پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش دوم ظریف درباره فرایند انتخاب کابینه

گزارش دوم ظریف درباره فرایند انتخاب کابینه





گزارش دوم ظریف درباره فرایند انتخاب کابینه

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۰

«محمد جواد ظریف»، رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم گزارشی از روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت ارائه کرد.

به گزارش پیام ما، ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت:

 

«رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نصِیرًا

 

با نام و یاد خدا سلام به هم میهنان گرامی و تسلیت عاشورای سرور آزادگان و سالار شهیدان؛

 

بنا داشتیم روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت را هر روز به صورت شفاف به مردم دلاور و هوشمند ایران گزارش دهیم اما افسوس که کوشش ما برای رفع ملاحظات سازمان صدا و سیما تا کنون ناکام مانده و لذا ناگزیریم که اطلاع رسانی را با تأخیر از طریق فضای مجازی انجام دهیم. از این تأخیر ناخواسته که باعث گرم شدن بازار شایعات و خبرسازی‌ها شده است، پوزش می‌خواهم.

 

به دنبال انتخاب جناب آقای دکتر پزشکیان، به دستور ایشان شورای راهبری تشکیل شد و تا کنون ۹ جلسه برگزار کرده سنجه‌ها را مشخص نموده و برای اطمینان از شفافیت و سلامت روند بررسی نامزدهای پیشنهادی با مراجعه به کارشناسان و شنیدن نظرات مختلف به دو مصوبه مادر رسیده که در پوشه ویژه ای در آدرس زیر تقدیم می‌شود.

 

https://drive.google.com/file/d/1tB-bl5_IS0RcT6DcmKufwSdG8t3CV1gR/view?usp=sharing

 https://drive.google.com/file/d/1ppekDr3oWBfmh9S3E5gjSV-ILYS8vFc_/view?usp=sharing

 

فراخوان برای درخواست از شخصیت‌های ملی احزاب انجمن‌های علمی و صنفی و بخش خصوصی جهت معرفی نامزدهایی برای عضویت در دولت چهاردهم ارسال شده و پاسخ‌هایی دریافت شده و منتظر بقیه پیشنهادها هستیم.

 

مسئولین و دبیران کارگروه‌ها و مدیران کمیته‌ها تعیین شده‌اند و اعضای بیشتر کمیته‌ها به شورای راهبری جهت تصویب نهایی پیشنهاد شده‌اند. کمیته‌ها پس از تکمیل بیش از ۴۵۰ نفر از بانوان، جوانان، اقلیت‌های دینی و مذهبی، نخبگان دانشگاهی و تخصصی غیر دانشگاهی، نمایندگان تشکل‌های تخصصی، نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد، نمایندگان بخش خصوصی، وزرای ادوار، نمایندگان جبهه اصلاحات و اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها را در خود جای خواهند داد که نمودی از رنگین کمان زیبایی که ایران عزیز ما را ساخته خواهد بود.

 

برخی کمیته‌ها چندین جلسه برای بررسی سنجه‌های تخصصی حوزه خود و نیز شیوه کار اقدام کرده و روند رسیدگی به آن دسته از نامزدهای پیشنهادی که تاکنون دریافت شده‌اند را آغاز کرده‌اند. هیچ کمیته‌ای هیچ نامزدی را برای هیچ پستی نهایی کرده و تمامی گمانه زنی‌ها صرفاً خبرسازی بی پایه است. تنها تاثیر این خبرسازی‌ها ایجاد نگرانی در دوستداران دکتر پزشکیان است و اگر تاثیری در روند پیشنهاد اعضای دولت چهاردهم داشته باشد، بی گمان تأثیر معکوس خواهد بود چرا که ضمن استقبال از دریافت پیشنهاد و نقد، هیچ گونه تخریب سهم خواهی و خبرسازی را برنمی‌تابیم و آن را برهم زننده عدالت شفافیت و انتخاب کارشناسانه می‌دانیم.

 

یادآوری این نکته نیز بایسته است که هدف این روند تنها پیشنهاد نامزدهایی شایسته برای عضویت در هیئت دولت به جناب دکتر پزشکیان است؛ اختیار انتخاب اعضای هیئت دولت بر مبنای قانون اساسی به عهده رئیس جمهور است و ما تنها به عنوان بازوی مشورتی ایشان انجام وظیفه می‌کنیم.

 

این نخستین تجربه چنین روند شفافی در کشور است که در فرصتی بسیار کوتاه – که از ویژگی‌های انتخابات اخیر و تشکیل دولت چهاردهم است – مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. بی گمان این روند خالی از ایراد و ابهام نخواهد بود؛ ولی آغازی است که به یاری خدا و پافشاری مردم برای دوره‌های آینده اصلاح و نهادینه خواهد شد. دستیابی به این هدف در گرو شکیبایی، هوشیاری ژرف نگری بی توجهی به فضاسازی ها و نقد مشفقانه و سازنده است.

 

می‌دانیم که راه دشوار است و پر فراز و نشیب ولی برای تمرین مردم سالاری نباید منتظر بهترین شرایط بود به فرموده شیخ اجل:

 

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل

 

و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر