سایت خبری پیام ما آنلاین | تغییر اقلیم؛ بلای جان جزایر خلیج فارس

تغییر اقلیم؛ بلای جان جزایر خلیج فارس





۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱

تغییر اقلیم؛ بلای جان جزایر خلیج فارس

کهرم، کارشناس محیط‌زیست: احتمال زیر آب رفتن جزایر وجود دارد اما زمان آن معلوم نیست

تغییر اقلیم در آینده نزدیک گریبان جزایر پست خلیج فارس را می‌گیرد و با ذوب شدن یخ اقیانوس‌ها، آب از سطح آن‌ها عبور خواهد کرد.

داستان از جایی شروع شد که افزایش انتشار گازهای دی اکسید کربن در هوا سبب بالا رفتن دمای زمین و آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن ارتفاع آب اقیانوس‌ها شد. به دنبال این افزایش ارتفاع ، هزاران جزیره به زیر آب می روند و از آنجایی که خلیج فارس و دریای عمان به آب‌های آزاد متصل هستند، این زیر آب رفتن،  جزایر کشور ما را هم شامل می‌شود. درهمین رابطه پروین فرشچی معاون  محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌گوید: « براساس مطالعه‌ای که من خواندم اگر روند تغییراقلیم به همین شکل ادامه  پیدا کند، در ۲۰سال آینده ۴۲درصد از جزایر ما در خلیج فارس و دریای عمان به زیر آب می‌روند.» همچنین  کهرم فعال محیط زیست در گفت‌و‌گو باپیام ما اظهار می‌کند: «در آینده بخاطر ذوب شدن یخ‌ها سطح دریاها بالاتر خواهد رفت و بسیاری از جزایر با ارتفاع پست هم زیر آب خواهند رفت اما هنوز نمی‌توانیم به صورت دقیق اعلام کنیم این اتفاق برای چند درصد از جزایر خواهد افتاد و یا دقیقا در چند سال آینده شاهد این اتفاق خواهیم بود. »

ایران در کدام مرحله نجات است؟

موضوع زیرآب رفتن جزایر جنوبی کشور به علت تغییراقلیم مساله جدیدی نیست، چندین سال پیش پروفسور یوسف ثبوتی فیزیکدان ایرانی و مؤسس و رییس پژوهشکده تغییراقلیم و گرمایش زمین در این رابطه هشدار داده بود: علاوه بر خشکسالی به دلیل ذوب شدن یخ‌های قطبی باید منتظر زیرآب رفتن سواحل پست خلیج‌فارس باشیم. به عبارت دیگر در سواحل جنوبی ایران آب خلیج‌فارس بالا می‌آید و بر وسعت این خلیج افزوده می‌شود. در دراز مدت دشت خوزستان و اهواز به تدریج به وسیله آب پوشیده می‌شود و جزیره مرجانی کیش که کم ارتفاع‌ترین جزیره خلیج‌فارس است در دراز مدت به زیر آب خواهد رفت و از وسعت جزایر و سواحل ایران کاسته می‌شود.با این وجود در این مدت اصلا به این موضوع توجهی نشد و به نظر می‌رسد این فاجعه تازه دارد وارد مرحله صحت سنجی‌ می‌شود، فرشچی در این رابطه گفته است: زمانی که بحث  تغییراقلیم در دنیا مطرح می‌شد خیلی‌ها به آن باور نمی‌کردند، در این رابطه هم باید تفکری صورت بگیرد، گروه‌های مختلف تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند و مدل‌های بیشتری اجرایی شوند. 

فاصله گرفتن از جزایر

آنطور که خبر آنلاین گزارش می‌دهد براساس تحقیق منتشر شده در مجله نیچر، امکان دارد دمای کره زمین دو برابر میزان پیشبینی شده افزایش پیدا کند و بر این اساس آب‌های اقیانوس‌ها تا سال ۲۱۰۰ حداقل تا ۶متر افزایش پیدا کنند، این وضعیت بسیار بحرانی‌تر از میزان پیشبینی شده است.همه این مسائل باعث شده تا در کشورهای مختلف اقدامات مختلفی در مقابل این موضوع انجام شود، در برخی جزایر،  ساخت و ساز اطراف سواحل ممنوع شده و شیب سواحل را افزایش داده‌اند. در برخی مناطق دیگر هم که شیب سواحل کمتر بوده و ارتفاع اقیانوس‌ها به سرعت بیشتری افزایش پیدا کرده  هزاران نفر مهاجرت کرده‌اند. با این وجود هنوز چنین اتفاقاتی در ایران نیافتاده است، پروین فرشچی در این رابطه گفته است: این موضوع (به زیر آب رفتن جزایر خلیج‌فارس و دریای عمان) یک پیشبینی صرفا علمی است و اینکه این موضوع چقدر صحت دارد نیاز به مطالعات بیشتر و انجام مدل‌سازی‌های بیشتری دارد. به گفته فرشچی ، اکنون معاونت دریایی برنامه‌ای برای ساخت چنین مدلی ندارد اما می‌تواند از دانشگاه بخواهد که روی این مساله هم کار بشود، من فکر می‌کنم این موضوع ارزش مطالعه را دارد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *