پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شناسایی 2 یوزپلنگ آسیایی در نایبندان طبس

شناسایی 2 یوزپلنگ آسیایی در نایبندان طبس





۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰

شناسایی 2 یوزپلنگ آسیایی در نایبندان طبس

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی می‌گوید از ابتدای سال جاری دو یوزپلنگ آسیایی 

در زیستگاه نایبندان طبس مشاهده و ثبت شده است

به گفته حسن اکبری، مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بر اساس مشاهدات محیط بانان این استان از ابتدای امسال دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه نایبندان طبس دیده شده که محیط زیست این استان موفق به ثبت آن شده است. این مقام محیط زیست خراسان جنوبی می‌افزاید: یوزپلنگ یکی از گونه‌های در معرض خطر بوده که زیستگاه‌های آن در کشور محدود شده است. به گفته اکبری از آنجا که این نوع گونه حیوانی در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارد و مورد سوءاستفاده برخی افراد ناآگاه و شکارچیان قرار می‌گیرند؛ از این‌رو تلاش‌های زیادی نیز در دو دهه اخیر برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ‌ها انجام شده است. آن‌طور که مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی به خبرگزاری تسنیم گفته، تمام تلاش‌های انجام‌شده در این زمینه موفقیت‌آمیز نبوده و این گونه را از تهدید انقراض نجات نداده‌ایم و همچنین اطلاعات محیط زیست استان برای وجود یوزپلنگ در زیستگاه حیات وحش نایبندان طبس کامل نیست و نیاز به پایش دارد. اکبری با بیان اینکه زیستگاه حیات وحش نایبندان یک میلیون و 500 هزار هکتار وسعت دارد ادامه می‌دهد: یوزپلنگ شبگرد است و زیستگاه‌های بکر و کم‌تردد را به عنوان مکان زندگی انتخاب و برای جابجایی از جاده‌ها استفاده می‌کند. مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان می‌کند: برای ورود دوربین‌های طلایی با مشکلاتی مواجه هستیم و برای استفاده از  آن محدودیت‌هایی داریم و اعتبار کافی نیز برای خرید این نوع دوربین وجود ندارد و این موضوع سبب شده نتوانیم پایش صحیح در مورد یوزپلنگ انجام دهیم. به گفته اکبری خراسان جنوبی دارای 200 گونه پرنده، 60 گونه پستاندار، 70 گونه خزنده و بیش از یک هزار گونه گیاهی است اما اهمیت تنوع زیستی استان به این دلیل نیست بلکه به دلیل وجود گونه‌های در خطر انقراض مانند هوبره و پرنده بومی زاغ بور و انواع پرندگان شکاری و عقاب طلایی است. وی با بیان اینکه یک نوع نژاد از قوچ و میش در استان وجود دارد که مورد توجه گردشگران و دوستداران طبیعت است، تاکید می کند: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که دشت‌های وسیع دارد و بخش زیادی از تنوع زیستی استان و وضعیت آن نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد.

 300 گونه جانوری در خراسان جنوبی

اسفندماه 97 بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از تنوع شگفت انگیر حیات وحش در استان خبر داد و اعلام کرد بیش از ۱۰۰۰ گونه گیاهی و بالغ بر ۳۰۰ گونه جانوری شامل ۵۰ گونه پستاندار، نزدیک به ۲۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه از خزنده در زیستگاه‌های استان وجود دارد.به گزارش تسنیم، حسن اکبری در آن زمان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی حیات وحش با اشاره به تنوع شگفت انگیز حیات وحش در استان خراسان جنوبی گفته بود اداره کل حفاظت محیط زیست استان توانسته 2 میلیون و 317 هزار و 548 هکتار معادل 12.5 درصد از اراضی مستعد استان را در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش در استان حفاظت و حراست کند.وی همچنین بیان کرده بود در استان چهار منطقه حفاظت شده شاسکوه واقع در شهرستان‌های قاین و زیرکوه، درمیان و سربیشه، مظفری واقع در شهرستان‌های فردوس و بشرویه و آرک و گرنگ واقع در شهرستان خوسف، سه پناه‌گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار واقع در شهرستان نهبندان، رباط شور واقع در شهرستان‌های فردوس و بشرویه و پناهگاه حیات وحش نایبندان واقع در شهرستان طبس وجود دارد که بر اساس وضعیت توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی منجر به پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوعی در استان شده است. اکبری با اشاره به گونه‌های شاخص جانوری در استان خراسان جنوبی تصریح می‌کند: از جمله گونه‌های شاخص استان می‌توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع پرندگان شکاری و انواع خزندگان اشاره کرد.

کاهش جمعیت حیات وحش استان

اکبری در ادامه عنوان می‌کند: بر اساس فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تعداد 5 گونه پستاندار شامل یوزپلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، زرده بر، 6 گونه پرنده شامل بالابان، کرکس کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، هوبره، اردک سرسفید و 3 گونه خزنده لاک پشت آسیایی، لاک پشت مهمیز دار و آگامای سروزغی ایرانی در زمره گونه‌های در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

زوال شدت تنوع زیستی در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان ادامه می‌دهد: اگر چه فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده صورت گرفته است و همچنین در سال‌های اخیر شاهد نگرش مثبت مردم استان نسبت به رعایت حقوق حیوانات هستیم اما متاسفانه عوامل مختلفی مانند وقوع خشکسالی‌های طولانی و مکرر در کنار بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است. به گفته وی انجام اقداماتی شامل ارتقای سطح آگاهی اجتماعی و فرهنگ سازی در مورد حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع و اجزای تنوع زیستی و جلب مشارکت مردمی با همکاری فعال رسانه‌ها، اجرای طرح آمایش سرزمین و بهره‌برداری از نتایج حاصل از مطالعات آمایش سرزمین و توان اکولوژیک و پایداری منابع طبیعی در راستای حفاظت مؤثر از تنوع زیستی و بهره‌برداری پایدار از آن ضروری است. اکبری می‌افزاید حمایت از پروژه‌های حفاظتی با مشارکت جوامع و آحاد مردم در خصوص مدیریت منابع طبیعی، بهره‌برداری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی، تکمیل طرح‌های مدیریت توجیهی و تفصیلی مناطق و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای آنها در مناطق تحت مدیریت، انجام مطالعات میدانی بر روی گونه‌ها و اکوسیستم‌های منتخب برای درک بهتر از وضعیت تنوع زیستی و به کارگیری روش‌های صحیح حفاظت و احیای گونه‌های اندمیک در معرض خطر و مدیریت و کنترل چرای دام‌های اهلی از مراتع نیز در راستای حفاظت مؤثر از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از آن ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به نقش موثر همه آحاد جامعه در حفاظت و حراست از محیط زیست می‌افزاید: حفاظت از محیط زیست بیانگر احساس مسئولیت در حفظ ارزش‌های این آب و خاک و نشانه اهمیت قایل شدن برای نسل‌های آینده و ادای دین به باورهای انسانی و اسلامی است که قطعا نیازمند همکاری و همراهی تک تک هم استانی‌‌ها است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی:

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی

صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی اعلام کرد

مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا:

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

وضعیت بحرانی «خانه‌ گازر»

یک بنای تاریخی در شوشتر در آستانهٔ تخریب کامل قرار دارد

وضعیت بحرانی «خانه‌ گازر»

 ۸ بنای تاریخی اردستان در وضعیت اضطرار مرمت

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان خبر داد

 ۸ بنای تاریخی اردستان در وضعیت اضطرار مرمت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی در اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری با مجامع جهانی تاکید کرد

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

عضو میز تخصصی صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد:

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

گردشگری بازوی پیش‌برنده توسعه پایدار هنر است

مدیرمسئول نگارخانه «ترانه باران»:

گردشگری بازوی پیش‌برنده توسعه پایدار هنر است

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *