پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دسترسی 76درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتی

دسترسی 76درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتی





۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹

دسترسی 76درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتی

وزیر نیرو: در حال حاضر ۷۶ درصد روستاییان کشور به آب شرب بهداشتی دسترسی دارند 

که این رقم در استان قزوین حدود ۸۶ درصد و بالاتر از میانگین کشوری است

به گفته وزیر نیرو در حال حاضر ۲۲۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور به بهره‌برداری رسیده که ۵۲ تصفیه‌خانه در این دولت ساخته شده است. رضا اردکانیان که روز گذشته در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه محمودآباد نمونه قزوین سخن می‌گفت، اعلام کرد با یک هزار میلیارد تومان بیش از ۶۴ پروژه در دست اجراست که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. به گفته وی قزوین از مناطق صنعتی، کشاورزی و تولیدی در کشور است و این طرح‌ها می‌تواند به آبادانی کشور و رضایتمندی مردم کمک کند. به گزارش ایسنا وزیر نیرو در ادامه می‌افزاید: جمع آوری پساب و فاضلاب به بهداشت محیط زیست کمک کرده و مطمئن‌ترین منبع آب است که در صنعت می‌تواند استفاده شود با دلیل محدودیت منابع آبی باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم حتی اگر لازم باشد باید از خارج آب را وارد کنیم تا مشکلی نباشد. به گفته اردکانیان از شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون آب مصرفی در کشور بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب پساب تولید می‌شود. همچنین در دنیا شاخص‌های توسعه یافتگی سطح پوشش پساب یک ملاک است اینکه در قزوین که استان مهمی است شش تصفیه خانه در دست ساخت است بسیار خوب است. وزیر نیرو یادآور شد: در زمان رژیم گذشته با همه امکانات مجموع تصفیه خانه‌های فاضلاب ۴ مورد بود که در استان قزوین کمتر بود امروز ۲۲۲ تصفیه خانه فاضلاب در کشور افتتاح شده که ۵۲ تصفیه خانه در این دولت افتتاح شده و ۳۲ تصفیه خانه تا پایان کار این دولت وارد مدار می‌شود. به گفته اردکانیان این طرح‌ها شامل ۱۴۳ قرارداد سرمایه گذاری با بخش فاضلاب است که ارزش آن ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب است. وی در ادامه می افزاید: گذشتگان مشکل آب را با احداث و حفظ قنات‌ها حل کردند و امروز هم ما باید با به رسمیت شناختن ارزش واقعی آب سعی کنیم درست مصرف کنیم. به گفته وزیر نیرو یارانه‌ها ابزاری برای دولت برای اقشار نیازمند است البته باید آب قیمت واقعی خود را داشته باشد تا سرمایه گذاری مقرون به صرفه باشد، انتخاب روش درست آبیاری و الگوی کشت می‌تواند زندگی پایداری را برای ما رقم بزند. اردکانیان می افزاید: متوسط جمعیت برخوردار روستایی در کشور ۷۶ درصد و در قزوین ۸۶ درصد است که بیانگر تلاش شبانه روزی در استان است. وی تصریح می کند: در دولت تدبیر و امید هر هفته ۳۰ روستای کشور به شبکه آب سالم و بهداشتی متصل شده و تا سال ۱۴۰۰ قادریم هر هفته ۳۰ روستا به شبکه آب شرب و ۸ روستا را به شبکه برق متصل کنیم.

۴۵ درصد کشور تحت پوشش فاضلاب

خردادماه 96 بود که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد در حال حاضر ۴۵.۱ درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش سامانه‌های مدرن فاضلاب قرار گرفتند. آن‌طور که حمیدرضا جانباز در خصوص آخرین وضعیت سیستم فاضلاب کشور، به ایسنا گفته بود، از ۱۱۳۰ شهر تحت پوشش خدمات آبرسانی شهری ۲۷۰ شهر کشور به سامانه فاضلاب مجهز هستند.

وی اولویت شرکت آب و فاضلاب کشور را برای تجهیز فاضلاب شهرهای پرجمعیت دانسته و بیان کرده بود در دولت یازدهم ۳۷ تصفیه‌خانه به بهره برداری رسید که بیش از یک میلیون مترمکعب در شبانه روز بر حجم فاضلاب تصفیه شده کشور اضافه شد. به گفته وی بیش از ۲۴ درصد از تصفیه‌خانه‌های کشور در این دوره ساخته شده و در پیوست پیشنهادی برنامه ششم ۲۵ درصد افزایش شاخص در نظر گرفته شده است. جانباز با بیان این‌که علاوه بر اعتبارات متمرکز پیوست از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی نیز استفاده خواهیم کرد، گفته بود این مساله در دستور کار دولت قرار گرفته به طوری که در آینده نزدیک بیش از ۲۰ قرارداد به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان در مرحله انعقاد قرار گرفته است. به گفته وی، در سال 96 ظرفیت تولید پساب تصفیه‌خانه‌های کشور به بیش از ۴.۶ میلیون مترمکعب رسیده بود.

پروژه‌های فاضلاب رضایتبخش است

مردادماه 97 بود که وزیر وقت نیرو در آیین افتتاح فاز اول پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب اسلامشهر اعلام کرد پروژه‌های فاضلاب بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی کشور هستند. به گزارش ایسنا، در آن زمان حمید چیت‌چیان با بیان این‌که تصفیه‌خانه فاضلاب اسلامشهر چهلمین تصفیه‌خانه دولت یازدهم است گفته بود افتتاح دو تصفیه‌خانه دیگر در روزهای باقی‌مانده دولت، ۴۲ تصفیه‌خانه فاضلاب افتتاح شده است. به گفته وی بیش از ۲۶ درصد کل ظرفیت تصفیه فاضلاب تاریخ کشور در دولت یازدهم انجام شده است، اکنون ۴۶.۸ درصد جمعیت شهری کشور از تصفیه خانه‌های فاضلاب بهره‌مند هستند. در آن زمان او با اشاره به گزارش سالانه سازمان ملل بیان کرده بود با اجرای طرح‌های مختلف، در زمان حاضر شاخص ایران هم از نظر آب و هم فاضلاب، راضی‌کننده است. چیت‌چیان گفته بود در کشور و استان تهران شاهد عملکرد خوب شرکت آبفا بودیم، در مجموع ۱۰ مدول فاضلاب در ۹ شهر به بهره برداری رسیده و اکنون ۹۵۴ هزار متر مکعب در شبانه‌روز رسیده است که در ابتدای ‌این دولت این ظرفیت حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب بوده است و حدودا دو برابر شده است. به گفته او ما در کشوری خشک و نیمه‌خشک که در ۱۵ سال اخیر با خشک‌سالی دست و پنجه نرم می‌کرده است زندگی می‌کنیم، لذا اهمیت آب برای همه ما روشن است. وی در آن زمان گفته بود اهمیت موضوع فاضلاب برای ما به این جهت است که با توسعه صنایع و کشاورزی و توسعه شهرها، نیاز به تصفیه آب روشن شد.

چیت‌چیان در ادامه تاکید کرده بود هر مترمکعب آب آلوده، چهل متر مکعب آب پاکیزه را آلوده می‌کند و مصرف آن در کشاورزی و دامداری، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، بنابراین اگر بتوانیم فاضلاب را جمع‌آوری و به صورت اصولی مصرف کنیم از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کنیم. به گفته وی با جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه آن ضریب امنیت بهداشتی جامعه افزایش می‌یابد، در ضمن از پساب، پس از تصفیه به عنوان منابع آبی می‌توان بهره برد. گفتنی است محلی است که فاضلاب از طریق شبکه جمع آوری فاضلاب برای انجام عملیات تصفیه و حذف آلاینده های موجود در آن جمع آوری می گردد. فرایند های تصفیه فاضلاب شامل فرایند های فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی می باشد. امروزه با توجه به کمبود آب شرب در دسترس در جهان اهمیت تصفیه خانه های فاضلاب بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *