پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در اولین روز همایش «دانشگاه، صنعت و کارآفرینی» دانشگاه رفسنجان صورت گرفت بررسی مشکلات موجود در مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه

در اولین روز همایش «دانشگاه، صنعت و کارآفرینی» دانشگاه رفسنجان صورت گرفت بررسی مشکلات موجود در مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه





۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۲۰

در اولین روز همایش «دانشگاه، صنعت و کارآفرینی» دانشگاه رفسنجان صورت گرفت
بررسی مشکلات موجود در مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه

همایش دو روزه دانشگاه، صنعت و کارآفرینی روز گذشته در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان آغاز به کارکرد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان به‌منظور ایجاد زمینه برای معرفی و عرضه دستاوردهای مختلف در زمینه تعامل دانشگاه با صنعت و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال، به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اقدام به برگزاری همایش دانشگاه، صنعت و کارآفرینی در تاریخ 29 و 30 آذرماه با حضور اساتید مطرح کشوری، صنعت گران، سرمایه‌گذاران، دانشجویان صاحب ایده‌های برتر، فعالان اقتصادی، متخصصان،کمیسیون‌های آموزشی و پژوهشی کرد. فراهم نمودن محیطی برای بازگو نمودن مشکلات سرمایه‌گذاران، کارخانه‌داران و کارآفرینان، راهکارهای انتقال تجارب کارآفرینان موفق به دانشگاه‌ها، راهکارهای استفاده از دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها در صنعت، بررسی مشکلات موجود در مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه، تشویق برای ایجاد کارآفرینی، جمع‌آوری ایده‌های صنعتی مختلف قابل سرمایه گزاری، به عرضه گذاشتن محصولات صنعتی مختلف و برگزاری کارگاه‌های علمی مختلف موردنیاز صنعت ازجمله اهداف برگزاری این همایش است. همایش دانشگاه، صنعت و کارآفرینی با حمایت شرکت ملی صنایع مس ایران، فرمانداری ویژه شهرستان رفسنجان، انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی شهرستان رفسنجان، شهرداری رفسنجان، آموزش‌وپرورش شهرستان رفسنجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان برگزار شد و امروز هم ادامه دارد.
علم و صنعت فرزندان دانشگاه هستند
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در این همایش گفت: «علم، دانش، صنعت و کارآفرینی فرزندان خلف پدری هستند که دانشگاه نام دارد. این اصالت تا آنجا دوام و قوام خواهد داشت که این پشتوانه ارثی و ژنتیکی رنگ جدایی به خود نگیرد.» محسن صفریان افزود: «چهار ماه است که تعدادی از اساتید، دانشجویان، مدیران مس و صنایع در خصوص این همایش جلساتی را برگزار کردند و تلاش‌های لازم صورت گرفته که این همایش خروجی مفیدی داشته باشد. از همه مسئولان تقاضا دارم در این همایش حضورداشته باشند چراکه حضور این عزیزان موجب نتیجه‌گیری از این همایش است.» وی اضافه کرد: «همایش صنعت و کارآفرینی در دانشگاه باهدف فراهم کردن محیط برای بازگو کردن مشکلات سرمایه‌گذاری و راهکار حل آن و انتقال تجارب کارآفرینان موفق و دستاوردهای علمی دانشگاه برگزارشده است.»
یکی از رسالت‌های دانشگاه
کارآفرینی است
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: «این نوع همایش‌ها و آشنایی با حوزه کارآفرینی یکی از نیازهای اساسی کشور ما است و هر چه در مورد این موضوع صحبت شود بازهم کم است.» بابک آل طه افزود: «کارآفرینی نیاز دانشگاه است و نگاه دانشگاه‌ها را در دهه‌های اخیر عوض کرده است. درگذشته تعریف دانشگاه به این صورت بوده که دانشگاه محل پژوهش، آموزش و اشاعه فرهنگ است اما الان یکی از رسالت‌های دانشگاه، کارآفرینی و ایجاد فضایی است که جوانان بتوانند در آنجا ایده‌هایشان را به عمل تبدیل کنند و در خدمت صنعت و اقتصاد باشند.» وی بابیان اینکه بر اساس مصوبه ۷۲۱ انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی به‌صورت استانی اداره می‌شوند، اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کلان یک واحد در نظر گرفته می‌شود و بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری در سطح کلان است. در استان کرمان ۴۵ هزار دانشجو داریم. حدوداً ۱۷ هزار نفر در دوره تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند. نزدیک به دو هزار عضو هیأت علمی داریم که قریب به یک هزار و 100 نفرشان از رشته‌های فنی و علوم پایه هستند. با توجه به اینکه بیشتر رشته‌های فنی و علوم پایه در حوزه صنعت ارتباط دارند، معمولاً دانشجویان بیشتر در حوزه پژوهش و کارآفرینی فعال هستند.» رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان عنوان کرد: «یکی دیگر از فرصت‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی دارد طرحی است به‌عنوان طرح ساها (سامانه آزمایشگاه‌های همکار اسلامی) که دانشگاه در سطح کلان از این پتانسیل استفاده کرده و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه واحد است این امکان را دارد که این تجهیزات را به‌طور واحد در اختیار درون و برون دانشگاه قرار دهد. به‌طور مثال در استان کرمان یک هزار و 400 تجهیزات در کنار هم قرار داده‌شده درحالی‌که به‌طور طبیعی اگر یک دانشگاه بخواهد این مقدار تجهیزات را در کنار هم قرار دهد کار آسانی نیست. این ازجمله فرصت‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی دارد تا در حوزه صنعت و کارآفرینی اقدام و همکاری کند، البته این‌ها شرط لازم است ولی کافی نیست.» آل طه اضافه کرد: «اگر جریان فرهنگی این قضیه در کشور راه نیفتد از این قابلیت‌ها به‌طور مطلوب نمی‌توان استفاده کرد. همایش‌هایی ازاین‌دست کمک می‌کند که دانشجویان و دانشگاهیان درک کنند که مفهوم سنتی دانشگاه باید دست‌خوش تغییر قرار گیرد. خوشبختانه در کشور ما این جریان شکل‌گرفته است اما هنوز به نحو مطلوب راه نیفتاده و می‌طلبد که انرژی بگذاریم و تلاش و همکاری کنیم تا به کشورمان کمک کنیم تا کشور ما توسعه و تعالی پیدا کند. زمانی این اتفاقات می‌افتد که این جریان‌ها به‌صورت مداوم ادامه پیدا کند.»
مسیر کارآفرینی هموار شود
مدیر مس منطقه کرمان گفت: «امیدوارم با رویکرد ورود دانشگاه به کارآفرینی، مشکلات این حوزه برطرف شود.» محمد حسنی اضافه کرد: «برای کارآفرینی و کمک به سرمایه‌گذاران از دولت، دانشگاه‌ها و مراکز کارآفرینی انتظار این است که مسیر را هموار کنند. متأسفانه اشکالاتی در ساختارهای قانونی وجود دارد که مانع می‌شوند و انتظار می‌رود دستگاه‌های حاکمیتی این مشکل را حل کنند.» وی با اشاره به اینکه سهم صنعت در تولید ناخالص 40 درصد و 25 درصد سهم کشاورزی و مابقی در بخش خدمات است، اظهار کرد: «در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و دانش‌بنیان پیشرفت کمی داشتیم و آموزش‌وپرورش باید کارآفرینی را در ذهن کودکان و نوجوانان دانش‌آموز پرورش دهد.»
مدیر مس منطقه کرمان عنوان کرد: «صنعت مس صنعتی منحصر به‌فرد است و 80 درصد آن در استان کرمان در شهر سرچشمه رفسنجان، میدوک شهربابک و خاتون‌آباد قرار دارد. باید صنایع پایین‌دستی مس ایجاد شود که ارزش‌افزوده این محصول بالا برود و با استفاده از تکنولوژی محصولاتی باارزش‌تر تولید کنیم.» وی از اینکه بخش زیادی از نیازهای صنعت مس از خارج از استان تهیه می‌شود، ابراز ناراحتی کرد و گفت: «چرا دنبال این موضوع نرفتیم.»
حسنی خاطرنشان کرد: «مس به‌عنوان مسؤولیت اجتماعی و شهروندی که احساس می‌کند، آماده پذیرای کارآفرینان، محققان و صنعتگران است که هم اشتغال‌زایی شود هم چرخه اقتصادی بچرخد.»
باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین برویم
احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان و انار هم از طریق ویدئو کنفرانس پیامی برای این همایش فرستاد.
در پیام وی آمده بود: «صنعت نیاز است که با دانشگاه ارتباط داشته باشد. برای تقویت اقتصادی در بحث دانش‌بنیان می‌توانیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را داشته باشیم. امروزه اقدامات خوبی در بحث پژوهشی محور و آموزش محور شده و باید به سمت نسل سوم دانشگاه‌ها (دانشگاه‌های کارآفرین) رویم.»
صنعت ما حاضر به استفاده از
نیروی داخلی نیست
مدیر مرکز پژوهشی و فناوری و سبک زندگی دانشگاه شریف گفت: «چند دانشگاه نسل سوم داریم؟ ادعا می‌شود که دانشگاه شریف این‌طور است اما این دانشگاه نیز هنوز به این هدف نرسیده است. ما از اپراتورهای خارجی استفاده می‌کنیم زیرا دانشگاه ما هنوز یاد نگرفته و صنعت ما نیز، زیرا هنوز حاضر به استفاده از نیروی داخلی نیستیم.»
امیرحسین اسدی افزود: «ارتباط دانشگاه و صنعت خوب نیست. دهه گذشته می‌گفتیم سرمایه، نیروی کار ماهر و واحدهای تولیدی صنعتی پیشران‌های ما هستند اما امروز پیشران‌های ما نوآوری، نیروی انسانی، کارآفرین و واحدهای تحقیق و توسعه هستند. در مدل کلی نوآوری به دنبال این هستیم که ورودی دانشگاه‌ها بتواند به افزایش صادرات و ارزش‌افزوده برسد. باید دانشگاه را با صنعت مرتبط کنیم.»
وی عدم تجربه و وجود ضعف در دانشگاه‌ها جهت انجام پروژه‌های کاربردی و اجرایی، بی‌انگیزگی اغلب اساتید و پژوهشگران دانشگاهی و افزایش بی‌رویه حجم تدریس اساتید، عدم ارتباط منطقی بین اهداف اقتصادی صنعت و علمی دانشگاه، عدم فقدان نظارت کافی بر کیفیت خدمات و تولید صنعت، عدم آگاهی صاحبان صنایع از توانمندی‌های دانشگاه، مدیریت گاها فاسد در برخی از صنایع، عدم برنامه‌ریزی مناسب و پرهیز از سرمایه‌گذاری‌های درازمدت را ازجمله مواردی دانست که در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه مشکل ایجاد می‌کند.
اسدی بابیان اینکه اجزای اصلی ارتباط بین دانشگاه و صنعت، دانشگاه، صنعت، دولت و مردم هستند، وظایف صنعت در ایجاد ارتباط مؤثر را این‌گونه عنوان کرد: «برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشگاه در صنعت، ایجاد امکان استفاده دانشگاه از آزمایشگاه‌ها و امکانات صنعت، امکان انجام پروژه‌های مشترک بین صنعت و دانشگاه و برگزاری تورهای مداوم بازدید از صنعت برای دانشگاه‌ها.» به اعتقاد مدیر مرکز پژوهشی و فناوری و سبک زندگی دانشگاه شریف عدم نگاه کاسب‌کارانه به صنعت، تغییر واحدهای درسی و سیلابس دروس با نظر صنعت، مشارکت صنعت در ایجاد رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای، معرفی توانمندی‌های دانشگاه با صنعت به‌صورت رسمی و غیررسمی هم ازجمله وظایف دانشگاه دراین‌ارتباط هستند.
وی گفت: «ایجاد شبکه ارتباطی الکترونیک بین نیاز صنعت، نیاز دستگاه و نیازهای آینده، تسهیل قوانین و ارائه مشوق به صنعت برای همکاری با دانشگاه، تدوین و تصویب قانون جدید و جامع مالکیت معنوی از وظایف دولت است و رسانه‌ها و مردم هم باید بر وجوه اشتراک صنعت و دانشگاه متمرکز شوند.»

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رفسنجان در یک نگاه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در سال 1367 با یک‌رشته تأسیس شد. این دانشگاه هم‌اکنون سه دانشکده، 72 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دارد که چهار هزار و 100 دانشجو در آن تحصیل و 290 استاد در آن تدریس می‌کنند و تاکنون 10 هزار و 400 فارغ‌التحصیل داشته است. از بدو تأسیس تاکنون به مساحت 31 هزار و 160 مترمربع ساختمان در کاربری‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و هنری، ورزشی، اداری و خدماتی و مسکونی و رفاهی احداث و مورد بهره‌برداری قرارگرفته است و سه هزار و 431 مترمربع ساختمان شامل ساختمان پژوهشی، اداری و مسجد در حال احداث است. در حوزه پژوهش و فناوری می‌توان به چاپ 483 مقاله علمی توسط اعضای هیأت علمی، 56 طرح درون دانشگاهی در بخش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، امضای تفاهم‌نامه در خصوص اجرای طرح‌های برون دانشگاهی در فرمانداری، نیروی انتظامی استان کرمان، سازمان زندان‌ها، محیط‌زیست (ریز گردها)، مرکز رشد فناوری شهرستان رفسنجان و انعقاد قرارداد با پارک علم و فناوری استان کرمان باهدف ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتقای فرهنگ کارآفرینی اشاره کرد. کتابخانه این دانشگاه دارای 42 هزار و 619جلد کتاب است. 23 کارگاه و آزمایشگاه فنی و مهندسی و کشاورزی، حدود 1100 پایان‌نامه ارشد خاتمه یافته و حدود 1950 پایان‌نامه ارشد در حال انجام در رشته‌های مختلف فنی و مهندسی و علوم انسانی و کشاورزی که می‌تواند با دریافت اولویت‌های پژوهشی ادارات و سازمان‌ها در جهت رفع مشکلات و نیازمندی‌های ایشان انجام گیرد، ازجمله دیگر موارد در حوزه پژوهشی است. همچنین در بحث سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان می‌توان به پروژه CHP، پروژه تولید کاغذ از سنگ و پروژه تولید ماشین چندکاره باغ ورز اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *