سایت خبری پیام ما آنلاین | خطر کشتار در انتظار پرندگان مهاجر

خطر کشتار در انتظار پرندگان مهاجر





۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹

خطر کشتار در انتظار پرندگان مهاجر

نماینده مردم اهواز در مجلس: محیط‌زیست به‌ دلیل کمبود نیرو بر تالاب‌های خوزستان نظارت ندارد

میزبانی که میهمانان خود را به قتل می‌رساند، طبق آمارها یک سوم پرندگانی که در این فصول گرما، مهمان تالاب‌های کشورمان هستند، شکار می‌شوند.

ایران یکی از کشورهای اصلی قتلگاه پرندگان مهاجر به شمار می‌رود، پرندگانی که  از زمستان سخت مناطق دیگر فرار کرده و بعد از طی هزاران کیلومتر، در تالاب‌های کشور مامن می‌گزینند اما در دام شکارچیان کشورمان گرفتار می‌شوند. موضوعی که سال‌ها در تالابهای شمال کشور رواج دارد و اکنون به تالاب‌های جنوبی نیز سرایت کرده است. به تازگی نمایندگان اهواز مجددا نسبت به این قضیه هشدار داده و علت را در ضعف نظارت از سوی سازمان محیط زیست عنوان کرده‌اند.

رفع مشکل در تالاب‌های شمالی

به گفته محمدعلی الله‌قلی؛ کارشناس و فعال محیط زیست،  هرسال  بیش از ۱.۱‌ میلیون قطعه پرنده در ایران کشتار می‌شوند. او سال گذشته اعلام کرد که در استان مازندران سه منطقه فریدونکنار، ازباران و سرخرود اصلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مناطق شکار این پرندگان هستند. همچنین همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در این خصوص می‌گوید: « ایران در زمینه شکار پرندگان مهاجر رتبه دوم جهانی را دارد و سالانه نزدیک به یک سوم پرندگانی که تالاب های ایران را برای سکونت موقت انتخاب می کنند، توسط شکارچیان پرندگان شکار می‌شوند، به گفته یوسفی در سال‌های گذشته تالاب فریدون کنار به قتلگاه این پرندگان شهرت داشت اما اخیرا تالاب‌های جنوب به این معضل گرفتار شده‌اند.روابط عمومی اداره کل محیط زیست مازندارن به خبرنگار پیام ما در این خصوص می‌گوید: این معضلی بود که سالیان گذشته تالاب‌های شمالی با آن مواجه بودند اما اکنون موضوعیت ندارد چراکه این مشکل رفع شده و بازارچه‌ای که در آن پرندگان شکار شده به فروش می‌رسیدند تخریب شده است. 

نبود نظارت بر تالاب‌ها

آنطور که خانه ملت می‌نویسد، یوسفی معتقد است: سازمان محیط زیست به دلیل کمبود نیرو  نظارت کاملی را بر تالاب های استان خوزستان ندارد و همین امر موجب شده شکارچیان در این فصل سال که پرندگان به تالاب های شهر های جنوب می آیند دست به شکار آن‌ها بزنند، همچنین او یکی دیگر از دلایل این کار را مسائل اقتصادی می‎داند و می‌گوید: « از آنجایی که آمار بیکاری بالا است یا میزان درآمد کفاف خرج و مخارج را نمی دهد، عده ای از مردم به این تالاب ها و پرندگان مهاجر آن به چشم منبع درآمد نگاه می‌کنند» او تاکید می‌کند: این شکارها به هر دلیلی باشد آسیب جدی را به محیط زیست و حیات وحش کشور وارد می کند و امیدواریم که سازمان محیط زیست هر چه زودتر در زمینه جلوگیری از این اتفاق، اقدام کند. خبرنگار پیام ما برای بررسی این موضوع با مدیر کل دفتر حفاظت سازمان محیط زیست تماس گرفت اما علی تیموری تنها به گفتن این جمله که « ماهیچ گونه مجوز شکاری صادر نکرده‌ایم.» اکتفا کرد.

خطر انقراض پرندگان نایاب

این اولین باری نیست که فعالان محیط زیست نسبت به شکار پرندگار مهمان و نایاب در تالاب‌های کشورمان هشدار می‌دهند. به جز یوسفی دیگر نماینده خوزستان یعنی علی گلمرادی نسبت به این موضوع معترض است. او خرداد ماه امسال اعلام کرد: شکارچیان غیرمجاز زیر سایه ضعف نظارت محیط زیست به سمت شکار گسترده روی آورده و بازار خود را گسترش داده اند. به گفته او در میان پرندگان مهاجر گونه های در معرض انقراضی وجود دارد که با شکار بی رویه به طور قطع نسل آنها در معرض تهدید قرار می گیرد. گلمرادی هم علت اصلی گسترش این قضیه را ضعف نظارت بیان کرده و می‌گوید: «نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست در فصل شکار پایش و نظارت مناسبی را بر بازارهای محلی داشته باشد تا بتوان از اقدامات به عمل آمده توسط شکارچیان غیرمجاز برای شکار پرندگان مهاجر جلوگیری شود.»

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *