سایت خبری پیام ما آنلاین | ساخت سد زیر عمارت زباله

ساخت سد زیر عمارت زباله





۳ مهر ۱۳۹۷، ۹:۳۴

ساخت سد زیر عمارت زباله

معاون فنی محیط زیست آمل: هنوز طرحی برای جابجایی زباله‌ها از کنار سد هراز ارائه نشده است

 

دیگر شهرهای سرسبز و هوای مه‌آلود و بارانی شمال، بهترین محل زندگی نیست. این طبیعت هم‌اینک در حال دفن شدن زیر زباله‌هایی است که شیرابه‌های آن‌ تا کیلومترها در دل زمین نفوذ کرده و آب‌های بکر زیر زمینی، رودخانه‌ها و شرب را به لجن کشیده است.

چند سالی است که «رودخانه هراز» آلوده شیرابه زباله‌هایی است که درد بی‌درمان شهرهای شمالی شده. حالا خبر می‌رسد به جای رسیدگی به این معضل، ساخت سدی در دستور کار است که در صورت بهره برداری، آبش مخلوطی از شیرابه و آب خواهد بود.

«سد مخزنی هراز»، قرار است آب مورد نیاز بیش از یک میلیون و 200 هزار خانوار مازندرانی و آب مورد نیاز بیش از 98 هزار هکتار از زمین‌های زراعی را تامین کند. این سد با ظرفیت 230 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه بزرگ هراز درحال ساخت است. اما نکته جالب توجه در ساخت این سد، نزدیکی آن با منطقه عمارت است. عمارت همان سرزمین زباله آمل که شیرابه‌های اسیدی آن تا کیلومترها نفوذ کرده و آب رودخانه هراز را هم آلوده خود کرده است. 

این منطقه (عمارت) ۱۰ هکتاری، مدتهاست که محل دفن زباله شهرهای آمل، محمودآباد، دابودشت، هادی شهر، سرخرود، رینه، گزنگ، امام زاده عبدالله و ۱۰۰ روستای این شهرستان است. عمارت در سی کیلومتری آمل و در قسمت بالای سد هراز قرار دارد. 

وعده تعیین تکلیف زباله‌ها

یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس که سال گذشته از معضل انباشت زباله در منطقه عمارت به عنوان مهمترین مشکل پیش روی سد هراز آمل سخن گفته بود، اکنون از تعیین تکلیف این زباله‌ها خبر می‌دهد. او پیش از این گفته بود: برای حل این معضل ساخت کارخانه زباله سوز آمل در دستور کار است اما مشکل زمین برای احداث این کارخانه وجود دارد.که حالا از تخصیص اعتبار 150 میلیارد تومانی، حل مشکل وقفی بودن زمین و خرید آن از اداره اوقاف سخن می‌گوید.آنطور که گفته می‌شود این کارخانه قرار است توسط شرکت ژاپنی ساخته شود. ملا یوسفیان سال گذشته هم از رفع همه موانع بر سر ساخت این کارخانه سخن گفته بود.

شرط آبگیری سد

این سد در صورتی می‌تواند آب‌گیری خود را شروع کند که حداقل دو سال از زمان جابجایی زباله‌ها گذشته باشد. طبق گزارش تسنیم و نقل قول از حسن احمدپور مدیر اجرایی پروژه، زمان آب‌گیری سد در اوایل سال 99 اعلام شده است. این در حالی است که هنوز وزارت نیرو هیچ طرح خاصی را برای جابجایی زباله‌ها اعلام نکرده است  یداللهی معاون فنی محیط زیست آمل در این خصوص به پیام ما می‌گوید: ما از وزارت نیرو تعهد گرفته‌ایم که دو سال قبل ازآبگیری سد هراز باید زباله‌ها را از منطقه عمارت جابجا کنند. بر اساس همین تعهد بود که محیط زیست مجوز احداث این سد را صادر کرد. هفته پیش در جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد، قرار بر این شد که تا پایان اسفندماه برای ساماندهی این زباله‌ها طرح خود را ارائه کنند. البته یداللهی معتقد است این سد به این زودی‌ها نمی‌تواند تکمیل شود چرا که اصولا ساخت سد در کشور ما یک پروسه طولانی است و از طرفی هم به دلیل نبود اعتبار روند اجرای آن به کندی پیش می‌رود. 

به گفته یداللهی آنچه مهم است موضوع شیرابه‌های اسیدی است که زیر زمین مانده و باید تکلیفشان مشخص شود. شیرابه‌ها اسیدی و سازند آن منطقه آهکی است. به همین دلیل به راحتی در دل آب‌های زیر زمینی نفوذ می‌کنند. هم‌اکنون در منطقه عمارت روزانه 300 تن زباله تخلیه می‌شود. زباله وقتی در جایی باشد تا 80 سال شیرابه دارد این موضوع مخصوصا در مناطق شمالی کشور که باران همیشه به راه است از شدت بیشتری برخوردار است. اهمیت این موضوع را وقتی می‌توان درک کرد که بدانیم این زباله‌ها چهل سال است که در این منطقه رها می‌شوند.

او می‌گوید: بهترین آب شرب کل استان مازندران در منطقه آمل قرار دارد. از نظر زمین شناسی این شهرستان روی مخروطه افکنه هراز است. حتی آب شرب بابل هم از شهرستان آمل تامین می‌شود. و حالا شیرابه‌ها بلای جان این آب ناب شده‌اند.

انتقاد از علوم پزشکی 

معاون فنی محیط زیست مازندران،  ضمن تایید آلودگی آب رودخانه هراز طی چند سال گذشته، چاره کار را در احداث سیستم تصفیه شیرابه می‌داند. او می‌گوید: مانند اتفاقی که در ساری ومرکز بابل افتاده است و برای دفن زباله از این روش استفاده می‌کنند. البته هزینه اینها چندین میلیاردی است و همیشه بحث نبود اعتبار مطرح می‌شود.

او از نقش کمرنگ علوم پزشکی در این میان انتقاد کرده و می‌گوید: اینکه با این وضعیت تا چه اندازه میزان بیماری‌های مختلف مخصوصا گوارشی افزایش یافته را باید علوم پزشکی و وزارت بهداشت بیان کند اما متاسفانه آنها نه در جلسات ما شرکت کرده و نه از این مساله حمایت می‌کنند. هنوز ندیدم وزارت بهداشت که مسوول مستقیم بهداشت مردم است در این زمینه نقطه نظری را بیان کند. ظاهرا دیوار محیط زیست از همه کوتاه‌تر است و تنها کسی که از این قضیه سخن می‌گوید محیط زیست است.

یداللهی وظیفه محیط زیست را اینها می‌داند: باید خطر را اعلام کرد و برنامه داد. اما در حال حاضر تمام بهانه برای ساماندهی نکردن زباله آمل، نبود اعتبار است و محیط زیست هم نمی‌تواند به لحاظ امنیتی جلوی ورود زباله به آن منطقه را بگیرد. چراکه زباله پنج شهر به آن‌جا می‌رود و اگر در آنجا تخلیه نشود پس این 300 تن زباله در کجا دفن می‌خواهد دفن شود.

مریدی مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست در خصوص مشکلات بهداشتی این شیرابه‌ها به پیام ما می‌گوید: یکی از دلایل افزایش سرطان‌های گوارشی در شهرهای شمالی کشور مخصوصا از تالش تا گلستان همین موضوع آلودگی آب است. به گفته او مواد آلی که از شیرابه ‌زباله‌ها وارد آب می‌شوند سرطان‌های مختلفی را ایجاد می‌کنند. موضوعی که در حال حاضر اتفاق افتاده است.

طبیعت شمال کشور مدتهاست با این زباله‌ها نفسش به شماره افتاده است و حال جان مردمی وسط است که روزانه به جای آب شیرابه زباله می‌نوشند…

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *