری اعضای این کمیته در نشستی تعیین شدند. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه کمیته یادشده وظیفه دارد مستندات و نتایج بررسی تخصصی خود را تا هفت روز آینده رسماً به مرجع قضایی اعلام کند، می‌افزاید: تمامی جوانب فنی، تخصصی و علمی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و منتظر اعلام نتایج بررسی این کمیته هستیم. به گزارش ایسنا، در مردادماه سال 97 خبری مبنی‌بر معدوم‌سازی هشت ببر منتشر شد که مورد تکذیب مسئولان قرار گرفت و دامپزشک باغ وحش مشهد و کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی علت مرگ این ببرها را، بیماری و کهولت سن عنوان کردند و این در حالی‌ است که  بنابر گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست، تمامی ببرهای موجود در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد حاصل جفت‌گیری ببرهای وارداتی هستند و قاعدتاً عمر زیادی از این گونه نمی‌گذرد و نباید به مرز کهنسالی رسیده باشند. همچنین در آن زمان، برخی از فعالان محیط زیست علت مرگ این حیوانات را در راستای کاهش تعداد جانوران باغ وحش که به‌ عنوان شرط صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین شده، عنوان و اعلام کردند که پوست یا لاشه آنان تاکسیدرمی شده و به فروش رسیده است. خرداد سال گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در سایت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد که تنها یک مورد سابقه تلف‌شدن ببر در باغ وحش مشهد رخ داده که آن هم ناشی از درگیری دو ببر نر و ماده در قفس بود که موجب بریدگی دم پلنگ ماده، عفونت شدید و مرگ آن شده و این ببر زخمی بلافاصله توسط دامپزشک باغ‌وحش تحت عمل جراحی و اقدامات درمانی قرار گرفت، اما 10 روز بعد از درگیری تلف شد. بعد از گذشت این جریان مجدداً در روزهای اخیر خبری مبنی‌بر تلف‌شدن هفت توله ببر در باغ‌وکیل آباد مشهد اعلام شد که سوالات زیادی در خصوص علت مرگ آنان ایجاد کرد.

ارائه درخواست تعطیلی باغ وحش وکیل‌آباد

همزمان دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز خراسان رضوی نیز با اشاره به درخواست محیط زیست برای تعطیلی باغ وحش مشهد اعلام کرد: فعلا بنا بر تعطیلی نیست. آن‌طور که فرزاد بهشتی توندری به خبرگزاری فارس گفته، مرگ سه قلاده از توله ببر‌های مذکور طبیعی و اما مرگ چهار قلاده دیگر غیرطبیعی بوده که در این خصوص کمیته حقیقت‌یابی‌ تشکیل شده است. به گفته وی اگر نتایج کمیته حقیقت‌یاب از عمدی بودن موضوع حکایت داشته باشد برخورد با مجرمان بر اساس ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی در دستور کار قرار می‌گیرد. دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز خراسان رضوی در ادامه عنوان می‌کند: مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی همراه کارشناسان، رئیس اداره حیات وحش و مدیر باغ وحش احضار شدند، همچنین با برخی از سمن‌های فعال در این زمینه جلسه‌ای برگزار شد و تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد. وی با اشاره به درخواست محیط زیست برای تعطیلی باغ وحش تصریح کرد: فعلا بنا بر تعطیلی نیست. بهشتی توندری تاکید می‌کند: دستگاه قضایی مهلت زمان‌بندی برای رفع ایرادات را به باغ وحش ابلاغ کرده است. به گفته توندری، پیگیری و رسیدگی به این موضوع از وظایف محیط زیست است و خودشان باید اقدام مقتضی را انجام دهند. مدیرکل ‌محیط زیست خراسان‌رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته است: تلف شدن هفت توله ببر باغ وحش مشهد در زمان تولد در خرداد ماه امسال اتفاقی است که نمی‌تواند غیر طبیعی باشد زیرا مرگ و میر نوزادان در زمان تولد در انسان نیز رخ می‌دهد. اما در مرگ غیر طبیعی چهار توله سهل انگاری‌هایی توسط عوامل باغ وحش وجود داد.

خطر مرگ در کمین توله‌ببر بازمانده

یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: امسال در باغ وحش مشهد سه ببر زایمان کرده‌اند که ۲۳ اردیبهشت ۹۸ ببر تینا سه توله ببر، اول خرداد ماه ببر مایا سه توله ببر و دوم خرداد ماه ببر رایا دو توله ببر را به دنیا آوردند و از این هشت توله متولد شده، هفت توله تلف شدند و در حال حاضر  یک توله ببر زنده است و تحت مراقبت‌های ویژه در شرایط قرنطینه نگهداری می‌شود. علی کشمیری ادامه می‌دهد: مرگ سه توله ببر در کنار‌ مادر به صورت طبیعی بوده است و یک توله دیگر در هنگام تولد توسط ببر مادر قسمتی از بدنش خورده شده و از بین رفته است زیرا در حیات وحش ببر مادر اگر توله‌اش را ضعیف ببیند ممکن است او را از بین ببرد و به بچه خود آسیب وارد کند. وی بیان می‌کند: ۲ توله ببر از ببر تینا نیز بلافاصله در کنار مادر تلف شدند و فقط یک ببر از آن‌ها باقی ماند که آن هم در روزهای بعد تلف شد. این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه نظر محیط زیست استان تعطیلی این باغ وحش است، تصریح می‌کند: نظر محیط زیست استان در جلسه روزهای قبل این بود که باغ وحش شهر مشهد عملا با اعتبار استان بازی می‌کند و یک بخش محلی را شامل نمی‌شود که فرض کنیم مجموعه‌ای خصوصی دچار مشکل است زیرا این باغ وحش به صورت یکی از برندهای شهر مشهد معروف شده است و اگر این برند ترک بردارد و خدشه‌دار شود اعتبار شهر زیر سوال می‌رود که کماکان این کار را هم کرده است. کشمیری در پاسخ به این سوال که آیا علت مرگ مشکوک چهار توله ببر مشخص است، می‌گوید: بررسی‌های اولیه انجام شده است اما باید جمع‌بندی شود و به اجماع رسید، تا وقتی که به جمع‌بندی قطعی نرسیم نمی‌توانیم اعلام کنیم.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *