سایت خبری پیام ما آنلاین | مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس: احترام به طبيعت در طبيعت ماست

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس: احترام به طبیعت در طبیعت ماست





۳۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۲۸

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس:
احترام به طبیعت در طبیعت ماست

در یازدهمین دوره همایش بین‌المللی مدیریت سبز، جایزه نشان پروژه سبز، نشان مدیریت سبز سطح‌ سه، جایزه مدیریت انرژی سطح بی‌پلاس، نشان بلوغ HSE و گواهی‌نامه محاسبه ردپای کربن، به شرکت مس اهدا شد.
وقتی پروژه‌ها دوست‌دار محیط‌زیست می‌شوند
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: بسیاری از پروژه‌های توسعه‌ای شرکت بازنگری شد تا پروژه‌ها دوست‌دار محیط‌زیست شوند. به گزارش مس‌پرس، مهندس «احمد مرادعلیزاده» در یازدهمین دوره همایش بین‌المللی مدیریت سبز و دهمین دوره کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی که امروز در تهران برگزار شد، در سخنرانی‌ای با عنوان «مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی؛ رویکردی برای موفقیت پایدار صنایع» اظهار داشت: نیت من از حضور در کنفرانس، تاکید بر این نکته است که باید رفتار و فرهنگ‌مان را طوری تغییر دهیم که احترام به طبیعت، فرهنگ‌مان باشد. وی ادامه داد: شعار شرکت مس این است که: «احترام به طبیعت، طبیعت ماست» و باور داریم اگر احترام به طبیعت، شخصیت سازمانی ما شود، همه ذی‌نفعان از آن بهره‌مند خواهند شد.
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به این‌که اقدامات زیست‌محیطی فراوانی ازسوی شرکت ملی صنایع مس ایران، در کرمان و خصوصاً آذربایجان صورت گرفته است، افزود: در همین راستا، بسیاری از پروژه‌های توسعه‌ای شرکت بازنگری شد تا پروژه‌ها دوست‌دار محیط‌زیست شوند؛ یعنی هم بازنگری فنی و اقتصادی و هم زیست‌محیطی در آن‌ها صورت گرفت. مرادعلیزاده با بیان این‌که تغییر تکنولوژی کوره‌ها از سوخت فسیلی به خودسوز را در دست اقدام داریم، گفت: از پایان سال 1395 که کوره‌های فلش در سرچشمه نصب شود، سوخت فسیلی کاهش خواهد یافت.
وی از احداث کارخانجات اسید در خاتون‌آباد و سرچشمه با هدف ایجاد محیطی امن خبر داد و افزود: در حال حاضر، در کشور به دلیل صنعتی نبودن، 800-900 هزار تن اسید استفاده می‌شود؛ این درحالی است که برای جلوگیری از آلاینده‌ها در این دو منطقه باید 1.5 میلیون تن اسید تولید شود‌؛ به همین دلیل، برای استفاده از اسید تولیدی در کارخانجات کود شیمیایی، به دنبال مجوزهای لازم رفته‌ایم که خوش‌بختانه آن‌ها را دریافت کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: ما تا پایان سال 1397 خواهیم توانست تولید SO2 را به صفر برسانیم که این کار ازطریق تغییر تکنولوژی کوره‌ها، احداث کارخانجات اسید و دیگر اقدامات صورت‌گرفته، انجام خواهد شد. مرادعلیزاده با اشاره به اقدامات زیست‌محیطی شرکت مس در آذربایجان که ریه‌های تنفسی کشور را دارد، بیان داشت: در آذربایجان به‌خاطر جنگل‌های ارسباران، جلوی احداث کارخانه ذوب به‌روش پیرومتالورژی را گرفتیم و در حال جایگزینی آن با روش‌های هیدرومتالورژی هستیم.
وی همچنین بر حفاظت از گیاهان و دام‌های منطقه، به‌عنوان دغدغه‌های شرکت تاکید کرد و اصلاح نژاد دام را از پروژه‌های در دست اقدام برشمرد. مدیرعامل شرکت مس به «طرح جامع آب» نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، متوسط مصرف آب در صنایع مس دنیا 6.5 میلیون مترمکعب است که ما در سرچشمه به همین سطح رسیده‌ایم و هم‌اکنون ریکاوری آب در سرچشمه 70درصد است. مرادعلیزاده در پایان تصریح کرد: «طرح جامع آب» تجربه بسیار بزرگ و خوبی برای شرکت مس بود و همین‌جا اعلام می‌کنم هرکدام از شرکت‌ها که بخواهند، حاضر به انتقال این تجربه هستیم.
«طرح جامع آب» شرکت مس؛ کاندیدای جایزه اول جهانی
رییس انجمن مدیریت سبز ایران نیز در یازدهمین دوره همایش بین‌المللی مدیریت سبز گفت: محیط‌زیست در سازمان‌ها ارزشی هم‌پای اقتصاد دارد. «مجید سرایداریان» اظهار داشت: براساس تعهد اجلاس پاریس باید تا سال 2030 میزان گازهای گلخانه‌ای‌مان را به چهار درصد برسانیم.
وی همچنین با اشاره به این‌که سال 2017 از سوی سازمان ملل به‌عنوان «گردشگری پایدار» نام‌گذاری شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 بالغ بر 1.8 میلیارد گردشگر در دنیا داشته باشیم که درآمد حاصل از آن برابر با 10درصد تولید ناخالص داخلی کشورهاست و این، اهمیت گردشگری سبز را نشان می‌دهد. سرایداریان افزود: به‌جز گردشگری سبز، دانشگاه سبز، بانکداری سبز و شهرهای سبز امروز از اهدافی است که برای رسیدن به پایداری در نظر گرفته می‌شود. وی هم‌چنین گفت: به‌جز هوا، امروز آب یکی از موضوعات مهم دنیاست و بدون آب، تولیدی وجود نخواهد داشت.
رییس انجمن مدیریت سبز ایران با اشاره به اقدامات شرکت مس در این زمینه، بیان داشت: «طرح جامع آب» مس منطقه کرمان از میان هزاران طرحی که از 178 کشور ارسال شده، کاندیدای جایزه اول جهانی در بنیاد جهانی انرژی در سال 2017 شده است. رییس جامعه سبز اروپا نیز در این مراسم گفت: حدود 10سال است با مسئولیت اجتماعی شرکتی روبه‌رو هستیم و یک استاندارد هم در این زمینه به وجود آمده است.
«کریم زین» ادامه داد: با این حال، بسیاری از سازمان‌ها در ابتدا به این مساله باور نداشتند؛ چراکه اول پذیرفتن مسئولیت اجتماعی اختیاری بود، اما به‌مرور اثرات محیط‌زیستی اقدامات ما در تمام بخش‌ها مشخص شد. وی با اشاره به این‌که 10سال پیش تولیدکنندگان جواهرساز مطرح جهان دور هم جمع شدند و انجمن مسئولیت اجتماعی خود را تشکیل دادند، افزود: امروز تولیدکنندگان مطرح جواهرات در دنیا به فکر این هستند که از سنگ‌های قیمتی استفاده کنند که از راه مافیای موجود در معادن آفریقا تامین نشده باشد و این مسئولیت اجتماعی می‌تواند در سایر صنایع نیز دیده شود. همچنین «ولفگانگ نیومن»، رئیس بنیاد جهانی انرژی که قرار بود یکی از سخنرانان مراسم باشد، طی تماسی تصویری، از ایران به‌عنوان کشوری شگفت‌انگیز با تاریخ و تمدنی کهن نام برد که می‌تواند نقشی اساسی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.
همه جوایز سبز شرکت مس
گفتنی است؛ در یازدهمین دوره همایش بین‌المللی مدیریت سبز، گواهی‌نامه عضویت در هیات‌رئیسه بنیاد جهانی انرژی به مهندس احمد مرادعلیزاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اهدا شد. گواهی‌نامه محاسبه ردپای کربن نیز به شرکت ملی صنایع مس ایران اهدا شد که این اتفاق برای اولین‌بار در کشور رخ می‌دهد.
همچنین، ازسوی انجمن مدیریت سبز ایران و جامعه مدیریت سبز اروپا، جایزه نشان پروژه سبز، نشان مدیریت سبز سطح‌ سه، جایزه مدیریت انرژی سطح بی‌پلاس و نشان بلوغ HSE به شرکت مس منطقه کرمان اهدا شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *