سایت خبری پیام ما آنلاین | چگونه کودکان باهوشی را تربیت کنیم؟

چگونه کودکان باهوشی را تربیت کنیم؟





۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۰۵

چگونه کودکان باهوشی را تربیت کنیم؟

رشد مغز کودکان بستگی زیادی به تجربیات و تمرین‌هایی دارد که مغز آنان دریافت می‌کند. علامت‌ها، صداها، لمس کردن و بوییدن همه از عواملی هستند که سلول‌های مغز را تحریک می‌کند تا بیشتر باهم در ارتباط باشند که اصطلاحا به آن سیناپس گفته می‌شود. هرچقدر که این ارتباطات پیچیده‌تر باشد کودکتان باهوش‌تر می‌شود. پس زمانی‌که ذهن کودک را با رنج گسترده‌ای از تجربیات درگیر می‌کنید به رشد هرچه بهتر مغز او سرعت می‌بخشید.
۱- به فرزندتان توجه کنید
مشاهدات دانشمندان نشان می‌دهد، رشد ذهنی نوزادانی که مورد نوازش قرار نمی‌گیرند یا با دیگران بازی نمی‌کنند و ارتباط عاطفی درستی هم ندارند کند می‌شود. همچنین دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که رشد نوزادانی که به آغوش گرفته نمی‌شوند یا موردتوجه قرار نمی‌گیرند متوقف شده است و یا دچار افسردگی شده‌اند و درنهایت هم مرده‌اند. علی‌رغم این‌، مطالعات بسیاری هم نشان می‌دهند به آغوش گرفتن نوزاد، توجه کردن به او و بازی کردن با او تأثیر زیادی بر رشد هوشی او دارد و درواقع یک ارتباط عاطفی درست بین شما و کودکتان سبب تشکیل شالوده‌ی فکری و قدرت تفکر بالای او می‌شود.
۲- با فرزندتان صحبت کنید و همچنین زمانی‌که او با شما حرف می‌زند به او گوش کنید
این عمل سبب می‌شود مهارت‌های زبانی و ارتباطی او تقویت شوند. گاهی هم لازم است برای او کتاب بخوانید، حتی اگر او معنی کلمات را هم متوجه نشود. این کار شما سبب رشد مهارت‌های زبانی او خواهد شد. همچنین کودکانی هم که در دوران کودکی خواندن را فراگرفته‌اند در طول زندگی‌شان علاقه‌ی بیشتری به مطالعه داشته و در مدرسه هم عملکرد بهتری داشته‌اند و در بزرگسالی هم در زندگی موفق بوده‌اند. خواندن کتاب ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که باعث باهوش‌تر شدن کودکان می‌شود.
۳- فرزندتان را به‌گونه‌ای تربیت کنید که هردو طرف مغزش رشد کند
سمت چپ مغز وظایفی ازجمله استدلال، منطق و زبان را بر عهده دارد درحالی‌که سمت راست مغز ویژگی‌هایی نظیر خلاقیت و هنر را دارد.
۴- به فرزندتان اجازه بازی کردن بدهید
زمانی‌که او با دیگر بچه‌ها بازی می‌کند، آن‌ها باهم، ارتباطات هوشی اجتماعی، جسمانی و احساسی برقرار می‌کنند که به پیشرفت مهارت‌هایشان می‌انجامد. به این دلیل است که در هنگام بازی باهم، آن‌ها یاد می‌گیرند ایده‌هایشان را باهم ترکیب کنند و به احساس و تجربیات مشترکی با دیگران برسند.
۵- فرزندانتان را تشویق به ورزش کردن کنید
تمرین‌های جسمانی علاوه بر این‌که آنان را قوی‌تر می‌کند، آنان را باهوش‌تر نیز می‌کند. ورزش جریان خون را افزایش می‌دهد و درنتیجه، مغز سلول‌های جدیدتری را می‌سازد. همچنین در بزرگسالان، ورزش سبب هوشیاری ذهنی نیز می‌گردد؛ اما توجه داشته باشید ورزش، تأثیر بلندمدتی بر رشد ذهنی کودکان خواهد داشت.
۶- موسیقی را بخشی از زندگی فرزندتان کنید
مطالعات نشان داده گوش دادن به موسیقی سبب ارتقا حافظه، حواس، انگیزه و یادگیری می‌شود. همچنین موسیقی می‌تواند استرس‌های مخرب را از فرزندتان دور کند. فراگرفتن ابزارآلات موسیقی هم می‌تواند تأثیر به‌سزایی در درست فکر کردن و درک بهتر مفاهیم انتزاعی ریاضیات مثل زمان و مکان کند. اگر امکانش را دارید از پیانو شروع کنید بعد از یادگیری، خواندن نت‌های موسیقی و نواختن ده نت در هر ثانیه، راه برای یادگرفتن سایر آلات موسیقی بازتر خواهد شد. هیچ اهمیتی ندارد که چه سازی را برای نواختن انتخاب می‌کنید، چیزی که مهم است این است که تا وقتی‌ او بزرگ نشده کار را شروع کنید.
۷- به فرزندانتان اجازه دهید شاهد کارهای هوشمندانه‌تان باشند
بچه‌ها رفتارهای بزرگالان را تقلید می‌کنند، اگر آن‌ها شما را مشاهده کنند که مشغول خواندن کتاب یا نوشتن چیزی هستید یا این‌که موسیقی می‌نوازید یا کارهای خلاقانه انجام می‌دهید از شما تقلید می‌کنند و این آغاز فرآیند باهوش‌تر شدن آن‌هاست.
۸- به فرزندتان اجازه‌ی بازی کردن بازی‌های هوشمند کامپیوتری را بدهید
بهترین بازی‌ها آن‌هایی هستند که به کودکان حروف، ریاضیات، موسیقی، آوا و خیلی چیزهای دیگر را بیاموزند. همچنین این بازی‌ها به آنان کمک می‌کند تا هماهنگی دست و چشمشان افزایش یابد و برای فنّاوری آینده هم آماده‌تر شوند و از همه مهم‌تر بچه‌ها همه‌ی این‌ها را به کمک بازی یاد می‌گیرند. آموزش و سرگرمی در کنار هم، بهترین شیوه‌ی آموزشی برای یادگیری بچه‌هاست./بتینا

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *