پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مجوز برداشت سنگ آهک‌از کوه هزار در حال بررسی است

مجوز برداشت سنگ آهک‌از کوه هزار در حال بررسی است





۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰

مجوز برداشت سنگ آهک‌از کوه هزار در حال بررسی است
مدیرکل محیط زیست استان کرمان: گزارشی از برداشت سنگ آهک از کوه هزار  دریافت کرده‌ایم، موضوع در حال بررسی است  
مرجان شاکری، روز گذشته 26 خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که همکاران محیط زیست دو نفر را به طور عمدی بکشند، اظهار کرد: کشته شدن دو نفر شکارچی کاملا یک حادثه بوده است. به گفته این مقام مسوول دادستانی در این حادثه ورود پیدا کرده و تاکنون 20 استعلام از نقاط مختلف برای این پرونده گرفته است و تا این لحظه تخلف این افراد احراز نشده است اما در صورت احراز تخلف، از متخلفین هیچ حمایتی نخواهیم کرد و اگر تخلفی ثابت شود برخورد می‌کنیم. شاکری با اشاره به اینکه جامعه محیط زیست از بروز این حادثه متاسف است و امیدواریم دیگر چنین اتفاقی نیفتد تاکید کرده حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است و محیط زیست در این زمینه کوتاهی نخواهد کرد.

توسعه پایدار در کنار حفاظت

 از محیط زیست

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در ادامه این نشست خبری توسعه پایدار را یکی از دغدغه های سازمان محیط زیست دانسته و در ادامه به طرح آمایش سرزمین استان اشاره و بیان می‌کند سند راهبردی طرح آمایش سرزمینی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شده که اگر براساس آن پیش برویم دیگر توسعه نامتوازن را در سطح استان کرمان نخواهیم داشت. وی با تاکید بر اینکه توسعه باید با پایداری انجام شود، تصریح می کند باید به این موضوع اشاره کرد که مرکز استان کرمان نسبت به مراکز سایر استان‌های کشور دارای آلودگی‌های زیست محیطی کمتری است که این موضوع نشان دهنده ایستادگی و پایداری محیط زیست استان کرمان است.

سد صفارود مجوز ندارد

شاکری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت انتقال آب از سد صفارود و بحث های زیست محیطی این پروژه و آثار مخرب آن بر جازموریان با بیان این مطلب که سد صفارود مجوز زیست محیطی نداشته است، می گوید سد صفارود بر جازموریان تاثیرگذار نیست و تنها این سد برای کنترل سیلاب‌های آن منطقه احداث شده و همچنین پیش‌بینی شده بخشی از تامین آب شرب شهر کرمان از طریق این سد باشد و ما با مجوز آن در صورت دریافت موافقت‌های محیط زیست، موافقت خواهیم کرد.

کاهش آلایندگی کارخانه بردسیر

وی در بخشی دیگری از سوالات مطرح شده درباره میزان آلایندگی های کارخانجات استان کرمان گفته است میزان آلودگی‌های کارخانه فولاد بردسیر نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است زیرا این کارخانه فیلترهای بکار برده که میزان آلودگی آن را کاهش داده است. 

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در ادامه می افزاید: کارخانه مس سرچشمه نیز سال‌ها آلودگی‌هایی را به همراه داشته که تاحدودی بخشی از این آلودگی ها رفع شده است اما در همین راستا سازمان محیط زیست مصوبه ای به هیات دولت تقدیم کرده که در آن مصوب شد ظرف مدت 2 سال آلودگی این نوع کارخانجات باید رفع گردد که در همین راستا نیز محیط زیست محکم در برابر همه واحدهای آلاینده ایستاده است. 

وی حفظ تنوع زیستی را یکی از رسالت‌های محیط زیست دانسته و می گوید: استان کرمان دومین استان در سطح کشور از نظر مناطق تحت مدیریت محیط زیست بوده و به شدت از سوی این سازمان بر حفظ آب و خاک در این مناطق تاکید داریم

شاکری با اعلام خبر ابلاغ «قانون حفاظت از خاک» برای اجرا به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی از سوی رییس جمهور اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر قاچاق خاک در استان کرمان نداشته‌ایم.

کوه هزار در منطقه حفاظت‌شده نیست وی درباره گزارشاتی مبنی بر حفاری و تعرض به بخش‌هایی از کوه هزار نیز گفته است، در این رابطه گزارشاتی از سوی کارشناسان بازدیدکننده محیط زیست مبنی بر اینکه از کوه هزار برداشت سنگ آهک توسط یک شرکت در حال کار در این منطقه صورت می گیرد، دریافت کردیم، اگر بررسی کرده و دریابیم که این شرکت مجوز چنین برداشتی را نداشته باشد، کار آنها تعطیل خواهیم کرد که در حال بررسی مجوز اکتشاف آنها هستیم، اما فعالیت معدنی در کوه هزار ممنوعیتی وجود ندارد اما نباید باعث تخریب زیست محیطی شود. 

وی در ادامه می افزاید: ما باید میان توسعه و محیط زیست یک توازنی را رعایت کنیم. اما این به معنای فدا کردن محیط زیست نیست. اما واقعیت این است که پتانسیل استان کرمان معدن یا به گفته بسیاری بهشت معدنکاران است، به طوری که هم‌اکنون انواع و اقسام ترکیبات معدنی، فلزی، حتی فسیلی مانند زغال سنگ را در کرمان وجود دارد. از این رو این پتانسیل باعث می شود که سرمایه گذار جذب شود. بنابراین ما از یک سو نمی توانیم جلوی توسعه را بگیریم و از سوی دیگر نیز باید تمهیداتی داشته باشیم. 

به گفته شاکری منطقه کوه هزار طبق قوانینی که وجود دارد، منطقه حفاظت‌شده‌ای نیست که فعالیت معدن یا معدنکاری در آن ممنوع باشد. اما اصولا اگر یک فعالیت معدنی باعث تخریب زیستگاه به شکل غیرقابل جبران شود یا باعث تاثیر در حوزه های آبی منطقه شود در آن صورت محیط زیست به استناد قانون توزیع عادلانه آب، در آن موضوع ورود می کند. 

آن‌طور که مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان می گوید، معدنی که در کوه هزار مشغول فعالیت است مشمول این وضعیت نیست و تا آنجایی که در گزارشات آمده فقط در مرحله اکتشاف، گمانه‌زنی و بررسی است و هنوز نتایج قطعی آن مشخص نیست. وی گفته ما اعلام کرده‌ایم که بررسی کنند آیا مجوز اکتشاف داشته است، در چه سطحی معدنکاری می شود و اگر که آلودگی خاصی نداشته باشد می تواند به کار خودش ادامه دهد چراکه آنجا منطقه حفاظت‌شده نیست. به گفته شاکری مناطق حفاظت‌شده و مناطقی که تحت مدیریت محیط زیست قرار می گیرند باید یکسری ویژگی هایی داشته باشند که این ویژگی ها عبارتند از فلور منطقه، ذخیره های ژنی منطقه و اهمیتی که دارد. وقتی که این محدوده توسط سازمان محیط زیست پیشنهاد داده می شود ارگان های موازی از جمله وزارت صمت؛ پدافند غیرعامل، اداره منابع طبیعی و آب منطقه‌ای و سایر ارگان‌هایی که دست اندارکار هستند اعلام نظر می کنند و وقتی منطقه مورد نظر در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب شد یکسری فعالیت ها در آن محدوده ممنوع می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *