سایت خبری پیام ما آنلاین | سیستان نفس ندارد

سیستان نفس ندارد





۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰

سیستان نفس ندارد

غلظت ذرات معلق در هوا به 21 برابر حد مجاز رسید

توفان شن، مهمان دایمی سیستانی‌ها، اینبار از روز دوشنبه تا چهارشنبه،  157 سیستانی را راهی مراکز درمانی کرد.

کارشناس اداره هواشناسی زابل سرعت توفان روز چهارشنبه سیزدهم تیرماه را ۷۷ کیلومتر برساعت اعلام کرد. علی ملاشاهی، در این رابطه گفت: غلظت گرد و غبار در سه شنبه شب در منطقه سیستان به اندازه‌ای بود که به ۲۱ برابر حد مجاز رسید . 

49 بستری در اثر توفان شن

توفان شن از روز دوشنبه این استان را فراگرفته است. در همین رابطه، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت:  157 نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از توفان و گرد و خاک روانه بیمارستان و مراکز درمانی شدند . به گفته رضا اربابی، این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان و گرد و خاک به بیمارستان ها، مراکز درمانی و پایگاه های اورژانس مراجعه کردند.49 نفر از این افراد که نیاز به خدمات درمانی بیشتر داشتند بستری و بقیه به طور سرپایی درمان شدند.

غلظت ذرات معلق در سیستان 269 میکروگرم 

به گفته ملاشاهی حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکرو گرم بر مترمکعب است که غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان اکنون سه هزار و 269 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است. او در همین رابطه گفت: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان به 76 کیلومتر بر ساعت رسید که ضمن کاهش کیفیت هوا دید افقی در شهرستان زهک را به کمتر از 50 متر رساند.همچنین غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان به 2 هزار و 324 میکروگرم بر متر مکعب یعنی 15 برابر حد مجاز رسید.

دلایل توفان‌های شن سیستان

منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان واقع شده که خشکسالی‌های ۲۰ ساله، توفانهای باسرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر، گرمای بالای ۴۷ درجه و بعضا تا ۵۰ درجه سانتیگراد، غلظت گردوغبار و ریزگردها و مسایلی از این قبیل، شرایط زندگی را برای مردم این منطقه سخت و بسیار دشوار کرده است. براساس گزارش‌ها توفان‌های شن در منطقه سیستان از ۱۸ سال پیش شدت زیادی پیدا کرده و مدت زمان فصل توفان شن در سیستان، یعنی بادهای ۱۲۰ روزه، اکنون به بیش از ۱۵۰ روز رسیده‌ است. روزنامه ایران همچنین در گزارشی «خشکی تالاب هامون و شن‌های روان موجود در منطقه» را از جمله دلایل وجود ریزگرد در منطقه سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود.

مهاجرت مردم 

حسینی نماینده  دوره دهم زابل در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود: با وجود توفان‌هایی که در منطقه سیستان رخ می‌دهد این منطقه در حال مدفون شدن در زیر شن‌های روان است. او تنها راه مقابله با ریزگردها و توفان‌های شن را پیگیری حقابه تالاب هامون از افغانستان دانسته و اعلام کرده بود:تا زمانی که آب وارد هامون نشود ریزگردها نیز مهمان ریه‌های مردم خواهند بود و رتبه اول بیماری‌های تنفسی را خواهیم داشت. همچنین محمد نعیم امینی فرد نماینده مردم سرباز و دلگان در مجلس به مهاجرت سیستانی‌ها و اقوام بلوچ از منطقه بومی خود به دلیل مشکلات مختلف از جمله توفان‌های شن در طول زمان اشاره کرده و گفته بود: « «قطعا این مهاجرت‌ها نگران کننده است. سیستان و بلوچستان جزو خط مقدم پایداری ایران در طول تاریخ و رکن اصلی آن هم حضور مردم بوده است. ممکن است در کوتاه مدت آثار این مهاجرت را زیاد نبینیم ولی در دراز مدت قطعا به لحاظ منافع ملی مساله نگران‌کننده خواهد شد.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *