پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مقبره ای ناشناخته در دل کرمان

مقبره ای ناشناخته در دل کرمان





۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۲۱:۱۶

مقبره ای ناشناخته در دل کرمان

فاطمه پورمرادی

زمانی از میدان قدیمی مشتاق به سمت خیابان هفده شهریور می رفتم، در پارک انقلاب و کنار خیابان مخروبه ای می دیدم. نمی دانستم که این مخروبه چیست.
بعد از گذشت چند سال یک پارچه سبز بر دیوار آن نصب کردند که نوشته بود «مقبره سید جعفر اولیا»،پس از آن از متوجه شدم که مردمی گاه گاه روبروی این مخروبه می ایستادند و کلماتی زمزمه می کردند،برای چه آنجا بودند.
بالاخره بر اثر باد و باران آن پارچه نیز خراب شد و البته ناپدید؛هنگامی که باند دوم خیابان ۱۷شهریور را احداث می کردند این مکان دقیقا وسط خیابان قرار می گرفت.
گفته می شد که قرار است برای افتتاح باند دوم این مقبره را خراب کنند. سال ها طول کشید، باند دوم همچنان نیمه کاره ماند.
اما هم اکنون قریب دو ماه است که بازسازی آن را آغاز کردند، راه را اندکی متمایل کردند،ضریح چوبی که روی آرامگاه بود را برای ترمیم فرستادند.
از مردم آن محله پیشینه ی این مفبره را جویا شدم ؛خانمی حدودا 55 ساله از مراسم روضه خوانی در محوطه این مقبره می گفت و اینکه چقدر در کودکی اشتیاق آمدن به این مراسم را داشته است.
او می گفت که تنها شوق او این بود تا برود و در آن فضای زیبا با حوض بزرگی که وسط حیات این مقبره است نان و پنیر، هندانه و خربزه بخورد.
پیر زنی تقریبا 87 ساله که منزلش دقیقا روبروی این مقبره است به ما گفت که از آن موقعی که خاطرم است این مقبره اینجا بود و گاه گاهی مراسم هایی برگزار می کردند.
هر چند وقت یکبار هم از رفت و آمد میاستاد و بعد دوباره خادمی جدید برایش انتخاب می کردند، ما هر گاه دلمان می گرفت در کنار حوض و روبروی مقبره می نشستم.
نمیدانم چرا هیچکس اطلاعات دقیقی از شرح زندگی و شجره نامه وی نداشت؟
محمد علی گلاب زاده،مدیر مرکز کرمان شناسی،در گفتگو با خبرنگار ما گفت:این مقبره متعلق به یکی از شخصیت های مورد احترام و سادات جلیل قدر از سادات جعفری در محله گلبازخان هستند.
وی افزود:محله گلبازخان را به چند اسم می شناختند از جمله سادات جعفری ، سادات شجاع و دیگر اشخاص به نام آن محله که همیشه مورد توجه و احترام مردم آن زمان بودند و هنوز هم عده ای بر این باور هستند.
به گفته ی گلاب زاده ایشان از اولیاء بودند اما هرگز امام زاده نیستند.
وی گفت:چون که ایشان از مقبولیت خاصی برخوردار بودند ،خیلی از مرید هایشان نیز خواسته بودند که در کنار مزار این بزرگوار به خاک سپرده شوند.
گلاب زاده تصریح کرد:مقبره وی باید در قرن معاصر باید زیرا اگر از 100 سال بیشتر بود مرحوم حسین کوهی در کتاب مزارات کرمان نام این مقبره را می آورد که در این مورد اشاره ای نکردند.
وی ادامه داد :از زندگی نامه وی در هیچ کتاب و منبعی چیزی منعکس نشده است که این نشان می دهد که وی نباید دارای یکسری مقامات خاص باشد.
مهندس سلمان جهرمی مسئول زیبا سازی شهرداری منطقه1 در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص روند بازسازی این مکان گفت:کارهای استحکامی تا حدود زیادی انجام شده است و در حال حاضر کار های زیادی نمانده که ما تا عید آماده خواهد شد.
وی افزود:این مکان به دلیل شرایط آن مکان استحکام خود را از دست داده بود و کج شده بود اما ما تمام سعی مان بر آن بود تا اصل بنا حفظ شود، فضای الحاقی بود که کامل شد.
وی بیان کرد:این مکان فاقد ارزش معماری است اما چون ثبت میراث است نمی توانستیم آن را خراب کنیم و چون در خیابان واقع شده است بازسازی آن نمای خوبی به خیابان خواهد داد.
وی ادامه که تا قبل از عید بحث زیبا سازی پارک انقلاب به همراه مجموعه آن که شامل این مقبره نیز می شود به اتمام خواهد رسید.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *