پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دنده خودروهای هیبریدی جا نرفت

دنده خودروهای هیبریدی جا نرفت





۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴

دنده خودروهای هیبریدی جا نرفت

وزارت صنعت زیر بار اجرای مصوبه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در خصوص افزایش تولید و واردات خودروهای هیبریدی نرفته است

در حالیکه یکی از مصوبات کارگروه آلودگی هوا، حمایت از تولید و واردات خودروهای برقی است، وزارت صنعت برنامه‌ای برای حمایت از واردات و تولید این خودروها ندارد.

مقابله با آلودگی هوا در حالی یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم عنوان شده که برخی وزارت‌خانه‌ها زیر بار اجرای مصوبات این حوزه نمی‌روند. یکی از دستگاه‌هایی که در کارگروه ملی آلودگی هوا ملزم به اجرای مصوباتی شد، وزارت صنعت معدن و تجارت بود. این وزارت خانه باید هفت مصوبه را اجرا می‌کرد یکی از این مصوبات، «ارائه برنامه تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت های برقی و هیبریدی در داخل کشور» است که در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال 93 مصوب شد و مهلت اجرایی آن شش ماهه بود اما در حال حاضر 4 سال از مهلت مذکور گذشته است. همین موضوع سبب شده است تا مصوبات کارگروه آلودگی هوا روی زمین بماند و وضعیت آلودگی کلانشهرهای کشور بهبودی قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد. وزارت صنعت در حالی در اجرای این مصوبات تعلل و تخلف می‌کند که طبق قانون ،مصوبات این کارگروه برای دستگاه‌های ذی‌ربط الزامی و قابل اجراست. 

خبری از تولید انبوه نیست

در مصوبه «ارائه برنامه تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت های برقی و هیبریدی در داخل کشور» که کارگروه آلودگی هوا بر دوش وزارت صنعت گذاشت، این وزارت خانه ملزم شد زمینه حضور خوردروهای برقی و هیبریدی را در حوزه حمل و نقل کشور فراهم کند. اما با نگاهی به اقدامات انجام شده در این زمینه نتیجه خاصی قابل مشاهده نیست. مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته در گزارشی اعلام کرد وجود مزیت‌هایی همچون طرح ترافیک رایگان و حقوق ورودی پایین گمرکی، مصرف کننده را متمایل به استفاده از فناوری‌های جدید کرده بود و و همین موضوع سبب شد از سال 93 استقبال از خودروهای هیبریدی به شدت افزایش یابد و از 0.1 درصد در سال 1393 به سهم 8.6 درصدی در سال 1395 برسد اما با اتخاذ تصمیماتی همچون حذف طرح ترافیک رایگان از ابتدای سال 1396 و دریافت 50 درصد هزینه طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی و همچنین زمزمه تصمیمات دولت در ارتباط با افزایش تعرفه وارداتی این خودروها که در دستورالعمل جدید واردات خودرو به واقعیت پیوست، همگی موجب کاهش روند واردات این نوع خودروهای کم‌مصرف از سال 95 شد. علاوه بر این( تسهیل واردات خودروهای برقی)، وزارت صنعت موظف بود زمینه تولید انبوه خودروهای برقی داخلی را فراهم کند. موضوعی که تبلیغات زیادی روی آن صورت گرفت و حتی حسن روحانی در روز هوای پاک از روند تولید یکی از این خودروهای برقی تولید داخلی به همراه وزیر صنعت بازدید کرد و وزیر صنعت نیز از همت برای ساخت این خودروهای برقی سخن گفت اما تاکنون خبری از تولید انبوه این خودروها به گوش نمی‌رسد و امثال این پروژه‌ها در حد حرف و رونمایی باقی مانده است و بر این اساس باید گفت از نمونه‌سازی و تولید اولیه خودروهای برقی که در سال 93 صحبت می‌شد هنوز خبر جدید و تازه‌ای در دست نیست.

عدم پاسخگویی شریعتمداری

طبق آمارهای موجود، سالانه هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ از همین رو نیاز است دولت برای تولید و توسعه خودروهای برقی در کشور، حمایت‌هایی را انجام دهد و با توسعه زیر ساخت‌‌ها و ایجاد ایستگاه‌های شارژ، پیشرفت این خودروها را سرعت بخشد، به طور مثال یکی از اصلی‌ترین کارهایی که باید در این زمینه انجام می‌شد احداث، تجهیز و گسترش ایستگاه‌های برقی بود که در حال حاضر در بسیاری از شهرها نشانی از این ایستگاه‌ها وجود ندارد، همچنین یکی دیگر از اقداماتی که وزارت خانه می‌توانست در این زمینه انجام دهد حمایت از خودروسازان، قطعه‌سازان و حتی مصرف‌کنندگان داخلی و کاهش تعرفه واردات بود که بنظر می‌رسد وزارت صنعت در این زمینه‌ها کم کاری کرده است. خبرنگار پیام ما، در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان که با حضور وزیر صنعت برگزار شد، از شریعتمداری در این خصوص سوال کرد که وی حاضر به پاسخگویی نشد و همین موضوع شاید نشان از این باشد که خود وزیر صنعت از نداشتن کارنامه موفق در این زمینه آگاه است و سخن قابل دفاعی برای گفتن در این زمینه ندارد.

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *