پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی مستثنا شدند ممنوعیت پزشکان استخدامی از فعالیت در بخش خصوصی

پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی مستثنا شدند ممنوعیت پزشکان استخدامی از فعالیت در بخش خصوصی





۱۸ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۷

پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی
مستثنا شدند
ممنوعیت پزشکان استخدامی از فعالیت در بخش خصوصی
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند کلیه پزشکان و دندان‌پزشکان متخصص و داروسازانی که در استخدام دستگاه‌های اجرایی هستند نمی‌توانند به فعالیت انتفاعی پزشکی در سایر مراکز خصوصی و عمومی غیردولتی بپردازند. در متن اولیه این قانون که چهارشنبه تصویب‌شده بود، پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی هم در شمول این محدودیت بودند ولی دیروز با اضافه شدن جمله «مطب پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی از شمول این بند مستثنا است» به تبصره دوم بند ب ماده ۸۹ قانون توسعه، این گروه از این قانون مستثنا شدند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح دیروز و در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه ماده ۸۹ را با ۱۵۲ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند. بر اساس این ماده:
الف- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باهدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است ظرف دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت‌احوال کشور با حفظ حریم خصوصی و منوط به اذن آن‌ها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام نماید. وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی مکلف است با همکاری سازمان‌ها و مراکز خدمات سلامت و بیمه سلامت حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از استقرار کامل سامانه فوق، خدمات بیمه سلامت را به‌صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه «پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان» ساماندهی نماید. کلیه مراکز سلامت و واحدهای ذی‌ربط اعم از دولتی و غیردولتی موظف به همکاری در این زمینه می‌باشند.
ب- کلیه پزشکان، دندان‌پزشکان و داروسازانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون هستند، مجاز به فعالیت انتفاعی پزشکی در سایر مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی، عمومی غیردولتی با رعایت تبصره یک ماده‌واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال ۱۳۷۳ و یا فعالیت در بخش خصوصی مرتبط با حوزه ستادی مربوط به‌غیراز دستگاه اجرایی خود نیستند. مسئولیت اجرای این بند به عهده وزرا وزارتخانه‌های مربوطه و معاونین آن‌ها و مسئولین مالی دستگاه‌های مذکور است. موارد استثنا برای مناطق محروم با ذکر نام فرد و علت به پیشنهاد دستگاه اجرایی مربوطه و تأیید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تأیید می‌گردد. مطب پزشکان و دندان‌پزشکان متخصص در نقاط محروم در صورت نیاز و ضرورت به تشخیص رییس دانشگاه و یا دانشکده علوم پزشکی آن نقطه تعیین می‌شود مطب پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی از شمول این بند مستثنا است.
ج- دولت موظف است از بخش‌های خصوصی و تعاونی برای ایجاد شهرک‌های دانش سلامت، حمایت به عمل آورد. آئین‌نامه اجرایی این بند در چارچوب قوانین و بودجه سنواتی طی سال اول اجرای قانون برنامه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
د- به‌منظور متناسب‌سازی کمیت و کیفیت و تقویت نیروی انسانی گروه پزشکی با نیازهای نظام سلامت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است نیازهای آموزشی و ظرفیت ورودی کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی علوم پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی را متناسب با راهبردهای پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات و نقشه جامع علمی کشور تعیین و اقدام نماید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

بهزیستی؛ سازمان اصول فراموش شده

بهزیستی از ۵۹ خدمت توان‍‌‌‌بخشی، فقط ۱۹ بند را به‌صورت ناقص پوشش داده است

بهزیستی؛ سازمان اصول فراموش شده

به ثبت جهانی «هگمتانه» امیدواریم

پاسخ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان به «پیام ما»:

به ثبت جهانی «هگمتانه» امیدواریم

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

دو هفته بسیار گرم پیش‌روی کشور قرار دارد

هشدار سخنگوی صنعت برق؛

دو هفته بسیار گرم پیش‌روی کشور قرار دارد

الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی به منظور جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد:

الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی به منظور جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

کمبود ۱۷۶۰۰۰ معلم در سال تحصیلی جدید بیخ گوش مدارس دولتی

کمبود ۱۷۶۰۰۰ معلم در سال تحصیلی جدید بیخ گوش مدارس دولتی

تاکنون گزارشی از اختلال سایبری در کشور نداشتیم/در حال بررسی هستیم

معاون وزیر ارتباطات:

تاکنون گزارشی از اختلال سایبری در کشور نداشتیم/در حال بررسی هستیم

جمع‌آوری مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر جمعیت تا مهرماه

معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش خبر داد

جمع‌آوری مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر جمعیت تا مهرماه

بیمارستان قبلا اخطار ایمنی دریافت کرده بود

جزئیات حریق در بیمارستان شریعتی تهران

بیمارستان قبلا اخطار ایمنی دریافت کرده بود

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر