پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تولید برق تجدیدپذیر از مرز 3 میلیارد کیلو وات ساعت گذشت

تولید برق تجدیدپذیر از مرز 3 میلیارد کیلو وات ساعت گذشت





۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۲

تولید برق تجدیدپذیر  از مرز 3 میلیارد کیلو وات ساعت گذشت
وزارت نیرو: بیش از سه میلیارد کیلو وات ساعت برق از محل انرژی‌های نو تولید شده است

 

طبق اعلام وزارت نیرو، بیش از سه میلیارد کیلو وات ساعت برق از محل انرژی‌های نو از تیرماه سال 88 تا انتهای فروردین‌ماه سال جاری تولید شده است.

 از تیرماه سال 1388 تا انتهای فروردین‌ماه سال جاری، سه میلیارد و 11 میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار حدود دو میلیون و 78 هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.

این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 855 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود و بیش از 663 میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

هم‌اکنون 424 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور به 706 مگاوات رسیده است.

تاکنون 100 نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و 46 نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.

براساس این گزارش انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 350 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 123 هزار میلیارد ریال رسیده است.

43 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، 41 درصد از نوع بادی، 13 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

لزوم افزایش بهره گیری از انرژی‌های تجدید پذیر در کشور

در طول سالیان و دهه های اخیر،استفاده از انرژی های نو یا به تعبیری پاک و تجدید پذیر در جهان با ضریب هر چه بیشتری همراه شده است.

 موضوع افزایش میزان گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین از یکسو و تشدیدِ ضریب تمام شدن سوخت ها و انرژی های فسیلی در آینده از دیگر سو،سرمایه گذاری در این حوزه را بیش از پیش الزامی نموده است.

کشور ایران نیز از حیث جغرافیایی،بستر و زمینه‌ای مناسب برای توسعه نیروگاه های خورشیدی به شمار می رود و این ضرورت با توجه به بحران کم آبی در ایران،بیش از پیش اجتناب ناپذیر و الزامی به نظر می رسد.

به واقع، آب مورد نیاز برای خنک کردن نیروگاه‌های برق و به تعبیر دیگر آب بَری بالای چنین مراکزی،ایجاب می کند تا در راستای توسعه هر چه بیشتر نیروگاه های خورشیدی اقدامات هر چه بیشتری را در دستور کار قرار دهند.

آنطور که باشگاه خبرنگاران جوان می نویسد محمد سبط احمدی،کارشناس مسائل اقتصادی ،ضمن اشاره به اهمیت بسیار بالای نیروگاه های خورشیدی در راستای تامین برق مورد نیاز کشور و همچنین بهره گیری از انرژی های نو یا پاک در این مرز و بوم می‌گوید: «ظرفیت و استعداد ایران برای بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر همچون انرژی های خورشیدی،به مراتب مطلوب تر و مناسب تر از کشورهای عربی و حتی کشوری همچون چین است زیرا بیابان مرکزی ایران،بستری فراخ و مناسب برای تابش و جذب انرژی خورشیدی به شمار می رود.با این اوصاف،در شرایطی که کشورهایی همچون ایتالیا ، اسپانیا ، آلمان و…حدود 20 درصد از برق مورد نیاز خود را از محل انرژی خورشیدی تامین می کنند،لذا سهم انرژی های تجدید پذیر در تولید برق در ایران کمتر از یک دهم درصد برآوُرد می شود.توسعه نیروگاه های خورشیدی،علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب،از حیث کاهش و کنترل آلاینده های زیست محیطی نیز قالب توجه است و حتی در عرصه های امنیتی و پدافند غیر عامل،حفاظت و حراست از چنین مراکزی به مراتب ساده تر و آسیب پذیری آن به نسبت کمتر از نیروگاه های برق ( به شکل فِعلی آن ) خواهد بود.» 

تولید دو درصد از برق جهان با نیروگاه‌های تجدیدپذیر

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 2014، دو درصد از برق جهان به‌وسیله نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید شده‌اند. کشورهای چین با 258 هزار مگاوات، آمریکا با 145 هزار مگاوات، آلمان با 98 هزار مگاوات، ژاپن با 51 هزار مگاوات، هند با 46 هزار مگاوات و ایتالیا با 33 هزار مگاوات هفت کشور پیشرو در تولید برق تجدیدپذیر در جهان هستند. البته در سال‌های اخیر ایران سعی کرده میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون خورشید و باد را افزایش دهد. به خصوص که اگر ایران بخواهد به توافق پاریس برای رسیدن به این هدف که دمای کره زمین تا پایان قرن به جای دو درجه به 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یابد، بپیوندد باید تا سال 2030، چهار درصد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد. اتفاقی که جز با کمتر کردن استفاده از سوخت فسیلی و رفتن به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر، شدنی نیست.

انرژی‌های تجدید پذیر نیازمند حمایتند

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دلیل آنکه از منابع آبی بی نیاز است، می تواند احیا گر منابع آبی باشد و از آن جهت که به تولید برق می پردازد، با فروش برق تولیدی حاصل از آن به مجموعه وزارت نیرو درآمدی پایدار و مطمئن ایجاد می‌کند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران جوان است و به همین منظور نیازمند حمایت از سوی مجلس شورای اسلامی برای توسعه این طرح‌ها هستیم، گفت: روند احداث نیروگاه‌های خورشیدی با شتاب خوبی در حال پیشرفت است.

چالش‌های موجود انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

متاسفانه در ایران به علت فقدان بسترسازی لازم، بویژه در سالهای قبل موانعی برای توسعه و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشته که برخی از آنها نیز در حال حاضر نیز وجود دارد . یکی از این مشکلات وجود سوختهای فسیلی ارزان و یارانه‌ای است . در حال حاضر این مشکل نیز همچنان پابرجا  است . همچنین ورود بخش خصوصی به عرصه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، دارای مشکلاتی  است .ضمن اینکه کمبود اعتبارات مالی مورد نیاز جهت اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و عدم تخصیص کامل و به موقع آنها.

محدود بودن مشاوران و پیمانکاران و ناظران ذیصلاح در این رابطه و هزینه و زمان‌بر بودن ایجاد پتانسیل‌های فنی، علمی و صنعتی مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها در کشور.

صنعت جدید و در عین حال پیشرفته برخی از تکنولوژی‌ها و فقدان دانش کافی در این زمینه‌ها در کشور؛ که فاقد سوابق و تجربه قبلی در کشور بوده است از جمله موانع پیش روی توسعه این انرژی ها در کشور به حساب می آید.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *