سایت خبری پیام ما آنلاین | چابهار رقیب جدید سواحل خلیج فارس

چابهار رقیب جدید سواحل خلیج فارس





۱ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵

چابهار رقیب جدید سواحل خلیج فارس 

علاوه بر آب و هوای منحصر به فرد جاذبه های گردشگری فراوان دیگری در چابهار وجود دارد 

توسعه زیرساخت های چابهار به عنوان خنک ترین بندر جنوب کشور و جاذبه های گردشگری منحصر به فرد آن سبب شده تا این بندر اقیانوسی به رقیبی جدی برای جزایر خلیج فارس در صنعت توریسم تبدیل شود. اید تا چند سال پیش فقط سیستان و بلوچستانی ها از جذابیت های چابهار لذت می بردند اما اکنون نه تنها ایرانی ها بلکه گردشگران خارجی زیادی نیز مجذوب جاذبه های این بندر خنک شده اند. بندری که به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان دمای هوایش در روزهای گرم تابستان امسال حتی از بنادر استان گلستان در دریای مازندران نیز خنک تر بوده است و هم اینک نیز که در بسیاری از شهرها دمای زیر صفر درجه ثبت می شود این بندر با هوایی بهاری پذیرای مهمانان و گردشگران است. 

فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون هند و وزش بادهای موسمی که از روی اقیانوس هند به سمت بندر چابهار و نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان می وزند، عامل تعدیل دمای هوای این منطقه در گرمترین روزهای تابستان است. فعالیت این سامانه سبب شده تا مردم چابهار به نسبت سایر نواحی جنوب استان و کشور هوای خنک تری را در روزهای تابستان سپری کنند.

از طرفی این بندر در زمستان نیز به سبب قرار داشتن در مدارهای پایین جنب حاره و نزدیکی به خط استوا به دلیل زاویه تابش و عدم تاثیر سامانه های قطبی، هوایی بهاره دارد.

علاوه بر آب و هوای منحصر به فرد جاذبه های گردشگری فراوان دیگری در چابهار وجود دارد که جنوب شرقی ترین نقطه ایران را دیدنی تر می کند. روستای تاریخی تیس که به آن تیز نیز گفته می شود در دوران هخامنشیان یکی از بنادر مهم ایران در دریای عمان بوده است پس از آن نیز رونق این بندر در دوران تمدن اسلامی در کتب تاریخی روایت شده است.

وجود قلعه پرتغالیها در ساحل این روستا نیز نشان دهنده موقعیت استراتژیک تیس در سواحل مکران است. این روستا در 5 کیلومتری شهر چابهار واقع شده است و تنها روستای «منطقه آزاد چابهار» محسوب می شود که باوجود جاذبه های فراوان گردشگری و آب و هوای بی نظیر جنب حاره ای زمینه جذب گردشگران را فراهم می کند و پیوندی زیبا از تاریخ و طبیعت را پیش چشم گردشگران و مسافران به نمایش می گذارد. در مسیری که منطقه آزاد چابهار را به ساحل تیس می رساند اولین صحنه ای که برای رهگذران چشم نوازی می کند، تک مناره سفید رنگ مسجد تاریخی جامع تیس است که در میان درختان همیشه سبز حاره ای این منطقه تاریخ کهن این روستا را به نمایش می گذارد. مسجد جامع تیس یکی از قدیمی ترین مساجد اهل سنت و نماد اعتقادات و باورهای مردم بلوچ و از مساجد اولیه بعد از ورود اسلام به ایران است.

به لحاظ معماری این مسجد به سبک مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان ساخته شده است و مانند اکثر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد . رنگها و نقش های زیبای این مسجد به مانند تابلویی بی نظیر نمادی از سبک زندگی و اعتقادات و باورهای مردم تیس است. مناره و گنبدهای رنگی مسجد جامع تیس جلوه ای چشم نواز دارد که شوق و اشتیاق برای دیدن درون مسجد را افزایش می دهد. محراب و منبر این مسجد نیز با سبکی متفاوت از دیگر جاذبه های این مسجد تاریخی است. کوه ها و صخره هایی که روستای تیس را محاصره کرده است به سبب نزدیکی در کنار دریا جنس و ظاهری متفاوت دارد که وجود غارهای سه گانه در دامنه کوه «شهبازبند» جلوه ای متفاوت از طبیعت را به نمایش می گذارد. در ارتفاعی حدود 25 متر بالاتر از سطح زمین یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی قرار دارد که در زبان محلی به «بان میستی» معروف است.

در زبان بلوچی «بان» به معنای مرد صالح و خداپرست و تارک دنیا و«میستی» به معنای معبد است . در درون غاری که طبیعی و از دو غار دیگر کوچکتر است یک قبر با گنبد کوچکی روی آن وجود دارد که خطوطی شبیه به خط هندی روی آن نقش بسته است. از این غارها به عنوان مکانی برای عبادت و یا برگزاری رسوم دینی استفاده می شده است چرا که در هر یک از این سه غار یک سکو از جنس سنگ و گچ ساخته شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *