سایت خبری پیام ما آنلاین | معاون حقوقی رییس جمهور در همایش حقوق شهروندی: استانداران موظف به پی‌گیری منشور حقوق شهروندی هستند

معاون حقوقی رییس جمهور در همایش حقوق شهروندی: استانداران موظف به پی‌گیری منشور حقوق شهروندی هستند





۳ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۲۹

معاون حقوقی رییس جمهور در همایش حقوق شهروندی:
استانداران موظف به پی‌گیری منشور حقوق شهروندی هستند

نخستین همایش حقوق شهروندی روز پنج شنبه با حضور معاون حقوقی رییس جمهور در پردیس خواجه نصیردانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد.
در ابتدای همایش استاندار کرمان ضمن خیر مقدم به معاون حقوقی رییس جمهور طی سخنان کوتاهی گفت:«استان کرمان مفتخر است که همایش حقوق شهروندی را بلافاصله پس از ابلاغ حقوق شهروندی برگزار کرده است. ما در استانی زندگی می کنیم که زرتشتی ها و اهل تسنن در امنیت و با حفظ حقوق شهروندی زندگی می کنند.به عنوان نمونه به مناسبت هفته وحدت، همایش «آیین برادری» را در قلعه گنج برگزار کردیم.»
در ادامه این همایش امیری، رییس مجمع نمایندگان استان با تأکید بر لزوم اعتماد بین مردم و حکومت اظهار داشت:«جامعه بیش از هر چیز نیاز به اعتماد دارد. اگر حکومت، حقوق مردم را به رسمیت نشناسد، مردم نیز حقوق حکومت را به رسمیت نخواهند شناخت. سرمایه اجتماعی هر جامعه، اعتماد و هنجارپذیری و مشارکت عمومی است.»
رییس مجمع نمایندگان استان برجام را یک موفقیت برای دولت برشمرد و ادامه داد:«برجام یک پیروزی بود. ما در اجرای برجام بدعهدی نخواهیم کرد. آمریکا هم اگر بدعهدی کند، برای او سودی نخواهد داشت و دیگر اتحاد کشورها حول دولت آمریکا شکل نخواهد گرفت.»
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات نفتی اخیر وزارت نفت با کشورهای نفت خیز گفت:«پیروزی دیگر دولت دیپلماسی نفتی بود. دیگر کشورهای نفت خیز در سال هایی که کشورمان تحت تحریم قرار داشت، سهم تولید ما را گرفته بودند که با تلاش های دولت و وزیر نفت این مساله حل شد.» آخرین سخنران این همایش، مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهور بود. انصاری با مهم ارزیابی کردن حقوق شهروندی گفت:«همه شهیدان تاریخ، جان خود را فدای حقوق شهروندی کرده اند. رسول اکرم(ص) قبل از بعثت برای دفاع از حقوق مردم با عده ای از جوانان عرب «پیمان جوانمردان» بست.»
انصاری با اشاره به این که حقوق شهروندی حتی در بدترین شرایط نیز نباید نقض شود، افزود:«امیرالمومنین(ع) بعد از این که توسط ابن ملجم ضربت خوردند. در طول دو روزی که به شهادت ایشان منتهی شد همواره نگران حقوق قاتل خود بودند. وقتی که برای آن حضرت شیر بردند، ایشان از وضعیت غذای ابن ملجم سوال می کردند و به عنوان حاکم کشور اسلامی از حقوق یک زندانی قاتل نیز غافل نبودند.»
معاون حقوقی رییس جمهور در تصیف منشور حقوق شهروندی گفت:« منشور حقوق شهروندی رییس جمهور، تجمیع معارف اسلامی و عصاره قانون اساسی است. سند حقوق شهروندی اوایل ریاست جمهوری آقای روحانی مطرح شد. حقوقدانان در مورد بند بند آن نظر دادند. این منشور تا کنون هیجده بار ویراستاری تکمیلی داشته است.» وی با یادآوری فرمان هشت ماده ای بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر رعایت حقوق شهروندی گفت:« کشور ما از معدود کشورهای خاورمیانه است که در آن انتخابات آزاد برگزار می شود. حتی در زمان جنگ که شهروندان خوزستانی در اردوگاه های دیگر شهرها روزگار می گذراندند، صندوق های ویژه ای برای انتخاب نماینده شهرشان در اردوگاه ها قرار داده شد که این هم به دستور امام(ره) صورت گرفت. امام فرمودند حتماً انتخابات را به این صورت برگزار کنید. اگر کار مجریان انتخابات هم سخت تر می شود، بشود.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:«منشور حقوق شهروندی همه عرصه های روابط حقوقی را در برگرفته است. برخی از مواد آن در حوزه قوه مجریه است و برخی در حوزه قوای دیگر. استانداران موظف به پی گیری اجرای منشور حقوقی در استان ها هستند. رییس جمهور برای پی گیری منشور حقوق شهروندی علاوه بر معاون حقوقی یک دستیار ویژه انتخاب کرده است که خانم دکتر امین زاده است.»
وی مذاکرات هسته ای را دشوار ارزیابی کرد و افزود:«مذاکرات هسته ای از سوی دستگاه دیپلماسی ما در حد جهاد و شب های عملیات جبهه بود. کسانی که می گویند برجام یعنی هیچ، چرا به مردم دروغ می گویند؟ تولید نفت بعد از توافق هسته ای از 2 میلیون بشکه به بیش از 4 میلیون بشکه رسیده است. امروز کشتی های ما آزادانه در آب های جهان حرکت می کنند. دارود و قطعات صنعتی به راحتی وارد کشور می شود.»
وی با انتقاد از کاسبان تحریم ادامه داد:«عده ای به بهانه تحریم جیب هایشان را پر کردند. نمی خواهم کسی را متهم کنم. اما بنده به واسطه وظایفی که دارم، هر روز باید رسانه های داخلی و خارجی را رصد کنم. برخی اوقات عین تعبیری که رادیو اسراییل و رادیو منافقین می کنند، در برخی سایت ها و رسانه های داخلی در جهت ناامید کردن مردم دیده می شود. مردم را ناامید نکنید. ملت ناامید ملت شکست خورده است. دشمنان ما در حوزه ناامید کردن مردم تلاش می کنند.»
وی با انتقاد از تضعیف دولت ادامه داد:«حجم تخریبی علیه رییس جمهور بسیار بالاست. دولت هم رسانه ای صد در صد در اختیار ندارد. ارائه چهره تضعیف شده از دولت و دیگر قوا تخریب نظام است. همه قوا زیر نظر رهبری ارائه می شود.»
انصاری اقتصاد مقاومتی را تنها سند شفابخش اقتصاد کشور بر شمرد و با ذکر این جمله که ملتی که نان نداشته باشد نمی تواند مقاومت کند، خاطره ای بدین شرح از تابستان سال 92 تعریف کرد:«روزی که آقای روحانی به ریاست جمهوری انتخاب شده بود و در انتظار تحویل دولت بود، مرا نزد خود دعوت کرد و گفت من سه شبانه روز است که خواب و آرام ندارم. وقتی دلیلش را پرسیدم، گفت به من گزارش داده اند که ذخایر گندم ما تنها برای 18 روز کافی است. در استان سیستان و بلوچستان تنها 3 روز ذخیره گندم داریم. اگر مردم این خبر را بشنوند هجوم می آورند و قحطی اتفاق می افتد. اکنون که سه سال از آن روزها می گذرد ذخیره استراتژیک گندم ما برای هیجده ماه کافی است. حتی از جانب برخی کارشناسان پیشنهاد صادرات داریم.»
انصاری با تأکید بر این که دولت حاشیه سازی را به رسمیت نمی شناسد با انتقاد از کسانی که در مورد قراردادهای دولت با شرکت های خارجی حاشیه سازی می کنند اظهار داشت:«عده ای تبلیغ می کنند مردم نان ندارند بخورند آن وقت دولت هواپیما خریده است. در حالی که دولت حتی یک ریال بابت خرید هواپیما پول نپرداخته است بلکه این قراردادها به صورت اجاره به شرط تملیک است.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *