پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لایحه حفاظت از خاک، خاک می‌خورد

لایحه حفاظت از خاک، خاک می‌خورد





۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸

لایحه حفاظت از خاک، خاک می‌خورد

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس: شدت تخریب و فرسایش خاک در ایران پنج برابر میانگین جهانی است

انتظارها برای بررسی لایحه حفاظت از خاک در صحن علنی مجلس به سر رسیده است اما کماکان خبری از بررسی آن نیست.
بسیاری تصور می‌کنند خاک همه جا وجود دارد در حالیکه در کشورمان با کمبود لایه سطحی قابل کشت و خاک حاصلخیز روبه‌رو هستیم و لایحه جامع خاک سال‌ها است که در انتظار تصویب در مجلس به‌سر می‌برد. بلورچی مشاور سازمان زمین شناسی دراین باره می‌گوید: «۱۰۰ سال طول می کشد تا ۱ متر خاک حاصل خیز تشکیل شود.» به گفته بلورچی یکی از بالاترین آمار فرسایش خاک مربوط به ایران است. بر همین اساس است که از ده سال پیش لایحه حفاظت از خاک کلید خورد و این لایحه تاکنون سه بار در کمیسیون کشاورزی مجلس و دوبار نیز در دولت مطرح شده است اما هنوز فرصت بررسی در صحن علنی مجلس را پیدا نکرده است.

خشکسالی، عامل  تشدید فرسایش خاک

«طی سال های اخیر به دلیل کمبود آب و خشکسالی‌ها پدیده فرسایش خاک در کشور در حال افزایش بوده و زنگ خطر فرسایش خاک به صدا درآمده است.» این‌ها را علی اکبری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید و اضافه می‌کند: این مساله علاوه بر مشکلات مختلفی که ایجاد می‌کند سبب تشدید بحران ریزگردها در کشور می‌شود و اگر در جهت کنترل و مدیریت فرسایش خاک اقدامات عملی مناسبی صورت نگیرد آسیب های جدی به زیرساخت های کشور مانند سدها وارد می شود.

شلوغی مجلس فرصت
را به لایحه خاک نداده است

فرا نرسیدن نوبت بررسی لایحه حفاظت از خاک در مجلس این تصور را به وجود می‌آورد که این لایحه از نظر نمایندگان فوریت چندانی برای مطرح شدن ندارد و به اهمیت این موضوع آگاه نیستند اما نیکزادی در گفت‌و‌گو با پیام ما، با رد این مطلب می‌گوید این ناشی از بی اهمیتی و بی توجهی این مساله برای نمایندگان نیست چرا که همه می دانیم خاک کشاورزی یکی از عوامل مهم تولید محصولات کشاورزی است و طبیعتا اگر تلاشی برای حفظ این خاک حاصلخیز صورت نگیرد در بحث بهره وری با مشکل روبرو خواهیم شد. بلکه دلیل این تعویق، شلوغی مجلس در بررسی لوایح و طرحها است که تاکنون فرصت را به لایحه حفاظت خاک نداده است.

مصادیق تخریب خاک

 به گفته بازرگان رییس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، جابجاکردن لایه سطحی خاک، اضافه کردن سنگ ریزه، شور کردن خاک از طریق آبیاری با آب بی‌کیفیت که به نوعی با مباحث مدیریت خاک مرتبط است و هر اقدام دیگری که باعث شور شدن یا کلوخه شدن خاک بشود از مصادیق تخریب به‌شمار خواهد رفت. به گفته نیکزادی در لایحه حفاظت از خاک این موارد و همچنین موضوع قاچاق خاک مطرح شده و برای حفاظت از آن راه‌کارهایی اندیشیده شده است.
جهاد کشاورزی

با قاچاق خاک مبارزه کند

به گفته رییس کمیسیون کشاورزی مجلس هنوز برخی علیرغم ممنوعیت جدی قاچاق خاک، تمایل دارند خاک زراعی که تولید یک سانتی متر آن میلیون‌ها سال طول می کشد را از کشور خارج کنند. همچنین نیکزادی عضو کمیسیون کشاورزی می‌گوید در گذشته از استان‌های جنوبی کشور این اخبار می‌رسید که خاک ارزشمند و کشاورزی را به کشورهای عربی صادر می‌کنند به همین دلیل سعی کردیم در لایحه حفاظت از خاک موارد قانونی را پیش بینی کنیم که از قاچاق این خاک جلوگیری شود اما اکنون خبر ندارم که از این موضوع پیشگیری شده یا خیر اما قطعا وظیفه متولیان این امر یعنی مسوولان جهاد کشاورزی است که با این موضوع برخورد جدی کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *