پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محرم امسال ،محرم بدون پلاستیک

محرم امسال ،محرم بدون پلاستیک





۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱

محرم امسال ،محرم بدون پلاستیک

درخواست سازمان محیط زیست و فعالان این حوزه برای استفاده نکردن از ظروف یک‌بار مصرف در محرم امسال

با آغاز ماه محرم، مصرف ظروف پلاستیکی مجددا افزایش یافته است. ظروفی که برای انسان‌ها یکبار مصرف است اما حل و هضم آن برای زمین و طبیعت، چند قرن طول می‌کشد.

«برای نذری دادن تا حد امکان از ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی استفاده نکنیم و اگر هم مجبور به استفاده بودیم از نوع تجزیه‌پذیر استفاده کنیم.» این درخواستی بود که ژیلا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست از مردم کرد و گفت: پلاستیک‌ها ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال در طبیعت سالم می‌مانند و بعدازآن تجزیه‌شان آغاز می‌شود. حدود ۱۰۰۰ سال این تجزیه طول می‌کشد البته انواع تخریب پذیر زودتر تخریب می‌شوند اما همچنان مضر هستند و خاک را آلوده می‌کنند.

همه ساله کارشناسان نسبت به افزایش قابل توجه مصرف ظروف پلاستیکی در ایام محرم تذکر می‌دهند. رییس پیشین کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: «به طور معمول روزانه 14 هزار تن ظرف پلاستیکی و 3000 تن ظرف کاغذی مصرف می‌شود که این میزان در ایام محرم به بیش از سه برابر افزایش می‌یابد. به نحوی که مصرف ظروف پلاستیکی به 40 هزار تن و ظروف کاغذی به 10 هزار تن در روز می‌رسد.»

خطرات ظروف پلاستیکی

ژیلا مهدی آقایی پیشنهاداتی را برای این موضوع مطرح می‌کند. او می‌گوید: باید سعی کنیم کمترین استفاده را از این ظروف  داشته باشیم. اگرمی‌خواهیم از نوشیدنی‌های نذری استفاده کنیم، همراه داشتن لیوانی کوچک حجم زیادی اشغال نمی‌کند. همچنین باید هیات‌ها خودشان را موظف به جمع‌آوری و تفکیک ظروف مانده از نذری‌شان کنند. در حال حاضر، سازمان بازیافت شهرداری نیز مکان‌هایی را دارد که این ظروف را برای بازیافت تحویل می‌گیرد.

به گفته آقایی، شاید به‌ندرت به این موضوع دقت کرده باشیم که مصرف همین ظروف یک‌بارمصرف که نوشیدنی و خوراکی داغ را در آن سرو می‌کنیم، می‌تواند ازنظر بهداشتی ایجاد مشکل کند. همه این‌ها با اعتقادات و آنچه اسلام وظیفه ما کرده تا از سلامت خود و محیط زندگیمان محافظت کنیم منافات دارد.

او می‌گوید: طبق گزارش‌ها و تحقیقات انجام‌شده، نوشیدنی‌ها و غذای داغ  وقتی وارد ظروف پلاستیکی می‌شوند باعث ورود ریز پلاستیک‌ها به بدن و متعاقب آن ایجاد مشکلاتی برای سلامتی می‌شود. پلاستیک‌هایی که بعدازاین ایام می‌بینیم و حتی سطل‌های زباله پاسخگوی حجمشان نیست، برای آب، خاک و سلامت مضر است.

آقایی از دستور کار حذف ظروف پلاستیکی سخن می‌گوید. 

به گفته او هر سازمانی هر توصیه‌ای که می‌خواهد داشته باشد باید از خودش شروع کند. به همین دلیل از بهمن سال گذشته ابلاغی با امضای رییس سازمان، در سطح سازمان حفاظت محیط ‌زیست وادارات تابعه مبنی بر ممنوعیت استفاده از آب بطری پلاستیکی انجام شد. استفاده از ظروف یک‌بارمصرف در پذیرایی‌ها نیز حذف‌ شد. سعی ما این است که بخشنامه به‌صورت کامل اجرا شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *