پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عرصه به قاچاقچیان هیرکانی تنگ شد

عرصه به قاچاقچیان هیرکانی تنگ شد





۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷

عرصه به قاچاقچیان هیرکانی تنگ شد

رئیس سازمان جنگل‌ها: امسال حفاظت از جنگل‌های هیرکانی با قدرت پیگیری می‌شود 

و هم‌اکنون نیز عرصه به قاچاقچیان آن تنگ شده است

به گفته خلیل آقایی، حفاظت از عرصه‌های جنگلی چهار استان هیرکانی و ۱۱ استان زاگرسی در سال جاری با قدرت بیشتری پیگیری می‌شود. این مقام مسوول در سومین جشنواره روز ملی جنگلبان و تقدیر از جنگلبانان گفته است: باید برای حفاطت از جنگل‌ها و منابع طبیعی به سمت محلی کردن حفاظت و اقتصاد مقاومتی حرکت کرد و از نیروی عظیم مردمی استفاده کنیم. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در کشور برای هر ۴۰ هزار هکتار یک نیرو داریم که بسیار کم است می‌افزاید: در مناطقی همچون مناطق هیرکانی برای هر هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظتی وجود دارد. به گفته آقایی اگر فرهنگ حفظ و نگهداری منابع طبیعی وجود داشته باشد سرعت عملکرد در این زمینه بالا می رود. وی با یبان اینکه، رهبر معظم انقلاب هیچگاه حمایت های معنوی و مادی خویش را از منابع طبیعی کشور دریغ نکرده اند خاطرنشان می‌کند: موفقیت های خوبی در سال های گذشته کسب شد اما در مقابل عظمت منابع طبیعی و نیاز های مردم کار اندکی بوده است. به گزارش ایرنا، آقایی در ادامه تصریح می‌کند: در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان در عرصه منابل طبیعی در قالب ۳۵۰ حوزه و ۶ هزار قطعه طرح انجام شده است و در سال ۱۳۹۸ نیز برنامه ریزی شده تا بیش از هزار هکتار طرح آبخیزداری در  ۱۰ هزار نقطه اجرایی و ۶۵۰ حوزه آبخیز اجرایی شود که در ۹۰ درصد شهرستان ها در حال اجرا و در هفته دولت افتتاح می شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان می‌کند: طبق بند ب ماده ۲۹ محلی کردن اقتصاد مقاومتی در عرصه های منابع طبیعی الزامی است که در سال جاری به عنوان پروژه اساسی با همکاری مردم در روستاها در حال اجرا است. وی ادامه می‌دهد: حفاظت از جنگل ها را به شرکت های طرف قرارداد سپرده ایم تا پاسخگوی قطع درخت و قاچاق چوب باشند. همچنین طرح جایگزین جنگل ها که تا پایان سال ۱۳۹۸ به قوه مقننه و دولت ارائه  می شود وطرح جایگزین طرح تنفس اجرایی خواهد شد. به گفته آقایی طرح های مرتع داری در سال جدید توسعه یافته و ۲۰۰ هزار هکتار در سال جاری  بذرکاری، کپه کاری و احیا می شود. همچنین در سال جاری بالای ۱۰ میلیون هکتار جنگل کاداس می شود و میزان کاداس از ۵۰ میلیون هکتار افزایش پیدا می کند.

این مقام مسوول در ادامه بیان می‌کند: خشکیدگی بلوط زاگرس به دلیل عدم رطوبت بوده و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای حفظ دخیره رطوبت و ذخیره گاه های زاگرسی هزینه می شود.

تصویب لایحه حمایت از جنگلبانان

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه در خصوص لایحه حمایت از جنگلبانان می‌گوید: ۵۰ میلیارد تومان طی سال گذشته برای جنگلبانان تجهیزات خریداری شده است و لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان نیز در دو هفته آینده به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی می‌رسد. آقایی عنوان می‌کند: از مشکلات جنگلبانان آگاهی داریم و پیگیر آن‌ها هستیم. در خصوص جذب نیرو، مقدمات استخدام ۵۴۴ نفر فراهم شده و مذاکراتی برای جذب دوباره انجام شده است. سیستم استخدام و سازماندهی یگان حفاظت در سیستم وزارت دفاع در حال طی شدن است. تا شرایط فراهم شود و تشکیلات یگان حفاظت در کشور ایجاد و به دنبال آن مشکلات جنگلبانان نیز رفع شود. وی تصریح می‌کند: باید «هشتگ من هم یک جنگلبانم» به «هشتگ ملت» تبدیل شود و به عنوان یک پویش نباشد بلکه مردم و مسئولان در مورد آن اقدام عملی داشته باشند. به گفته آقایی هیچ تقدیر و حمایتی کار مردمی را که به طور داوطلب وارد عرصه وارد می‌شوند، جبران نمی‌کند. منابع طبیعی برای نسل آینده است و ادامه حیات پر نشاط آن‌ها وابسته به حفظ و حراست عرصه منابع طبیعی است.

پرداخت حقوق عقب‌افتاده جنگلبانان

به گفته رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حقوق عقب افتاده قرقبانان و نگهبانان جنگل‌های شمال به زودپرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، ابتدای امسال بود که سازمان جنگل‌ها اعلام کرد که قصد برگزاری مناقصه بین شرکت‌های بهره‌بردار از جنگل‌های شمال را دارد تا از بین آن‌ها نیروهای حفاظتی متعهد را انتخاب کند اما برگزاری این مناقصه و انتخاب برنده آن ماه‌ها طول کشید و این وضعیت سبب شد که نگهبانان و قرق‌بانان جنگل‌های شمال از هشت ماه گذشته تاکنون دستمزدی دریافت نکرده‌ باشند. چندی قبل جواد فلاح که رییس اداره منابع طبیعی شهرستان کلاردشت را برعهده دارد، به خبرگزاری پانا در این باره گفته بود: قرارداد قرقبان‌ها و نگهبانان جنگل تا پایان سال ۹۷ بود. پس از کش و قوس‌های فراوان در تاریخ ۲ مرداد ماه امسال برنده‌های مناقصه سازمان جنگل‌ها اعلام شد و در حال طی کردن سیر قانونی برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم. متاسفانه فرایند برگزاری مناقصه به طول انجامید و سبب شد که حقوقی به این نیروها پرداخت نشود. هر چند که پور مقدم پیش از این گفته بود که بعضا شرکت‌های بهره‌بردار دچار تخلفاتی در زمینه حفاظت می‌شوند و به همین دلیل قرار است که مناقصه برگزار شود؛ اما فلاح می‌گوید: قرقبانان و نگهبانان آشناترین افراد به جنگل هستند؛ هم جنگل را بلدند و هم قاچاقچیان را می‌شناسند. در صورتی‌که حقوق آن‌ها به موقع پرداخت شود و در هزینه‌های ابتدایی زندگی خود نمانند به بهترین شکل از جنگل حفاظت می‌کنند. در حال حاضر نیروی من ممکن است یک نیسان قاچاق چوب را از خروجی رد کند چون ۸ ماه است که حقوق نگرفته و معیشتش به خطر افتاده است اما وقتی برای من تامین اعتبار صورت گیرد و حقوق نیروهایم را به‌موقع بپردازم، می‌توانم سختگیری بیشتری روی موضوعات حفاظتی انجام دهم. خلیل آقایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها به‌طور مستقیم پولی به نگهبانان و قرقبانان پرداخت نمی‌کند، تصریح کرده این سازمان بودجه را در اختیار شرکت‌های بهره‌بردار قرار می‌دهد و آن‌ها حقوق نگهبانان و قرقبانان را می‌پردازد. رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید: متاسفانه به دلیل مسائل و مشکلات مالی کشور، چندین ماه است که سازمان جنگل‌ها بودجه‌ای برای پرداخت حقوق نگهبانان و قرقبانان جنگل دریافت نکرده است البته برخی شرکت‌های بهره‌بردار از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند و حقوق این افراد را پرداخته کرده‌اند. در واقع در این مورد ما باید بدهی خود به این شرکت‌ها را پرداخت کنیم. به گفته آقایی در حال رایزنی در رابطه با این موضوع هستیم و به‌زودی حقوق عقب افتاده نگهبانان و قرقبانان جنگل‌های شمال پرداخت می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *