سایت خبری پیام ما آنلاین | موریانه مشغول خوردن تاریخ یزد

موریانه مشغول خوردن تاریخ یزد





۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷

موریانه مشغول خوردن تاریخ یزد

معاون میراث فرهنگی یزد: دوهزار  بنای تاریخی یزد نیاز  به طعمه‌گذاری دارد

بعد از کم توجهی مسوولین به اماکن تاریخی کشور حالا نوبت به موریانه ها رسیده تا مرگی بی صدا را برای این آثار رقم زنند.

چندی است که موریانه ها به جان بناهای تاریخی یزد افتاده اند و بخشی از تاریخ را می بلعند. به جای انکه این بناها در صنعت گردشگری مورد اتفاده قرار گیرند، فعلا محل جولان و قدرت نمایی موریانه ها شده اند.

به دلیل وجود الیاف چوب در بناهایی که در ساخت آن ها از چوب و کاهگل استفاده شده است، جمعیت موریانه ها بسیار زیاد می شوند. این اتفاق در محوطه ی ثبت جهانی شده ی چغازنبیل نیز رخ داده چرا که این بنا از کاهگل و خشت ساخته شده و الیاف چوب در مصالح آن به کار رفته است. کلونی موریانه ها در این بنا بسیار پرجمعیت بود و تجربه کنترل جمعیت آن ها به حفظ دیگر بناهای ساخته شده از خشت و چوب در کشور کمک بسیاری کرد.

یزد دارای آثار و بناها و بافت‌های تاریخی است که با توجه به نحوه قرارگیری در دشت‌ها و کوهپایه‌ها دارای الگو و شیوه‌های متفاوت معماری هستند و بر این اساس در کهن شهر یزد با طیف‌های مختلفی از آثار و بناهای تاریخی روبه‌رو هستیم که هر کدام دارای ارزش‌ متفاوتی‌اند.حفاظت از آثار تاریخی یکی از دغدغه‎های مهم میراث فرهنگی است و جدا از عوامل تخریبی که دست بشر در آن دخیل است، عوامل دیگری در تخریب و فرسودگی بناهای تاریخی نقش اساسی دارند که عمده آنها آسیب‌هایی از نوع بیولوژیکی است.

این آسیب‌ها عمدتاً از راه حشرات موذی، حیوانات و گیاهان به آثار و بناهای تاریخی وارد می‌شود اما مهم‌ترین و شاخص‌ترین خسارت‌هایی که به بناها و بافت تاریخی یزد وارد می‌شود به سبب وجود موریانه چوبخوار یا زیرزمینی است که دشمن اصلی بناهای تاریخی یزد به شمار می‎رود.

اما حالا این موریانه ها در آثار تاریخی یزد جولان می دهند.

معاون میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به انجام عملیات اجرایی طعمه‌گذاری برای مبارزه با عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان در نارین قلعه میبد، گفت: حدود 2000 بنای تاریخی در یزد به این عملیات نیاز دارند

ساشا ریاحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اجرای عملیات طعمه گذاری در نارین قلعه میبد برای اولین بار در سال جاری اظهار کرد: فاز اول عملیات اجرایی مبارزه با عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان به نارین قلعه میبد به روش ایجاد ایستگاه‌های طعمه معین انجام شد.

وی، این اقدام را راهکاری برای جلوگیری از تداوم فرسودگی زیستی عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ‎ ترین عوامل آسیب ‎ رسان به سازه  بنای موجود کهن دژ نارین قلعه میبد، موریانه ‎ های زیرزمینی هستند که آثار خسارت آن در قسمت ‌های مختلف مشهود است، به همین دلیل برای ردیابی و کنترل آن ایستگاه های معین در مجاورت دیواره اصلی نصب شده است.

مدیر پایگاه پژوهشی شهر میبد درباره مزیت این طعمه‌های معین نسبت به سایر طعمه‌ها مانند رو زمینی و زیرزمینی، بیان کرد: به دلیل تعداد زیاد طعمه‌ها بازدید و پایش آن‌ها در فواصل طولانی مدت صورت می‌گیرد که در این اقدام از سموم مهار کننده «سنتزکیتین» استفاده شده است.

وی، نصب 35 ایستگاه معین در این بنا را متناسب با موقعیت این آن دانست و گفت: با توجه به وسعت بنا تعداد ایستگاه‌ها در مراحل بعدی افزایش خواهد یافت.

ریاحی مقدم، لازمه نصب این طعمه گذاری‌ها را حفظ کامل بناهای تاریخی عنوان کرد و گفت: این عملیات باید هم زمان با مرمت یا قبل از آن و به صورت مداوم به مدت 4 تا 5 سال انجام شود تا کلنی موریانه‌ها را مسموم و از سکونت و بازگشت آن‌ها به بناهای تاریخی جلوگیری کند.

این مسوول از طعمه‌گذاری در هشت بنای تاریخی متناسب با نیاز آنها به این عملیات در سال گذشته یاد کرد و گفت: از جمله بناهای مذکور می‌توان به مجموعه سلطان بندر آباد، بقعه ضیائیه، مسجد جامع فهرج، مسجد جامع دهنو و باغ دولت آباد اشاره کرد اما یزد حدود 2000 بنای تاریخی دارد که تمامی این بناها به طعمه‌گذاری نیاز دارند تا از تاثیر عوامل فرسودگی زیستی در آن‌ها جلوگیری شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *