پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چشم طمع معدن کاران به «بهرام گور»

چشم طمع معدن کاران به «بهرام گور»





۸ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۴

چشم طمع معدن کاران به «بهرام گور»

شنیده‌ها حاکی از این است عده‌ای با رو کردن دو مجوز معدن کاوی قدیمی، اقدام به بهره برداری از معادن سنگ آهن در منطقه حفاظت شده بهرام گور کرده‎اند

فعالیت‌های معدنی در منطقه بهرام گور بعنوان تنها زیستگاه گور خر ایرانی گسترش یافته است.

منطقه بهرام گور در زمره با ارزش‌ترین مناطق حفاظت‌ شده از لحاظ تنوع زیستی و جانوری به‌شمار می‌رود. این منطقه به جز گور ایرانی، گونه‌های جانوری دیگری همچون کاراکال، زاغ بور، هوبره و جبیر و همچنین معادن بکر سنگ آهن را در خود جای داده است.  وجود همین معادن سنگ آهن در این منطقه، سبب شده است که درخواست‌های زیادی برای انجام معدن کاوی  صورت بگیرد. شنیده‌های پیام ما حاکی از این است که علاوه بر وجود مجوزهایی که از قبل وجود داشته، به تازگی معدن‌کاوی مجددی در منطقه بهرام گور واقع در استان کرمان آغاز شده است. گفته می‌شود این مجوزها در حدود 6 سال پیش از سوی صنعت و معدن استان فارس و کرمان صادر شده‌ است اما در این چند سال از آن‌ها استفاده‌ای نشده بود اما دو هفته‌ای است که بهره برداری از آن‌ها آغاز شده است و محیط زیست استان فارس هم با توقف موقتی کار، در حال بررسی موضوع است.فعالان زیست‌ محیطی بر این باورند که فعالیت‌های صنعتی و اکتشاف معدن در بهرام گور باعث آسیب به اکوسیستم منطقه و درخطر قرار دادن گورخر‌های ایرانی بازمانده در این دشت می‌شود. مرادی معاون فنی محیط زیست استان فارس در گفت‌‌و‌گو با پیام ما ضمن تایید وارد شدن این آسیب می‌گوید: « مگر می‌شود معدن کاوی در منطقه‌ای صورت بگیرد اما خسارت و تخریبی به منطقه وارد نکند. در بهترین شرایط نیز، طرح‌های توجیه دار محیط زیستی تبعاتی دارند.» به گفته مرادی باید اینگونه مسائل را مدیریت کرده و خسارات و منافع آن را در کنار هم ببینیم. او می‌گوید: «یک زمانی صرفا به حفاظت یک منطقه توجه می‌کردند اما الان معتقدند باید ذی نفعان منطقه و حوزه را هم در نظر گرفت و هزینه و فایده را در کنار هم سنجید.»

معدن‌کاوی مجاز است

اینکه آیا صدور مجوز معدن کاوی در منطقه حفاظت شده ممنوع است یا خیر، به گفته مرادی، به طور کامل منع نشده است، چراکه اگر چنین بود در گذشته مجوزهایی صادر نمی‌شد. او می‌گوید: قانون اعطای صدور مجوز در منطقه حفاظت شده را به طور کامل رد نکرده است، البته در پارک ملی محدودیت‌های بیشتری وجود دارد اما اگر معدن کاوی به صورت مطلق ممنوع بود در گذشته مجوزی صادر نمی‌شد پس این موضوع نشان دهنده امکان قانونی این مساله در آن زمان دارد. در همین رابطه نیز سعید محمودی مدیرکل محیط‌ زیست استان فارس درباره فعالیت‌های معدنی منطقه حفاظت ‌شده بهرام گور می‌گوید: این منطقه در زمره پارک ملی به‌شمار می‌رود و تابع قوانین پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده است، بر این اساس هر جا قوانین اجازه دهد، معدن‌کاوی را توسعه می‌دهیم و هرجا اجازه ندهد این کار را نمی‌ کنیم. آنطور که ایرنا می‌نویسد رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز معتقد است: «منطقه بهرام گور منابع زیستی و گیاهی و جانوری شایان توجهی دارد همچنین از معادن غنی سنگ‌آهن برخوردار است ،‌ در زمان ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست، در نشستی عنوان شد که دولت می‌تواند در چهار نقطه از محوطه بهرام گور براساس مطالعات و پژوهش‌ها به اکتشاف و بهره‌برداری از معادن اقدام کند و درصورتی‌ که به ذخیره مناسبی رسید، از آن بهره‌برداری شود. »

درخواست جدید برای معدن‌کاوی

به گفته معاون فنی محیط زیست استان فارس، هیچگونه مجوز جدید معدن کاوی در منطقه حفاظت شده بهرام گور صادر نشده است. او می‌گوید: صدور مجور یک کار ساده‌ای نیست و کسب آن مستلزم طی کردن مراحل پیچیده است و اگر صنعت و معدن هم بدون مجوز بخواهد اقدام به فعالیت کند همکاران ما که در منطقه حضور دارند جلوی اینکار را خواهند گرفت. 

 

 

شنیده‌های پیام ما حاکی از این است که علاوه بر وجود مجوزهایی که از قبل وجود داشته، به تازگی معدن‌کاوی مجددی در منطقه بهرام گور واقع در استان کرمان آغاز شده است. گفته می‌شود این مجوزها در حدود 6 سال پیش از سوی صنعت و معدن استان فارس و کرمان صادر شده‌ است اما در این چند سال از آن‌ها استفاده‌ای نشده بود اما دو هفته‌ای است که بهره برداری از آن‌ها آغاز شده است و محیط زیست استان فارس هم با توقف موقتی کار، در حال بررسی موضوع است معاون فنی محیط زیست استان فارس در پاسخ به این سوال که آیا صنعت و معدن درخواست مجوز جدیدی  دارد، می‌گوید: صنعت و معدن متولی بحث معدن است و قطعا استعلام‌هایی برای این کار دارد اما محیط زیست استان با این کار مخالف است. 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *