پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یادگارهای هخامنشی در محاصره هزاران حلقه چاه

یادگارهای هخامنشی در محاصره هزاران حلقه چاه





۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰

یادگارهای هخامنشی در محاصره هزاران حلقه چاه

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید: ترک های محوطه نقش رستم حاصل کاهش رطوبت خاک است  

مدیریت نامطلوب منابع آبی و استمرار خشکسالی پیاپی در یک دهه گذشته، هندسه فلات ایران را تغییر و خراش هایی را بر صورت زمین انداخته که اکنون این آسیب ها بویژه فرونشست ها به نزدیکی بناهای باستانی وکهن تمدن پارسی رسیده و آنها را با خطر تخریب مواجه کرده است. صدها بنا و میراث تاریخی ایران باستان که در دشت مرودشت واقع شده اکنون در محاصره 15 هزار حلقه چاه کشاورزی قرار دارد که شبانه روز در حال بهره برداری از منابع محدود آب های زیرزمینی این منطقه و خالی کردن زیرپای میراث تاریخی این منطقه هستند. 

حدود یک دهه قبل ، مسوولان استان فارس با غرور بر طبل دارا بودن رتبه نخست در کشت گندم می کوبیدند در حالی که اکنون زمین این خطه تاوان سوء مدیریت منابع آبی را پس می دهد به گونه ای که میراث تاریخی استان نیز از این مساله در امان نمانده و در محاصره فرونشست ها و ترک هایی قرار گرفته که هر روز نیز در حال گسترش است. یکی ازعواقب کم آبی و خشکسالی، شکافتن دل زمین برای برداشت آب های زیرزمینی است که در پی ان مساله آب های زیرزمینی به تدریج از دسترس دور شده است و در این شرایط، پدیده فرونشست زمین رخ می نمایاند. 

حفر چاه‌های غیرمجاز هم از دیگر دلایلی است که اکنون استان فارس را به گفته مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی محیط زیست کشور به رتبه یک فرونشست زمین در کشور و حتی جهان رسانده است. مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ترک هایی در محوطه نقش رستم وجود دارد که مربوط به انقباض خاک به دلیل کاهش رطوبت زمین است. 

حمید فدایی افزود: کاهش رطوبت زمین که دهه اخیر در سراسر ایران پدید آمده بر اثر خشکسالی است و در بسیاری از دشت های کشور در پی این مساله فرونشست زمین و فروچاله نیز ایجاد شده که متاسفانه این وضعیت گریز ناپذیر است. 

وی با تاکید بر مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی خشکسالی اظهار داشت: ضروری است که برداشت های غیرضروری از منابع آبی قطع شود تا این دوره خشکسالی را که فرونشست ها و ترک های زمین از جمله عوارض آن است به پایان رسد و به دوران ترسالی برسیم تا زمین باری دیگر خود را بهسازی و ترمیم کند. 

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد اظهار داشت: در دشت پارسه آثار ارزشمند و میراث جهانی مانند تخت جمشید و نقش رستم وجود دارد که البته به دلیل پیوستگی این دو اثر به کوه، نگرانی در خصوص بحران فرونشست و ترک های زمین و تاثیر آن بر این دو بنای جهانی کمتر است. 

فدایی ادامه داد: در دشت مرودشت به جز تخت جمشید و نقش رستم هزاران بنا، محوطه و تپه های تاریخی و باستانی وجود دارد که نگرانی اصلی در خصوص تخریب این میراث ارزشمند و تاثیر فرونشست و ترک های زمین که بر اثر خشکسالی و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی بروز می کند وجود دارد. 

وی اظهار داشت: دشت مرودشت محل تمدن عظیم ایران باستان است و آثار فاخر جهانی مانند شهر پارسه، تخت گهر، پل، بقایای تاریخی ابنیه تاریخی و ساختار سنگی بسیار در زیر سطح و آثاری نیز بر روی زمین در این منطقه وجود دارد که برای حفاظت از این آثار در مقابل تهدید فرونشست زمین مدیریت جامع تری می طلبد که مردم هم باید در آن مشارکت کنند. 

این مقام مسئول همچنین گفت: در دشت مرودشت و در حریم آثار باستانی هخامنشی،بیش از 15 هزار حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که از این تعداد حدود هفت هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز و بیش از هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز است. مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد در ادامه تاکید کرد: ضروری است که الگو کشت در دشت مرودشت و در حریم میراث جهانی این محدوده تغییر پیدا کند.

وی گفت: در شرایط خشکسالی کنونی نباید محصولات کشاورزی پرآب بر نظیر برنج در این منطقه که می تواند تهدیدی برای میراث جهانی بشمار برود کشت شود اما متاسفانه اینگونه نیست و هنوز برنج در این محدوده کاشته می شود و حتی مشاهدات حاکی از کاهش سطح زیرکشت این محصول نیز ندارد. 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

کارگروه پژوهشی‌ـ‌کاربردی شبیه‌سازی شورای امنیت ملل متحد برگزار می‌شود

با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران

کارگروه پژوهشی‌ـ‌کاربردی شبیه‌سازی شورای امنیت ملل متحد برگزار می‌شود

اعزام سفیر ایران به سوئد متوقف شده است

وزیر امور خارجه:

اعزام سفیر ایران به سوئد متوقف شده است

شاخ و شانه کشیدن برای خاورمیانه

اسرائیل و ایالات متحده امریکا در حال برگزاری رزمایش مشترک هستند

شاخ و شانه کشیدن برای خاورمیانه

سهم ناچیز زنان از بودجه 1402

رئیس فراکسیون زنان مجلس اعلام کرد:

سهم ناچیز زنان از بودجه 1402

وعده افزایش رابطه با روسیه از زبان قالیباف

دولت و مجلس برای افزایش روابط همسایگی در شمال تلاش می‌کنند

وعده افزایش رابطه با روسیه از زبان قالیباف

سلاح هسته ای امنیت‌آفرین نیست

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی:

سلاح هسته ای امنیت‌آفرین نیست

رهبران چند کشور اروپایی نگاه‌های افراطی و شتابزده دارند

همزمان با سفر وزیر خارجه بلاروس به تهران، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه آمریکا دیدار کردند

رهبران چند کشور اروپایی نگاه‌های افراطی و شتابزده دارند

«اژدهای هفت‌سر» بهترین تعریف فساد سیستمی است

گفت‌وگو با محمود صادقی، حقوقدان و نماینده پیشین مجلس

«اژدهای هفت‌سر» بهترین تعریف فساد سیستمی است

آقای قالیباف وظایف مجلس چه می‌شود ؟

آقای قالیباف وظایف مجلس چه می‌شود ؟

بازی با شفافیت

نمایندگان مجلس قبل از به سرانجام رساندن طرح شفافیت آرا نمایندگان کلیات یک طرح جدید را تصویب کردند

بازی با شفافیت

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *