پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یوزها چوب کم‌کاری وزارت راه را می‌خورند

یوزها چوب کم‌کاری وزارت راه را می‌خورند





۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶

یوزها چوب کم‌کاری وزارت راه را می‌خورند 

مدیر کل دفتر حیات وحش محیط زیست: 70 درصد یوزها در تصادفات رانندگی تلف می‌شوند

در روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، علت اصلی مرگ این یوزهای ایرانی، تصادفات جاده‌ای عنوان شد. آنطور که محیط زیست می‌گوید، وزارت راه و شهرسازی در انجام وظیفه خود در این زمینه کم‌کاری می‌کند.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 70 درصد یوزپلنگ‌ها طی 16 سال اخیر در سوانح جاده‌ای تلف شدند و لازم است برای کاهش این تلفات، ایمن سازی جاده‌ها و کریدورهای عبوری به خصوص در جاده‌های منتهی به زیستگاه این گونه ارزشمند انجام شود.

در روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، مجید خرازیان با اشاره به اینکه بر اساس پایش‌های 16 سال گذشته تنها 48 یوزپلنگ آسیایی شناسایی شده است، از تمرکز سازمان بر تکثیر و پرورش یوز در اسارت با استفاده از روش‌های مصنوعی خبر داد. 

او افزود: نابودی زیستگاه، شکار غیرمجاز، قاچاق اجزای حیات وحش، بیماری، تصادفات جاده‌ای از عوامل نابودی و تلف شده حیات وحش هستند.سوانح جاده‌ای در درجه اول و سگ‌های گله همراه دامداران در درجه دوم مهمترین عوامل تهدید یوز در ایران هستند.

خرازیان مقدم افزود: سازمان محیط زیست موظف به شناسایی نقاط پرحادثه است و در مرحله بعد باید مشخص کند چه تمهیداتی باید اندیشیده شود. جاده عباس آباد میامی به سمت مشهد یکی از نقاط پرخطر و حادثه خیز برای یوزپلنگ های آن منطقه است به طوری که در 10 سال گذشته 8 قلاده یوز در آن جاده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شدند.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود 10 کیلومتر از قسمت حادثه خیز جاده عباس آباد – میامی در استان سمنان در حال فنس کشی است، گفت: فنس کشی قسمتی از جاده حادثه خیز می‌تواند حوادث جاده‌ای را کاهش دهد که ما امیدواریم با همکاری دستگاه‌های متولی سایر قسمت‌های حادثه خیز این جاده و سایر جاده‌ها در استان‌های دیگر ایمن سازی شوند.

وظیفه اداره راه و شهرسازی فنس کشی جاده است

خرازیان مقدم ادامه داد: سازمان محیط زیست یک نهاد نظارتی و اجرایی است و به عنوان مثال نمی تواند رو گذر یا زیرگذر احداث کند این وظیفه اداره راه و شهرسازی است اما تلاش سه تا چهارساله سازمان محیط زیست برای فنس کشی جاده عباس آباد با هدف ایمن سازی توسط اداره راه به نتیجه نرسید از این رو سازمان محیط زیست در سال 96 با تخصیص یک میلیارد تومان از اعتبارات خود اقدام به فنس کشی این جاده از هر طرف 5 کیلومتر کرده است ، امسال نیز یک میلیارد تومان دیگر به این امر اختصاص خواهد داد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *