سایت خبری پیام ما آنلاین | نابودی 550 هکتار جنگل برای ساخت بیمارستان

نابودی 550 هکتار جنگل برای ساخت بیمارستان





۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۳۲

نابودی 550 هکتار جنگل برای ساخت بیمارستان

قرار است برای ساخت بیمارستان 700 تخت خوابی در شهر کرمان، 550 هکتار از جنگل‌های حوالی فرودگاه کرمان نابود شود. آن‌طور که سایت گفتار نو نوشته در اوایل تابستان گذشته قراردادی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قرارگاه خاتم‌ برای ساخت چندین بیمارستان در کشور بسته شد که یکی از این بیمارستان‌ها برای استان کرمان بود.
در مرداد 1395 با سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کرمان تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت بیمارستانی 700 تخت خوابی با قرارگاه خاتم منعقد شد که به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه جنوب شرق کشور از این پروژه یاد شد. این قرارداد با حضور قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، استاندار کرمان و سردار عبدالهی، فرمانده قرارگاه خاتم به امضا رسید.
قرار بود این بیمارستان در محل کنونی بیمارستان شفا احداث شود اما پس از مدتی محل این پروژه به ورودی شهر کرمان و در نزدیکی فرودگاه کرمان تغییر کرد. این محل با وجود فضای زیادی که در اختیار این پروژه قرار می‌دهد با چالش‌هایی همراه بود که مهم‌ترین آن‌ها وجود بخشی از جنگل‌های تاغ زار در زمین تخصیص داده شده به این پروژه است. در اطراف کرمان 37 هزار هکتار جنگل تاغ زار وجود دارد که 550 هکتار از آن در این پروژه از دست می‌روند. پیش از این مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی استان در دفاع از این پروژه به خبرنگاران گفته بود که به‌جای این 550 هکتار، پنج هزار هکتار جنگل جدید ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر معاون عمرانی استاندار گفته «کار در مرحله‌ی تجهیز کارگاه است آماده است که با حضور مقامات کشوری اجرایی آغاز می‌شود.»
ابوالقاسم سیف الهی در مورد مباحث زیست محیطی این پروژه اضافه می‌کند: «این زمین هیچ مشکلی ندارد و تمامی مجوزها از جمله مجوز منابع طبیعی را دریافت کرده است.» این اظهارت در حالی اعلام شده است که در آخرین جلسه‌ی شورای شهر کرمان، منصور ایران‌منش با اشاره به معضل ریز گردها گفت: «در سال‌های گذشته خیلی از شهرها درگیر معضل ریز گردها بودند که شکر خدا در کرمان کمتر این مشکل وجود داشت چرا که پیش‌بینی شده بود و جنگل‌های تاغ زاری که ایجاد شده بود. متأسفانه اخیراً اخباری می‌رسد که به نظر می‌آید حفاظت از این جنگل‌ها دچار مشکل است.»
او با بیان این که بعضاً شنیده می‌شود که پیمانکار گذاشته‌اند تا این درختان را هرس کنند، به صراحت گفت: «بنده نمی‌دانم هرس کردن این درختان چقدر منطقی و کارشناسی شده است که من نگرانم در کنار این قضیه سو استفاده‌هایی از این جنگل‌ها بشود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *