پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرادی‌کرمانی در بخش جنبی نمایشگاه استانی کتاب جیرفت: فرهنگ زمانی شکوفا می‌شود که چیز تازه برای گفتن داشته باشیم

مرادی‌کرمانی در بخش جنبی نمایشگاه استانی کتاب جیرفت: فرهنگ زمانی شکوفا می‌شود که چیز تازه برای گفتن داشته باشیم





۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۴۵

مرادی‌کرمانی در بخش جنبی نمایشگاه استانی کتاب جیرفت:
فرهنگ زمانی شکوفا می‌شود که چیز تازه برای
گفتن داشته باشیم

هوشنگ مرادی‌کرمانی در نشستی با عنوان «فرهنگ و هنر» که در نمایشگاه استانی کتاب جیرفت برگزار شد، گفت:فرهنگ در جایی گل می‌کند که خودمان باشیم و یک چیز تازه برای گفتن داشته باشیم و این چیز تازه نیز در همان ادبیات روستایی که صادقانه و بی‌ریا زندگی می‌کنند و دو‌بیتی‌هایی راجع به آن‌ها گفته می‌شود، قابل مشاهده است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)، هوشنگ مرادی‌کرمانی در نشست «فرهنگ و هنر» چهارمین نمایشگاه استانی کتاب جیرفت اظهار کرد:ادبیات عامیانه اهمیت بسیاری دارد. چون این نوع ادبیات بسیار صادقانه بوده و برخاسته از دل است.
وی گفت:هرچیزی که ریشه در آب و خاک دارد و از دل مردم برخاسته است، اهمیت بسیاری داشته و مورد توجه قرار خواهد گرفت، که مثال بارز آن همین دو بیتی‌هایی است که توسط مادران در کنار گهواره فرزند خوانده می‌شود.
این نویسنده افزود:اهمیت و ماندگاری ادبیات عامیانه به علت این است که توسط انسان مشهود، متملق، ترسو همه و همه… گفته می‌شود. بدون این‌که چشم‌داشتی به جشنواره و یا جایزه باشد. که البته چندین پایان‌نامه نیز راجع به همین ادبیات عامیانه نوشته شده است. وی بیان کرد:بسیاری از خوانندگان شهیر کشور نیز در زمینه همین دوبیتی‌ها فعالیت داشته و آن‌ها را خوانده بودند که گوش کردن آن‌ها، انسان را با تصور کردن به همان مناطقی می‌برد که دوبیتی‌ها گفته شده بود.
مرادی‌کرمانی با اشاره به بهترین زمان شکوفایی فرهنگ، ادامه داد:موقعیت فرهنگ و فرهنگی ما در جایی گل می‌کند که خودمان باشیم و یک چیز تازه برای گفتن داشته باشیم و این چیز تازه نیز در همان ادبیات روستایی که صادقانه و بی‌ریا زندگی می‌کنند و دو‌بیتی‌هایی راجع به آن‌ها گفته می‌شود، قابل مشاهده است.
این نویسنده اظهار کرد:انسان تا وقتی که سؤال دارد، زنده است چرا که انسان محصول سؤال است و ذهن انسان وقتی سؤال می‌کند، می‌تواند بسیاری از موقعیت‌های هنری را کشف کند. برای مثال وقتی سیبی از بالا افتاد سؤال ایجاد شد که قانون جاذبه زمین کشف شد و بسیاری از سؤال‌ها زیربنای حرکت‌های دینی هستند.
وی ادامه داد:تفاوت بین یک هنرمند و انسان عادی در این است که هنرمند راجع به هر چیز سؤال می‌کند و با این کار چیزهای جدیدی را کشف می‌کند. چرا که هنرمند برای هر چیز حتی برای راه رفتن حیوانات، غذا خوردن و … سؤال دارد. مرادی‌کرمانی با اشاره به زندگی سخت و گذشته خود، گفت:رد شدن از این تونل وحشت و گردنه‎های زندگی موجب شد که نوشتن را یاد بگیرم، و در این نوشته‌ها فقط خودم را نوشتم و تقریباً همه کتاب‌ها سرگذشت خودم است. وی با اشاره به شیوه‌های نویسندگی درست، افزود:ما حق نداریم انسان‌ها را قضاوت کنیم و باید عدالت را رعایت کنیم و نباید آن‌ها را به دو قسمت بد و خوب تقسیم کنیم. ما وظیفه داریم، واقعیت‎ها را بنویسیم.
چهارمین نمایشگاه استانی کتاب جنوب‌ کرمان به میزبانی شهرستان جیرفت با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و با همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب‌ کرمان شنبه (11 دی‌ماه) افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۱۶ دی‌ماه از ساعت 9 تا 17 در حسینیه شهدای جیرفت برپا خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *