پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرح مقابله با کار کودکان آغاز شد

طرح مقابله با کار کودکان آغاز شد





۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵

طرح مقابله با کار کودکان آغاز شد

معاون بهزیستی کشور: برای کودکان کار ایرانی و غیرایرانی، پرونده مددکاری اجتماعی تشکیل می شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از آغاز طرح مقابله با قاچاق و کار کودک خبر داد و گفت: این طرح با همکاری بهزیستی، برخی سازمان های مردم نهاد، اداره امور اتباع، استانداری تهران، شهرداری تهران، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و وزارت کشور اجرا می شود.

دکتر «حبیب الله مسعودی فرید» افزود: این طرح در مرحله نخست در استان تهران و سپس در استان البرز اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: بررسی ها در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، نشان داد که تعداد زیادی از این کودکان غیرایرانی هستند بنابراین جلسات لازم با اداره اتباع گذاشته شد.

مسعودی فرید ادامه داد: در اجرای این طرح، ابتدا سازمان های مردم نهاد جذب کودکان را انجام می دهند و به مرکز پذیرش اولیه ارجاع می دهند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکان در این مراکز، احراز هویت شده و مشخصات آنان ثبت می شود و بعد به مراکز دیگری ارجاع داده می شوند.

مسعودی فرید افزود: این کودکان حمایت می شوند؛ اگر کودکان اتباع خارجی، مجاز و قانونی وارد کشور شده باشند، حمایت می شوند و در غیر این صورت به اداره اتباع ارجاع می شوند تا کارهای خروج آنان از کشور انجام شود.

وی ادامه داد: به هرحال تصمیم گیری درباره کودکان غیرایرانی از سوی اداره اتباع صورت می گیرد و کار تخصصی است.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: فضایی که برای نگهداری کودکان کار تدارک دیده شده، فضای مناسب کودکان است و کودکان ایرانی و غیرایرانی تا زمان لازم برای تعیین تکلیف، آنجا نگهداری می شوند.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: طرح ساماندهی کودکان کار بیشتر روی توانمندسازی آنان تمرکز دارد و چندان دنبال موج ساماندهی آنان نیستیم. وی گفت: همکاری های لازم با نیروی انتظامی صورت گرفته تا جلوی سوءاستفاده افراد فرصت طلب گرفته شود. برای تمام کودکان کار اعم از ایرانی و غیرایرانی پرونده مددکاری اجتماعی تشکیل می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برحسب نوع خانواده کودکان کار و خیابان، از آنان حمایت های مختلفی صورت خواهد گرفت.

مسعودی فرید افزود: مقرر شده تا وزارت کشور، اعتباراتی برای حمایت از کودکان کار و خیابان در اختیار بهزیستی قرار دهد.

وی ادامه داد: حمایت ها از خانواده کودکان کار و خیابان مشروط است به طور مثال اگر یکی از اعضای خانواده، واجد شرایط کار کردن است و این شرایط برای او مهیا باشد ولی اگر بحث سوءاستفاده و استثمار کودک در میان باشد، با هماهنگی هایی که با دادستان کل شده می تواند منجر به سلب حضانت کودک شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طبق آخرین آمار از ساماندهی کودکان کار و خیابان، ۸۰ درصد آنان غیرایرانی هستند.مسعودی فرید افزود: تمام کودکان کار و خیابان در اجرای طرح ساماندهی، احراز هویت می شوند و کودکانی که کارت هویت ندارند از طریق عنبیه چشم، کد ویژه ای می گیرند تا اگر آنان دوباره در خیابان بودند، بتوانیم وضعیت شان را پیگیری کنیم. وی تاکید کرد: نوع مداخلات برای کودکان کار و خیابان و خانواده های آنان متفاوت است.

برخورد قاطع با قاچاق کودک و به کارگیری آنان در  زباله گردی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان به مساله قاچاق کودک نیز توجه دارد و کاری می کنیم که با این مساله نیز مبارزه شود.

مسعودی فرید افزود: برخی افراد سودجو، کودکان را از خارج کشور به ایران می آورند و از آنان در بدترین اشکال کار کودک یعنی زباله گردی سوءاستفاده می کنند که با آنان برخورد لازم صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی پیمانکاران شهرداری، کودکان را در زباله گردی به کار می گیرند، گفت: اینکه سوءاستفاده کنندگان از کار کودک رسمی باشند یا غیررسمی، فرقی نمی کند و با همه آنان برخورد صورت می گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: نهادهای بین المللی نیز پیگیر مساله قاچاق کودک در ایران هستند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: رویکرد ما در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان فقط به حذف کودک از خیابان اکتفا نمی کند.

بخش بزرگی از کودکان کار کودکان بی هویت هستند 

«ناهید تاج الدین» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره کودکان کار گفت: در موضوع کودکان کار دو دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاه این است که باید زمینه‌های کار کودکان کار را مسدود کرد و اگر می‌خواهیم زمینه کار کردن کودکان را مسدود کنیم و مبارزه با کار کودک انجام شود باید زمینه‌های کاهش حاشیه نشینی را فراهم آوریم که با توجه به آمار ۱۲ تا ۱۹ میلیونی حاشیه نشینی در ایران و حضور ۳۳ درصد جمعیت در سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ها، این یک ابر چالش است که از یک سو باید به اقتصاد غیر رسمی و مبارزه با معضلات اقتصادی پرداخت که ۱۰ میلیون کارگر در آن کار می‌کنند و کودکان کار نیز بخشی از این اقتصاد هستند.

تاج الدین با بیان اینکه بخش بزرگی از کودکان کار کودکان بی هویت هستند، تصریح کرد: مورد دیگری که برای مبارزه با کار کودک مهم است بحث کودکان بی هویت است که مجلس با تصویب قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی این مورد را تسهیل کرد. وی تاکید کرد: بنابراین برای مبارزه با کار کودکان یک بسته اجتماعی مبارزه با حاشیه نشینی، اقتصاد غیر رسمی و ساماندهی کودکان بی هویت نیاز داریم. این مبارزه باید کاملاً اصولی باشد چون در اغلب مواقع زمانی که اقتصاد کودک کار مختل شد، خانواده‌های کودکان کار دچار فروپاشی و شرایط اضطرار خواهند شد.

تاج الدین خاطرنشان کرد: دیدگاه دوم در مورد کودکان کار این است که آنها را به رسمیت بشناسیم و به عنوان یک واقعیت اجتماعی با آن مواجه شویم و به نوعی از کودکان کار حمایت کنیم. چون نه می‌توانیم زمینه‌های حاشیه نشینی، نه زمینه‌های اقتصاد غیر رسمی و نه زمینه کودکان بی هویت را کامل مسدود کنیم و در نهایت همیشه تعدادی کودک کار داریم، بنابراین باید بر بستری از واقعیت اقدام کنیم و قدم برداریم.

وی افزود: در دیدگاه دوم شما فرض را بر وجود ۳ تا ۷ میلیون کودک کار می گذارید و در عین اینکه برای کاهش تدریجی این آمار اقدام می کنید، اما مثلاً ناگهان به جمع آوری ضربتی آن‌ها نمی پردازید و زمینه های شغلی آنها را یکجا مسدود نمی کنید، بلکه آنها را ابتدا توانمند و به آنان این قابلیت را می دهید که به جای تکدی گری مهارتی داشته باشند و بر مبنای این مهارت درآمدزایی کنند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *