سایت خبری پیام ما آنلاین | «پیام ما» گزارش می‌دهد رودبار جنوب شهر بی‌غسالخانه

«پیام ما» گزارش می‌دهد رودبار جنوب شهر بی‌غسالخانه





۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۲۷

«پیام ما» گزارش می‌دهد
رودبار جنوب شهر بی‌غسالخانه

الهام پی پر

شــهرهــــای زیادی به دلیل نداشتن یک سری چیزها به شهرت دست‌یافته‌اند، کیش شهر بدون موتورسیکلت، تبریز شهر بی گدا و… و اکنون شهرستان رودبار جنوب با بیش از 60 هزار نفر جمعیت شهر بی غسالخانه و سردخانه‌ی نگهداری از اموات لقب دارد. بالطبع هر روستا به مکانی برای غسل و شستشوی میت نیازمند است و شهرستان رودبار جنوب در فاصله 333 کیلومتری از مرکز استان کرمان و 85 کیلومتری شهرستان جیرفت پس از گذشت سال‌ها فقدان غسالخانه و سردخانه رنج می برد. بر اساس بند 13 ماده 55 قانون شهرداری مصوب 1334 یکی از وظایف شهرداری‌ها ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن‌ها اعلام‌شده است. ماده 1 آئین‌نامه مرده‌شوی‌خانه و گورستان مصوب سال 1319 نیز بر وظیفه شهرداری مبنی بر تنظیم امور آرامستانها تأکید کرده است.
غسال خانه‌ای که میت
به خود ندیده
احمدی یکی از شهروندان رودباری که منتظر رسیدن جسد یکی از فامیل‌هایشان که برای غسل به شهرستان جیرفت منتقلش کرده‌اند است می‌گوید: « سال‌ها پیش دو اتاق را در قبرستان شهر بنا کردند که قرار شد غسالخانه باشند، اما پس از گذشت سال‌ها هنوز این مکان از آب و برق و…برخوردار نشده و بلااستفاده مانده است». وی تصریح کرد: «تنها غسالخانه‌ی این شهر اکنون به مخروبه‌ای تبدیل‌شده است که محل استراحت حیوانات وحشی و ولگرد شده است»
معلمی یکی دیگر از شهروندان رودبار به خبرنگار پیام ما گفت: « متأسفانه باگذشت سال‌ها هنوز وقتی یکی از شهروندان فوت یا براثر سانحه‌ای از دنیا می‌رود برای نگهداری جسدش تا زمان تدفین باید آن را به جیرفت یا کهنوج منتقل کنیم و این خود معضل بزرگی است که گریبان گیر بازماندگان است».
غسل اموات در منازل و کپرها
وی افزود: « برخی از افراد نیز با درست کردن کپر یا کشیدن پلاستیک به دور چند شاخه درخت خرما اقدام به تطهیر اموات و عزیزانشان در حیاط منازل می‌کنند که این مسئله تصویر نامناسب و بدی را تا سال‌ها بر ذهن خود و کودکانشان به‌جای می‌گذارد». عزیزی یکی دیگر از شهروندان از غیربهداشتی بودن این روش برای غسل اموات گلایه کرد و افزود: « رودبار ازنظر جمعیت دومین شهر پرجمعیت استان محسوب می‌شود اما متأسفانه مردم این منطقه‌ی محروم در اغلب مواقع حتی به دلیل نبود امکانات احکام اسلامی را نیز درست نمی‌توانند برای اموات به‌جای آورند و این گناهی نابخشودنی است».
شهرداری نتوانست تملک ملک غسالخانه را رفع کند
شهردار رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «شهرستان رودبار دومین شهرستان پرجمعیت جنوب کرمان بعد از جیرفت است، در دولت گذشته غسالخانه‌ای در مجاور بهشت‌زهرا که در محدوده شهر قرار دارد احداث‌شده است و بنا به دلایل متعدد شهرداری بعداً نتوانست تملک این ملک را به دلایل موانع قانونی رفع نماید». محمد نجنو افزود: « شهر رودبار هم‌اکنون فاقد غسالخانه است؛ با توجه به بعد مسافت و عدم گماردن نگهبان، تأسیسات، ساختمان غسالخانه و برج نوری احداث‌شده از سوی سارقین کاملاً تخریب گردیده است».
وی یادآور شد: «جلساتی با اعضای شورای شهر برگزار کردیم تا ساختمان غسالخانه درجایی که در دسترس همگان بوده و از امنیت خوبی برخوردار باشد بنا کنیم» این در حالی است که در شهرستان منو جان نیز غسالخانه‌ای در بهمن‌ماه سال ۱۳۷۸ در قسمت ورودی شهر احداث شد ولی تاکنون به علت نبود امکانات لازم هیچ میتی در آن غسل داده نشده و به علت نبود غسالخانه ، « غسل میت» افرادی که از دنیا می‌روند توسط نزدیکانشان در منزل انجام می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *