پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شهردار تهران برای رسیدن به پاستور انتقاد از آیت الله هاشمی را در دستور کار قرار داده است قالیبافی به سبک احمدی‌نژاد

شهردار تهران برای رسیدن به پاستور انتقاد از آیت الله هاشمی را در دستور کار قرار داده است قالیبافی به سبک احمدی‌نژاد





۱۸ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۲

شهردار تهران برای رسیدن به پاستور انتقاد از آیت الله هاشمی را در دستور کار قرار داده است
قالیبافی
به سبک احمدی‌نژاد

نــشــریـــــه همشهری ماه در تازه‌ترین شماره خود عکسی کنایه‌آمیز را روی جلد خود برده که نشان می‌دهد محمدباقر قالیباف قصد دارد در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 96 علنی‌تر پا به کارزار انتخابات بگذارد.
ثانیه‌شمار عدد 96 را نشان می‌دهد. یک بنز آبی که روی خط عابر پیاده ایستاده، منتظر است چراغ سبز شود. دستی که انگار عبایی قهوه‌ای آن را پوشانده از پنجره صندلی عقب بیرون آمده و در حال دادن اسکناس به دختری گل‌فروش است. این جلد شماره 151 همشهری ماه، ماهنامه وابسته به شهرداری تهران است. تیتر هم هست: «شاه و گدا». جلد این عکس آن‌قدر واضح سعی کرده به یکی از حامیان اصلی دولت تدبیر و امید حمله کند که رسانه‌های اصولگرا هم نتوانستند به روی خود نیاورند. اکانت منسوب به خبرگزاری تسنیم در توییتر درباره این عکس نوشته: «بنز آبی #هاشمی، انگشتری که در انگشت کوچک اوست و آستین عبای قهوه‌ای بر جلد # همشهری ماه/چراغ قرمزی که عدد ۹۶ را نشان می‌دهد! #شاه_و_گدا». این کنایه آشکار رسانه وابسته به شهردار تهران به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که نقش بی‌بدیلی در پیروزی حسن روحانی و شکست قالیباف در انتخابات 92 داشته، حکایت از عزم جدی قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری دارد.
کپی قالیباف از روی دست احمدی‌نژاد
شهردار فعلی تهران که تجربه شکست در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد، به نظر می‌رسد این بار نمی‌خواهد بازنده میدان باشد. به همین دلیل به سراغ راهی رفته که 12 سال پیش شهردار وقت تهران با استفاده از آن توانست رییس جمهور شود. محمود احمدی‌نژاد چه در انتخابات 84 که رقیب اصلی‌اش هاشمی بود و چه در انتخابات 88 که نخست‌وزیر دوران امام رقیبش بود، سعی می‌کرد خود را نماینده طبقه فرودست جامعه معرفی کند. او سال 84 با شعار «مردی از جنس مردم» و با وعده «آوردن نفت سر سفره‌های مردم» وارد میدان شد و سال 88 سه نامزد دیگر را در جبهه آیت‌الله هاشمی خواند. حالا قالیباف قصد دارد همین راه را در پیش بگیرد. جلد شماره اخیر همشهری ماه، بیانگر تاکتیک و استراتژی قالیباف و مشاورانش برای انتخابات ریاست جمهوری 96 است. این استراتژی وقتی بیشتر مشخص می‌شود که روی جلد این جمله سؤال پرسیده شده: «چرا حل آسیب‌های اجتماعی جهادگر می‌خواهد نه کارگزار؟» کارگزار طعنه‌ای است به حزب کارگزاران سازندگی که به آیت‌الله هاشمی نزدیک است. او چندی پیش هم در ماجرای «گور خوابی» یادداشتی انتقادی خطاب به دولت نوشت که در آن معضل «گور خوابی» را حاصل نگاه سرمایه‌داری و اشرافی در اداره جامعه دانسته بود. حالا کمتر از یک هفته از این یادداشت که قالیباف در آن سعی می‌کند دولت را به اشرافی گری متهم کند و خود را نقطه مقابل آن، در رسانه منتسب به شهرداری تهران به‌طور واضح راهبرد فقیر-غنی را پیگیری کرده است.
حمله چندجانبه به دولت
قالیباف علاوه بر استفاده از تاکتیک احمدی‌نژاد، در ماه‌های اخیر هم سعی کرده با روش‌های گوناگون از دولت انتقاد کند، چه از طریق رسانه‌های منسوب به خودش و چه در سخنرانی‌ها. یک روزنامه که چند ماهی از انتشار آن می‌گذرد همانند یک رسانه دلواپس عمل کرده و سعی می‌کند به هر طریقی دولت را تخریب کند. مشهورترین نمونه ربط دادن حادثه قطار سمنان- تبریز به خرید هواپیما. قالیباف چندی پیش در جشن تولد سه‌سالگی «دکتر سلام»، برنامه اینترنتی نزدیک به دلواپسان، گفته بود «آن‌هایی که نتوانستند با کلید مشکل مردم را حل کنند،‌ بهتر است قفل نزنند!» ازاین‌دست صحبت‌ها در ماه‌های اخیر از زبان محمدباقر قالیباف به‌کرات جاری‌شده است.

راه‌اندازی ستادهای قالیباف
هفته گذشته بود که خبر راه‌اندازی ستادهای قالیباف منتشر شد. «علی دورانی» رئیس ستاد انتخابات جمعیت پیشرفت و عدالت از تشکل‌های حامی قالیباف با اعلام راه‌اندازی ستادهای ۲۲گانه تهران، گفته بود: «درست است که این جمعیت ارتباط تشکیلاتی با قالیباف ندارد؛ اما او به‌عنوان پدر معنوی این جبهه است و سعی می‌کنیم گفتمان او را در جامعه ترویج و پیگیری کنیم». او با بیان اینکه اکنون تمرکز ما روی انتخابات شورای شهر تهران است، به «ایلنا» گفته بود: «در حال‌ حاضر روی کلان‌شهر تهران تمرکز شده است. محور دوم، فعالیت تعیین مصادیقی است که مورد حمایت جبهه قرار می‌گیرند و در این راستا لایه‌های اجتماعی متصل به جبهه خود را معرفی می‌کنیم». او ادامه داد: «ستادهای انتخاباتی این جبهه فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون در دو محور اصلی تعیین مصادیق و راه‌اندازی ستاد‌ها فعالیت می‌کند». او همچنین افزود: «در صورت ورود قالیباف به انتخابات از او حمایت می‌کنیم». دورانی با بیان اینکه اولویت قالیباف ورود به انتخابات نیست، تأکید کرد: «اگر نیروهای انقلاب تشخیص دهند و تأکید برای ورود شهردار تهران به انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند، در شرایطی که نیروهای دیگر نتوانند ورود کنند، قالیباف موظف است به این عرصه وارد شود».

قالیباف نمی‌تواند نقش ناجی مردم را بازی کند
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در رابطه با جلد اخیر همشهری ماه معتقد است: «تصویر این جلد حاکی از آن است که آقای قالیباف یقیناً می‌خواهد در انتخابات شرکت کند. حقیقت هم این است که اصولگرایان جز ایشان نامزد دست‌به‌نقد دیگری ندارند و همه امیدهایشان بر روی آقای قالیباف است.» او که با آفتاب یزد صحبت کرده، گفته: «طرح جلد نشریه وابسته به موسسه همشهری از تاکتیک جدید خبر می‌دهد. تاکتیکی که نمی‌توان گفت از سیاست‌های شهردار غافل است، همان تاکتیکی است که احمدی‌نژاد در سال84 به میدان آورد و توانست به‌وسیله آن به پیروزی برسد. اما این عده باید بدانند که سخت در اشتباه هستند. احمدی‌نژاد توانست با اصولگرایان، در سال 84 به مردم بقبولاند که عده‌ای خورده‌اند و برده‌اند و حالا احمدی‌نژاد آمده تا پول‌های خورده شده را از گلوی آن‌ها باز پس بگیرد. واقعیت این است که الان دیگر مردم خیلی کم به این جریان‌سازی‌ها اهمیت می‌دهند. نکته دوم این است که هیچ‌کس حاضر نیست این حرف‌ها را از آن‌ها بخرد. باز اگر یک گزینه ناشناخته روی کار می‌آمد می‌شد گفت که او علیه فساد و نابرابری و ظلم قیام کرده است. آقای قالیباف نمی‌تواند رُل ِ ناجی مردم را بازی کند. چون داستان کمدی می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *