پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قطع شبانه درختان در همدان

قطع شبانه درختان در همدان





۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲

قطع شبانه درختان در همدان

مرداد سال ۹۳ دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای اسلامی، همدان را به‌عنوان نخستین شهر سبز پایدار در میان کشورهای اسلامی انتخاب کرد و توسعه فضای سبز و تدوین اطلس زیست‌محیطی در همدان منجر به انتخاب این شهر به‌عنوان هفتادمین شهر سبز پایدار جهان شد.

اسفند سال ۹۵ نیز با موافقت معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست وقت، تفاهم‌نامه شهر سبز پایدار همدان به مدت ۳ سال دیگر تمدید شد.

حال همدان شهری است که باید با افزایش سرانه فضای سبز خود نه‌تنها به کاهش آلودگی کمک کند، بلکه با احیای نوار سبز در حومه یا رینگ پایانی شهر شرایط را برای جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز در اطراف شهر مهیا سازد.

آنطور که مهر می‌نویسد اما در نگاهی به اخبار منتشرشده از سوی مسوولان شهرداری همدان در باب وضعیت سرانه فضای سبز این شهر؛ معاون خدمات شهری شهرداری همدان بابیان اینکه توسعه فضای سبز با توجه به توسعه شهر امری اجتناب‌ناپذیر است، عنوان کرده است: باید در نقاط جدید شهری که توسعه می‌یابند فضای سبز نیز با توجه به طرح تفصیلی و تأمین سرانه ایجاد شود.

وحید علی ضمیر تأکید کرده است: حذف فضای سبز که سال‌ها برای کاشت و نگهداری آن تلاش شده توجیه‌پذیر نیست و فضای سبز موجود را باید حفظ کنیم اما در توسعه فضای سبز باید کاشت گونه‌های کم آب‌برو سازگار با اقلیم همدان در دستور کار قرار گیرد.

این صحبت‌ها در حالی عنوان‌شده که طی چند روز اخیر در بلوار آیت‌الله نجفی همدان شمار زیادی از درختان که تعداد آن حدود ۱۰۰ اصله بوده و ازقضا عمر و سن آن‌ها نیز کم نبوده شبانه قطع‌شده‌اند. طبیعتاً یکی از آسان‌ترین راه‌های توجیه قطع درختان، بهانه کردن خشکیدگی یا پوسیدگی آن‌هاست اما در این مورد نه‌تنها درختان قطع‌شده خشکیدگی و پوسیدگی نداشته‌اند بلکه با عمری ۱۰ – ۱۵ ساله از شادابی لازم نیز برخوردار بوده‌اند.

شورای شهر به نمایندگی از مردم ناظر بر عملکرد شهرداری است

بر اساس قانون حفظ توسعه فضاهای سبز شهری، متولی و مسوول حفظ فضاهای سبز شهری شهرداری‌ها هستند و شورای شهر نیز به نمایندگی از مردم ناظر بر عملکرد شهرداری است.

رییس گروه فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در خصوص این اتفاق بابیان اینکه از یک ماه پیش بحث تعریض بلوار آیت‌الله نجفی همدان و ایجاد دوربرگردان برای آن معبر توسط شهرداری منطقه ۴ مطرح‌شده بود و چون نیاز به قطع درختان در این معبر وجود داشت شهرداری منطقه موضوع را با کمیسیون‌ماده ۷ درمیان گذاشت، گفت: این کمیسیون در ابتدا با قطع درختان به‌شدت مخالفت کرد و دلیل این تصمیم را جویا شد.

رضوان سلماسی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر همدان در یک مسیر ترانزیتی به‌عنوان هاب اتصال استان‌های غرب کشور به مرکز و جنوب کشور قرار داشته و از طرفی به دلیل نبود کنارگذر در این شهر؛ معابر شریانی همدان ازجمله بلوار آیت‌الله نجفی همواره با ترافیک و راه‌بندان و عدم ایمنی به‌خصوص در رابطه با عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین روبروست. وی ادامه داد: موضوع عبور بیشترین زائران اربعین از مرزهای غربی و از همین مسیر، همدان را در این ایام کاملاً با مشکل مواجه می‌کند بنابراین در طرح تفصیلی شهری در این محور یک تقاطع غیرهمسطح طراحی‌شده است که به دلیل عدم امکان تملک املاک آن بخش از شهر فعلاً اجرای آن ممکن نیست.

وی گفت: این امر باعث شد برای کاهش مشکلات تردد این اصلاح هندسی در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد که به‌صورت ناخواسته این اصلاح هندسی باعث قطع درختان زیادی در معبر شده است. سلماسی بابیان اینکه علی‌رغم وجود این مشکلات کمیسیون ماده ۷ از شهرداری درخواست مطالعه برای بررسی راه‌های جایگزین با اولویت حفظ درختان را داشت که همین امر موجب ایجاد وقفه بیش از یک ماه برای اجرای طرح شد، گفت: در این مدت راه‌های دیگری توسط معاونت معماری و شهرسازی و نیز کارشناسان و مهندسان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری موردبررسی قرار گرفت.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر