پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چراغ سبز به برداشت نمک از دریاچه ارومیه

چراغ سبز به برداشت نمک از دریاچه ارومیه





۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶

چراغ سبز به برداشت نمک از دریاچه ارومیه

کارشناسان معتقدند برداشت نمک موجب افزایش توفان نمک می‌شود که بیماری‌زا است

در حالیکه محیط زیست در چند روز گذشته از صدور مجوز برداشت نمک از دریاچه ارومیه خبر داد که به گفته کارشناسان همین برداشت نمک، توفان نمکی و به دنبال آن بیماری‌های مختلفی را ایجاد می‌کند.محیط زیست و ستاد احیا، بر زنده کردن دریاچه ارومیه تاکید دارند اما برخی اقدامات انجام شده درست برخلاف استانداردهای محیط زیستی است. میر رعناقد رییس اداره محیط زیست طبیعی ارومیه سال گذشته اعلام کرد: اگر برداشت نمک از قسمت های نرم دریاچه ارومیه صورت پذیرد می تواند در صورت بروز توفان های شدید سبب کاهش ذرات و توفان نمکی شود. همین سخنان سبب ممنوعیت برداشت نمک از کف دریاچه ارومیه شد و در قانون برنامه ششم توسعه این موضوع به تصویب رسید اما در چند روز گذشته مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از صدور مجوز محیط زیست برای برداشت نمک از دریاچه ارومیه خبر داد و گفت قانون منع برداشت نمک از کف دریاچه ارومیه در قانون پنج ساله ششم توسعه حذف شد. مسعود تجریشی اضافه کرد: «در حال حاضر کف دریاچه ارومیه بیش از ۱۰ میلیارد تن نمک دارد و هر سرمایه گذاری که بتواند ضمن رعایت مسائل زیست محیطی اقدام به ایجاد ارزش اقتصادی از نمک دریاچه کند، منعی برای برداشت نخواهد داشت. » به گفته او بخشی از این نمک دریاچه ارومیه توسط پتروشیمی‌ها برداشت می‌شود ارزش اقتصادی این نمک خیلی بیشتر از این است که برداشت می شود. به دنبال این اظهارات، این سوال مطرح می شود که این مجوزها بر چه مبنایی صادر شده است؟ آیا مطالعه اثرات زیست محیطی در این خصوص به عمل آمده است؟

توفان‌های نمکی در راهند

ماهنامه اقتصادی کارایی می نویسد برداشت نمک توسط لودرها باعث از بین رفتن توپوگرافی و شیب طبیعی رسوبات دریاچه شده و منجر به ایجاد برکه های عمیق در کف دریاچه می شود. بدیهی است که وجود این برکه ها می‌تواند باعث به هم خوردن حرکت طبیعی روان آب های سطحی در دریاچه شده و به خشک شدن بیشتر دریاچه کمک نماید. پس اگر دولت هم و غم خود را بر احیا این دریاچه و پر آب شدن آن گذاشته است باید صدور چنین مجوزهایی را لغو کند. 

ریزگردهای نمکی بیماری‌زا هستند

توفان نمکی نه تنها باعث مشلکات تنفسی برای شهروندان می‌شود که سال گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت که ریزگردهای نمکی قطعا بیماری‌زا هستند. اگرچه تجریشی، مدیر دفتر تحقیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه می گوید سرطان زا بودن ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه ثابت نشده، اما براساس اعلام علوم پزشکی تبریز،  برای اثبات سرطان‌زا بودن و یا نبودن نیاز به تحقیقات گسترده‌ای است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *