پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نقره اصفهان در کما

نقره اصفهان در کما





۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰

نقره اصفهان در کما

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان: بازار نقره در تعطیلی کامل به سر می برد

استان اصفهان در روزگاری دو هزار واحد صنفی نقره کار فعال داشت که شرایط اقتصادی این تعداد را به ۴۰۰ واحد رسانده است.

صنایع دستی که روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است و در روزگاران کهن، به عنوان صنعت تمام عیار عهد خویش حضور داشته است، این هنرهای صناعی سفیران فرهنگی یک قوم و قبیله هستند که هیچ گاه از گزارش پیام خود دست نمی‌کشند و در واقع تجلی گاه بخش قابل ملاحظه‌ای از هنر وخلاقیت اقوامی است که با این صنایع سر و کار دارند.

در این میان نقره سازی و قلم زنی ایران از دیرباز در همه نقاط جهان از معروفیت و محبوبیت ویژه ای برخوردار بوده و همواره در بالاترین نقطه هنر جای داشته است که اصفهان میراث دار تاریخ 3500 ساله صنعت نقره سازی در ایران است.

اما این هنر پرسابقه و با ارزش این روزها با مشکلات زیادی روبه رو است، از نبود مواد اولیه برای ساخت مصنوعات نقره تا نبود انگیزه از سوی هنرمندان پیشکوست و جوان این هنر بارزش.

امیر اهتمام استادکار هنر نقره سازی درباره وضعیت بازار نقره در اصفهان گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش تعداد توریست، ساخت بسیاری از اشیاء نقره انجام نمی شود چرا که خریداران داخلی تمایلی به استفاده از این گونه اجناس ندارند و به ناچار برای ادامه هنر نقره سازی هنرمندان به ساخت اشیاء خاص مانند آیینه و شمعدان و ظروف چایخوری و ….که بیشتر مصرف داخلی دارند محدود شده است.

وی با بیان اینکه اکنون به دلیل شرایط اقتصادی نقره هم از سوی مردم و هم هنرمندان از رونق افتاده است، تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت در این رشته  از نظر اقتصادی به دلیل کاهش تعداد گردشگر و قدرت پایین خرید مردم رونق چندانی ندارد.

اهتمام با بیان اینکه هرچند که دولت در جهت حمایت صنعتگران و تولید کنندگان صنایع دستی اقداماتی انجام داده است، افزود: لازم است برای حل مشکلاتی چون بیمه هنرمندان و معافیت از مالیات اقدامات موثرتری انجام شود چرا که حل مشکلاتی اینگونه، به رونق هنری و اقتصادی صنایع دستی کمک فراوانی می کند. رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان درباره وضعیت بازار صنایع دستی اظهار داشت: اکنون بازار صنایع دستی به دلیل شرایط اقتصادی اوضاع خوبی ندارد و فروش این صنایع بسیار کم شده است و گرانی مواد اولیه تولید صنایع دستی سبب شده که هنرمندان این حوزه با مشکلات زیادی روبرو شوند.

عباس شیردل با اشاره به وضعیت تولید و فروش صنایع دستی نقره در اصفهان گفت: در حال حاضر تولید و فروش در صنعت 3500 ساله اصفهان به صفر رسیده است و بازار نقره در تعطیلی کامل به سر می برد.وی درباره علت این رکود در بازار نقره بیان کرد: قوانین دست وپا گیر گمرک و گرانی مواد اولیه سبب شده که هنرمندان این حوزه دست از کار بکشند زیرا نقر خام با تعرفه گمرکی و مالیات ارزش بر افزوده عرضه می شود، این در حالی است که کشورهای رقیب در این صنعت، موانع گمرکی را رد کرده و گوی سبقت را در این تجارت از ما بگیرند.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان درباره پیگیری این موضوع از سوی مسئولان افزود: نامه نگاری های زیادی در این حوزه انجام شده اما تا کنون هیچ اعتنایی به نابودی این صنعت در اصفهان نشده است.

وی با اشاره به مهاجرت هنرمندان نقره‌کار اصفهانی به ترکیه و چین تصریح کرد: در گذشته بیش از 2 هزار واحد صنفی نقره در اصفهان وجود داشت که این تعداد اکنون به 300 تا 400 واحد رسیده، گفت: اکثر این هنرمندان به ترکیه و چین رفته‌اند زیرا در آنجا از این هنرمندان حمایت می‌شود.

شیردل بیان کرد: چرا دولت جلوی مافیای قاچاق نقره را نمی‌گیرد این در حالی است که در کشورهایی مانند چین، ترکیه و هند، نقره بدون هیچ بروکراسی وارد کشور می‌شود اما ما مجبور هستیم که نقره را از قاچاقچیان با ارزش افزوده بالا خریداری کنیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

احتمال تعطیلی شنبه قوت گرفت

احتمال تعطیلی شنبه قوت گرفت

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی:

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

طرحی برای تغییر آغاز سال تحصیلی باتوجه به شرایط آب و هوایی

طرحی برای تغییر آغاز سال تحصیلی باتوجه به شرایط آب و هوایی

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

چاه‌نیمه‌ها خالی ماندند

سخنگوی صنعت آب کشور می‌گوید تنها ۴۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شده است

چاه‌نیمه‌ها خالی ماندند

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت زد

خسارت سیل سیستان‌وبلوچستان اعلام شد

سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت زد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *