پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی مستثنا شدند ممنوعیت پزشکان استخدامی از فعالیت در بخش خصوصی

پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی مستثنا شدند ممنوعیت پزشکان استخدامی از فعالیت در بخش خصوصی





۱۸ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۷

پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی
مستثنا شدند
ممنوعیت پزشکان استخدامی از فعالیت در بخش خصوصی
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند کلیه پزشکان و دندان‌پزشکان متخصص و داروسازانی که در استخدام دستگاه‌های اجرایی هستند نمی‌توانند به فعالیت انتفاعی پزشکی در سایر مراکز خصوصی و عمومی غیردولتی بپردازند. در متن اولیه این قانون که چهارشنبه تصویب‌شده بود، پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی هم در شمول این محدودیت بودند ولی دیروز با اضافه شدن جمله «مطب پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی از شمول این بند مستثنا است» به تبصره دوم بند ب ماده ۸۹ قانون توسعه، این گروه از این قانون مستثنا شدند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح دیروز و در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه ماده ۸۹ را با ۱۵۲ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند. بر اساس این ماده:
الف- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باهدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است ظرف دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت‌احوال کشور با حفظ حریم خصوصی و منوط به اذن آن‌ها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام نماید. وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی مکلف است با همکاری سازمان‌ها و مراکز خدمات سلامت و بیمه سلامت حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از استقرار کامل سامانه فوق، خدمات بیمه سلامت را به‌صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه «پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان» ساماندهی نماید. کلیه مراکز سلامت و واحدهای ذی‌ربط اعم از دولتی و غیردولتی موظف به همکاری در این زمینه می‌باشند.
ب- کلیه پزشکان، دندان‌پزشکان و داروسازانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون هستند، مجاز به فعالیت انتفاعی پزشکی در سایر مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی، عمومی غیردولتی با رعایت تبصره یک ماده‌واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال ۱۳۷۳ و یا فعالیت در بخش خصوصی مرتبط با حوزه ستادی مربوط به‌غیراز دستگاه اجرایی خود نیستند. مسئولیت اجرای این بند به عهده وزرا وزارتخانه‌های مربوطه و معاونین آن‌ها و مسئولین مالی دستگاه‌های مذکور است. موارد استثنا برای مناطق محروم با ذکر نام فرد و علت به پیشنهاد دستگاه اجرایی مربوطه و تأیید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تأیید می‌گردد. مطب پزشکان و دندان‌پزشکان متخصص در نقاط محروم در صورت نیاز و ضرورت به تشخیص رییس دانشگاه و یا دانشکده علوم پزشکی آن نقطه تعیین می‌شود مطب پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی از شمول این بند مستثنا است.
ج- دولت موظف است از بخش‌های خصوصی و تعاونی برای ایجاد شهرک‌های دانش سلامت، حمایت به عمل آورد. آئین‌نامه اجرایی این بند در چارچوب قوانین و بودجه سنواتی طی سال اول اجرای قانون برنامه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
د- به‌منظور متناسب‌سازی کمیت و کیفیت و تقویت نیروی انسانی گروه پزشکی با نیازهای نظام سلامت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است نیازهای آموزشی و ظرفیت ورودی کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی علوم پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی را متناسب با راهبردهای پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات و نقشه جامع علمی کشور تعیین و اقدام نماید.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *