پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شیوع دوباره بیماری‌ها بر اثر خشکسالی

شیوع دوباره بیماری‌ها بر اثر خشکسالی





۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۹:۱۱

شیوع دوباره بیماری‌ها بر اثر خشکسالی

معاون وزیر بهداشت: بی‌آبی موجب رشد ابتلا به بیماری‌های مالاریا، سالک و وبا در ایران خواهد شد

خشکسالی در حالی هر روز در ایران تشدید می‌شود که حالا باید خود را برای مقابله با بیماری‌هایی که بر اثر آن شیوع پیدا می‌کنند، آماده کنیم.

علیرضا رییسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت روز گذشته در همایش ملی مدیریت بحران با موضوع خشکسالی و تاثیر آن بر سلامت شهروندان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هشدار داده که با افزایش خشکسالی شاهد شیوع دوباره برخی بیماری‌ها باشیم. به گفته او ابتلا به بیماری‌هایی همچون وبا، سالک و مالاریا در سال‌های آینده مجددا در ایران رشد می‌کند. آنطور که ایرنا نوشته، این مقام مسوول گفته روند بیماری مالاریا در سطح کشور از سال 1998 تا 2011 در بیشتر نقاط کشور کاهنده بوده است اما با این بلایی که سر طبیعت و آب و برق براثر خشکسالی و نبود کفایت مدیریتی آمده، مالاریا در بیشتر نقاط کشور رشد خواهد کرد. همچنین در 30 سال گذشته روند بیماری سالک کاهشی بوده اما با ادامه این روند مدیریت طبیعت در کشور، بیماری‌هایی مثل سالک، تب تیفوید و التور نیز رشد خواهند داشت. رییسی  با اشاره به پیش بینی سازمان جهانی بهداشت اضافه کرده که این سازمان اعلام کرده با وضعیتی که ایران پیش می‌رود شاید بیماری‌های اسهالی کم می‌شود ولی تا سال 2030 نزدیک به 12.7 درصد از دو هزار و 300 مرگ ناشی از اسهال در ایران، مربوط به خشکسالی خواهد بود. او هشدار داده که «نبود کیفیت در آب موجب بروز بیماری‌های عفونی مانند وبا، اسهال و انواع عفونت‌های میکروبی می‌شود.»

افزایش مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی هوا

معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین درباره افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا گفته «فرمولی به نام مرگ منتسب داریم که براساس این فرمول مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در اهواز در سال 92 به 667 مورد رسید.» وی با بیان اینکه مرگ منتسب با مرگ مستقیم تفاوت دارد ادامه داد: «تعداد مرگ منتسب در اهواز در سال 95 به 386 مورد رسید و 16 نفر نیز به دلیل سرطان ریه به خاطر آلودگی هوا در سال 95 جان خود را ازدست دادند.» رییسی اضافه کرد که «نگاه به حوزه بهداشت و درمان در کشور ما این گونه است که خروجی همه مشکلات را در این حوزه می دانند در حالی که این گونه نیست.» وی با بیان اینکه نباید دچار خطای استراتژیک در مدیریت شویم توضیح داد: «در یک سال هشت هزار حیوان گزیدگی در اهواز وجود دارد که هر کدام 10میلیون ریال هزینه دارد، اما وسط شهر اهواز و در محل تفریح مردم نخاله ریخته شده است؛ آیا با این وجود هنوز هم به دنبال راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها می‌گردید؟»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *