دنده خودروهای هیبریدی جا نرفت
۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴
دنده خودروهای هیبریدی جا نرفت
وزارت صنعت زیر بار اجرای مصوبه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در خصوص افزایش تولید و واردات خودروهای هیبریدی نرفته است
در حالیکه یکی از مصوبات کارگروه آلودگی هوا، حمایت از تولید و واردات خودروهای برقی است، وزارت صنعت برنامهای برای حمایت از واردات و تولید این خودروها ندارد.
مقابله با آلودگی هوا در حالی یکی از اولویتهای دولت دوازدهم عنوان شده که برخی وزارتخانهها زیر بار اجرای مصوبات این حوزه نمیروند. یکی از دستگاههایی که در کارگروه ملی آلودگی هوا ملزم به اجرای مصوباتی شد، وزارت صنعت معدن و تجارت بود. این وزارت خانه باید هفت مصوبه را اجرا میکرد یکی از این مصوبات، «ارائه برنامه تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت های برقی و هیبریدی در داخل کشور» است که در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال 93 مصوب شد و مهلت اجرایی آن شش ماهه بود اما در حال حاضر 4 سال از مهلت مذکور گذشته است. همین موضوع سبب شده است تا مصوبات کارگروه آلودگی هوا روی زمین بماند و وضعیت آلودگی کلانشهرهای کشور بهبودی قابل ملاحظهای نداشته باشد. وزارت صنعت در حالی در اجرای این مصوبات تعلل و تخلف میکند که طبق قانون ،مصوبات این کارگروه برای دستگاههای ذیربط الزامی و قابل اجراست.
خبری از تولید انبوه نیست
در مصوبه «ارائه برنامه تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت های برقی و هیبریدی در داخل کشور» که کارگروه آلودگی هوا بر دوش وزارت صنعت گذاشت، این وزارت خانه ملزم شد زمینه حضور خوردروهای برقی و هیبریدی را در حوزه حمل و نقل کشور فراهم کند. اما با نگاهی به اقدامات انجام شده در این زمینه نتیجه خاصی قابل مشاهده نیست. مرکز پژوهشهای مجلس سال گذشته در گزارشی اعلام کرد وجود مزیتهایی همچون طرح ترافیک رایگان و حقوق ورودی پایین گمرکی، مصرف کننده را متمایل به استفاده از فناوریهای جدید کرده بود و و همین موضوع سبب شد از سال 93 استقبال از خودروهای هیبریدی به شدت افزایش یابد و از 0.1 درصد در سال 1393 به سهم 8.6 درصدی در سال 1395 برسد اما با اتخاذ تصمیماتی همچون حذف طرح ترافیک رایگان از ابتدای سال 1396 و دریافت 50 درصد هزینه طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی و همچنین زمزمه تصمیمات دولت در ارتباط با افزایش تعرفه وارداتی این خودروها که در دستورالعمل جدید واردات خودرو به واقعیت پیوست، همگی موجب کاهش روند واردات این نوع خودروهای کممصرف از سال 95 شد. علاوه بر این( تسهیل واردات خودروهای برقی)، وزارت صنعت موظف بود زمینه تولید انبوه خودروهای برقی داخلی را فراهم کند. موضوعی که تبلیغات زیادی روی آن صورت گرفت و حتی حسن روحانی در روز هوای پاک از روند تولید یکی از این خودروهای برقی تولید داخلی به همراه وزیر صنعت بازدید کرد و وزیر صنعت نیز از همت برای ساخت این خودروهای برقی سخن گفت اما تاکنون خبری از تولید انبوه این خودروها به گوش نمیرسد و امثال این پروژهها در حد حرف و رونمایی باقی مانده است و بر این اساس باید گفت از نمونهسازی و تولید اولیه خودروهای برقی که در سال 93 صحبت میشد هنوز خبر جدید و تازهای در دست نیست.
عدم پاسخگویی شریعتمداری
طبق آمارهای موجود، سالانه هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند؛ از همین رو نیاز است دولت برای تولید و توسعه خودروهای برقی در کشور، حمایتهایی را انجام دهد و با توسعه زیر ساختها و ایجاد ایستگاههای شارژ، پیشرفت این خودروها را سرعت بخشد، به طور مثال یکی از اصلیترین کارهایی که باید در این زمینه انجام میشد احداث، تجهیز و گسترش ایستگاههای برقی بود که در حال حاضر در بسیاری از شهرها نشانی از این ایستگاهها وجود ندارد، همچنین یکی دیگر از اقداماتی که وزارت خانه میتوانست در این زمینه انجام دهد حمایت از خودروسازان، قطعهسازان و حتی مصرفکنندگان داخلی و کاهش تعرفه واردات بود که بنظر میرسد وزارت صنعت در این زمینهها کم کاری کرده است. خبرنگار پیام ما، در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان که با حضور وزیر صنعت برگزار شد، از شریعتمداری در این خصوص سوال کرد که وی حاضر به پاسخگویی نشد و همین موضوع شاید نشان از این باشد که خود وزیر صنعت از نداشتن کارنامه موفق در این زمینه آگاه است و سخن قابل دفاعی برای گفتن در این زمینه ندارد.
مطالب مرتبط
۵ اثر طبیعی استان کرمان ثبت ملی شد
معاون کمیته امداد کشور:
تلاش میکنیم کودک ترک تحصیل کرده در استان کرمان نداشته باشیم
مرمت و بازسازی «خانه شهر» کرمان به کجا میرسد؟
مجرمان در کرمان به جای زندان، درخت میکارند
محیط زیست کرمان: غازهای وحشی تلف شده در رفسنجان نمونهگیری میشود
آخرین وضعیت سفر در تعطیلات ۲۲ بهمن
ترافیک سنگین در قشم و گیلان و کمبود جا در بوشهر
۲۷ روز پس از حمله تروریستی کرمان
تعداد مجروحان بستری در بیمارستان به ۷ نفر رسید
شهادت نازنین آچکزهی یکی دیگر از مجروحان حادثه کرمان
۱۷ روز بعد از حادثه تروریستی کرمان
ترکشهایی که امکان خارج کردن آنها نیست
افزایش ۲۶ درصدی مرگهای منتسب به آلودگی هوا در ۱۴۰۱
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟ بیشتر
بیشترین نظر کاربران
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید