یوزها چوب کمکاری وزارت راه را میخورند
۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶
یوزها چوب کمکاری وزارت راه را میخورند
مدیر کل دفتر حیات وحش محیط زیست: 70 درصد یوزها در تصادفات رانندگی تلف میشوند
در روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، علت اصلی مرگ این یوزهای ایرانی، تصادفات جادهای عنوان شد. آنطور که محیط زیست میگوید، وزارت راه و شهرسازی در انجام وظیفه خود در این زمینه کمکاری میکند.
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 70 درصد یوزپلنگها طی 16 سال اخیر در سوانح جادهای تلف شدند و لازم است برای کاهش این تلفات، ایمن سازی جادهها و کریدورهای عبوری به خصوص در جادههای منتهی به زیستگاه این گونه ارزشمند انجام شود.
در روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، مجید خرازیان با اشاره به اینکه بر اساس پایشهای 16 سال گذشته تنها 48 یوزپلنگ آسیایی شناسایی شده است، از تمرکز سازمان بر تکثیر و پرورش یوز در اسارت با استفاده از روشهای مصنوعی خبر داد.
او افزود: نابودی زیستگاه، شکار غیرمجاز، قاچاق اجزای حیات وحش، بیماری، تصادفات جادهای از عوامل نابودی و تلف شده حیات وحش هستند.سوانح جادهای در درجه اول و سگهای گله همراه دامداران در درجه دوم مهمترین عوامل تهدید یوز در ایران هستند.
خرازیان مقدم افزود: سازمان محیط زیست موظف به شناسایی نقاط پرحادثه است و در مرحله بعد باید مشخص کند چه تمهیداتی باید اندیشیده شود. جاده عباس آباد میامی به سمت مشهد یکی از نقاط پرخطر و حادثه خیز برای یوزپلنگ های آن منطقه است به طوری که در 10 سال گذشته 8 قلاده یوز در آن جاده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شدند.
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود 10 کیلومتر از قسمت حادثه خیز جاده عباس آباد – میامی در استان سمنان در حال فنس کشی است، گفت: فنس کشی قسمتی از جاده حادثه خیز میتواند حوادث جادهای را کاهش دهد که ما امیدواریم با همکاری دستگاههای متولی سایر قسمتهای حادثه خیز این جاده و سایر جادهها در استانهای دیگر ایمن سازی شوند.
وظیفه اداره راه و شهرسازی فنس کشی جاده است
خرازیان مقدم ادامه داد: سازمان محیط زیست یک نهاد نظارتی و اجرایی است و به عنوان مثال نمی تواند رو گذر یا زیرگذر احداث کند این وظیفه اداره راه و شهرسازی است اما تلاش سه تا چهارساله سازمان محیط زیست برای فنس کشی جاده عباس آباد با هدف ایمن سازی توسط اداره راه به نتیجه نرسید از این رو سازمان محیط زیست در سال 96 با تخصیص یک میلیارد تومان از اعتبارات خود اقدام به فنس کشی این جاده از هر طرف 5 کیلومتر کرده است ، امسال نیز یک میلیارد تومان دیگر به این امر اختصاص خواهد داد.
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفتوگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد
زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین
مراسم بزرگداشت «حکمتالله ملاصالحی»، باستانشناس پیشکسوت برگزار شد
نگهبان باستانشناسی ایران
مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:
حق ساختوساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد
«گیتی آذرپی»، ایرانشناس مقیم آمریکا درگذشت
برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران»
جایزه جشنواره معلولان هند برای مستند «احمد»
نمایش نقاشیهای «بهنام کامرانی» در «امروزِ دیروز»
معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه میکرد؟
نسخه پایداری در «کندوان»
گفتوگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:
معماری ایران دچار تجملگرایی شده است
گفتوگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:
در معماری پایدار از همسایهها عقب افتادیم
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید