سایت خبری پیام ما آنلاین | تغییر اقلیم در ایران غیر قابل انکار است

تغییر اقلیم در ایران غیر قابل انکار است





۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷

رییس سازمان هواشناسی:

تغییر اقلیم در ایران غیر قابل انکار است

 تغییر اقلیم در ایران همانند سایر کشورها در حال رخ دادن است. این پدیده زیست محیطی در کشور ما خود را به صورت خشکسالی و بیابان‌زایی نشان می‌دهد.
روز دوشنبه نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم IPCC )) برگزار شد. در این نشست داود پرهیزکار رییس سازمان هواشناسی ، بر تغییر اقلیم در کشور تاکید کرد و گفت: بارش‌های زیر نرمال طی ۱۱ سال گذشته و افزایش بیش از ۲ درجه‌ای دمای ایران، رخداد پدیده تغییر اقلیم را در کشورمان ثابت می‌کند.

*تغییر اقلیم در تمام جهان آغاز شده است

جاناتان لین رییس بخش اطلاع رسانی IPCC ، مدارک و شواهد علمی مبنی بر اینکه تغییر اقلیم در تمام جهان در حال رخ دادن است، ارایه می دهد. به گفته لین افزایش دمای کره زمین، افزایش ذوب شدن یخ‌ها، افزایش طراز آب و غیره مستنداتی برای تایید تغییر اقلیم هستند. همچنین افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین و مقایسه آن با قبل از صنعتی شدن جهان، این موضوع را به وضوح نشان می دهد.

*مصرف  انرژی های تجدید ناپذیر زمین را گرم‌تر می‌کند

به گفته معاون کارگروه اول IPCC ،کشورهای مصرف کننده نفت و گاز در معرض گرمای جوی بیشتر هستند و در نتیجه تغییر اقلیم بیشتری را مشاهده خواهند کرد. ادوین آلدریان می‌گوید: «مساله این است که نفت و گاز بعد از حفر چاه و استحصال از داخل زمین و سپس سوخت، وارد هوا می‌شود و در نتیجه سوزاندن این انرژی‌ها، انرژی‌های بیشتری را وارد جو می کند.» به اعتقاد او قطعا راه حل‌هایی برای کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر وجود دارد. به طور مثال می توان با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر قدمی در راه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برداشت. آلدریان همچنین به موضوع جمعیت اشاره می کند و بیان می کند : مردم برای زندگی به مصرف هیدروکربن‌ها نیاز دارند و هر چقدر جمعیت زیاد باشد استفاده از کربن‌ها نیز بالاتر می‌رود و به همان اندازه انرژی وارد جو می‌کند.

*علایم تغییر اقلیم در ایران

همچنان که رییس سازمان هواشناسی اعلام می کند پدیده تغییر اقلیم در ایران غیر قابل انکار است. در سالهای اخیر بارش در شمال غرب و غرب کشور به شکل معناداری کاهش یافته است و افزون بر این تبخیر و تعرق با شیب ۵۴ میلی‌متر بر دهه افزایش یافته است. آنطور که ایسنا می نویسد از سال ۱۳۸۴ تاکنون نمایه خشکسالی دهه‌ای کشور منفی و از آن زمان تاکنون کشور با خشکسالی انباشت شده مواجه بوده است. تعداد ساعات آفتابی به‌طور میانگین ۱۱ ساعت بر سال افزایش یافته است. میانگین سرعت باد در بسیاری از نقاط کشور به ویژه در شهرهای بزرگ علاوه بر نوسانات شدید دارای روند کاهشی نیز بوده است.

*سرعت بخشیدن جزیره گرمایی شهرها بر تغییر اقلیم

اثرات گسترش شهرها و ساخت و سازها بر کاهش سرعت باد و سایر پارامترهای اقلیمی آشکار است. افزایش دما در کلانشهرهای رو به توسعه همچون تهران، اصفهان و شیراز به سبب شکل‌گیری پدیده جزیره گرمایی بارزتر است. محمد درویش فعال محیط زیست در توضیح این پدیده و اثر آن بر تغییر اقلیم و به تبع آن بیابان زایی به پیام ما می گوید: « مهمترین پدیده هایی که بیابان زایی را تشدید کرده و در تغییر اقلیم موثر است پدیده جزیره گرمایی شهرها است به این معنی که شهرها به دلیل مصرف بالای انرژی، تردد وسایل نقلیه موتوری و استفاده از وسایل سرمایش و گرمایشی در گرم شدن هوا به شدت نقش دارند و این موضوع سبب افزایش تفاوت دمای شب و روز و به دنبال آن افزایش نیاز اقلام زراعی به آب می شود .»

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *