پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی

استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی





۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۹

استانداران کرمان
از سال 1300 تا 1394 شمسی

حمید بهرامی احمدی
1358 ـ 1357 شمسی
وی فرزند حسین، متولد 1321 شمسی، رفسنجان. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رفسنجان (مدارس هدایت و اقبال) و همچنین در دبیرستان امام خمینی (پهلوی) کرمان طی نمود و سپس در رشته حقوق در دانشگاه موفق به اخذ دکترا گردید.
وی به عنوان اولین استاندار کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ششم اسفند 1357 تا 30 آذر 1358عهده‌دار این سمت بود.
دکتر حمید بهرامی همچنین در انتخابات دوره هفتم از رفسنجان به مجلس شورای اسلامی راه یافت و اکنون نیز به عنوان استاد گروه علوم سیاسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول تدریس است.

غلامعباس زارع میرک آباد
1359 ـ 1358 شمسی
«وی متولد 1331 ش. دارای مدرک کارشناسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف، از 10 دی ماه 1358 تا 30 مهرماه 1359 به سمت استاندار کرمان منصوب گردید. وی بعدها در استان‌های کرمانشاه و اصفهان نیز عهده‌دار این سمت بود.
از دیگر سمت‌های وی می‌توان به: معاون وزارت کشور، معاون وزارت راه، معاون سازمان صنایع دفاع، معاون بنیاد مستضعفان، رئیس سازمان صنایع و معادن بنیاد مستضعفان، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری، عضو کمیسیون فرهنگی سازمان تربیت‌بدنی، مدیر بخش اقتصادی شهرک مهدیه قم، رئیس واحد مهندسین حزب جمهوری اسلامی، از مؤسسین و اعضای جامعه اسلامی فرهنگیان، تدریس در دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه آزاد، مرکز آموزش مدیریت دولتی، دانشکده افسری امام علی (ع)، تألیف 50 جلد از اولین کتاب های تست کنکور در سال 1350، هیئت امنای فارغ‌التحصلان دانشگاه صنعتی شریف، دبیر فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، از اعضای مؤسسه خیریه سید الشهدا، از مدیران خیریه مرحوم دکتر جواهریان، از اعضای جمعیت طرف‌داران ایمنی راه‌ها، از اعضای انجمن ولایت، از اعضای انجمن خیریه طاها، از اعضای انجمن خیریه فاطمه الزهرا (س)، مؤلف کتاب تاریخ رجال انقلاب اسلامی مجمع استانداران و … اشاره نمود» (1).
پی نوشت‌ها:
(1) ـ برگرفته از سایت مجمع استانداران.

عبدالحسین ساوه کرمانی
1360 ـ 1359 شمسی (1)
«عبدالحسین ساوه فرزند ماشاءالله،متولد فروردین سال 1319 شمسی در شهر کرمان. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاهش (2)، جهت ادامه تحصیل در رشته شیمی به تهران رفت و پس از اخذ مدرک لیسانس، جهت تدریس در آموزش و پرورش کرمان استخدام شد.
وی سال‌ها به عنوان دبیر شیمی در دبیرستان‌های کرمان (امیرکبیر، ابن‌سینا، بهمنیار، فنی خرد، علوی و شریعتی) به تدریس مشغول بود و در سال 1357 شمسی در همان ابتدای حرکت اعتراضیفرهنگیان و همگان با انقلاب، به صورت فعال شرکت داشت و همراه با دیگر دوستان و همکاران، به تظاهرات و اعتصابات فرهنگیان درصحن اداره کل آموزش و پرورش تداوم می‌بخشید. از این رو با شدت گرفتن اعتراضات، وی به همراه شهید حجت‌الاسلام حاج علی ایرانمنش و آقای مشارزاده دستگیر و زندانی شدند. اما با نزدیک شدن به روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، همگی آزاد شدند. تا اینکه انقلاب اسلامی در22 بهمن 1357 ش. به پیروزی رسید و به عنوان اولین مدیر کل آموزش و پرورش کرمان بعد از انقلاب اسلامی معرفی شدند.
آقای ساوه در مرحله اول تا آبان ماه 1358 این سمت را به عهده داشت و در سال 1359 به مدت یک سال (از 26 آبان1359 تا 26 اسفند 1360) عهده‌دار سمت استانداری کرمان گردید. وی در سال 1363 تا دی ماه همان سال بار دیگر به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش کرمان معرفی شد.
عبدالحسین ساوه در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از شهر کرمان به مجلس راه یافت و پس از اتمام دوره نمایندگی، در وزارت دفاع به سمت معاون اجرایی مدیرعامل و رئیس گروه شیمیایی مشغول به کار شد.
مرحوم عبدالحسین ساوه در مهر 1357ش. پس از 35 سال خدمت، بازنشسته گردید و پس از یک دوره بیماری در سال 1379 ش. در تهران به دیار باقی شتافت» (3).
پی نوشت‌ها:
(1) ـ شایان ذکر است در فترت مابین دوره استانداری آقای غلامعباس زارع میرک‌آباد تا مرحوم عبدالحسین ساوه، چندی آقای علی‌اصغر صامت به عنوان سرپرست استانداری کرمان معرفی شد.
(2) ـ «… در دوران تحصیل از دانش‌آموزان با استعداد و مذهبی مطرح بوده است. به طوری که در سال تحصیلی 36 ـ 35، زمانی که ایشان در کلاس سوم دبیرستان بوده‌اند، تصویر ایشان به عنوان دانش‌آموز رتبه‌ی اول در سطح استان در سال‌نامه آموزش و پرورش به چاپ رسیده است». یوسف‌زاده، محمود: سیری در تاریخ آموزش و پرورش استان کرمان، ص 109.
(3) ـ برگرفته از سایت ویکی پدیا.

حمید میرزاده سیرجانی
1364 ـ 1360 شمسی
«حمید میرزاده، متولد ۱۳۲۹شمسی در شهرستان سیرجان، تا اخذ دیپلم ریاضی در سیرجان تحصیل کرد و پس از آن در دوره کارشناسی شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۵۲ شمسی فارغ‌التحصیل شد.
وی در سال ۱۳۵۴ شمسی به عنوان دبیر شیمی در دبیرستان‌های سیرجان مشغول به کار گردید. در سال ۱۳۵۵ برای ادامه تحصیلات به تهران آمد و در پلی‌تکنیک تهران برای دوره کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر پذیرفته و در سال ۱۳۵۷ فارغ‌التحصیل شد و از فروردین ۱۳۵۸ به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه شهید باهنر کرمان استخدام گردید. در سال ۱۳۷۳ موفق به دریافت درجه دکترا در همین رشته از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا شد.
حمید میرزاده از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۷۶ درسمت‌های فرماندار سیرجان، استاندار کرمان، معاون نخست‌وزیر، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مشغول فعالیت بوده است.
در سال ۱۳۶۴ براساس پیشنهاد وی که معاونت اجرایی نخست‌وزیر وقت را بر عهده داشت، در خصوص لزوم رشد صنایع وابسته به نفت، کمیسیون هماهنگی علوم و تکنولوژی مواد پتروشیمیایی و صنایع پلیمری تشکیل و مسئولیت ایجاد هماهنگی برای پیشبر‌د این امر را بر عهده گرفت.
وی تاکنون چند بار به عنوان پژوهشگر نمونه در دانشگاه صنعتی امیر کبیر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و در سال ۱۳۸۷ نیز به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و چندین بار هم از جشنواره‌های خوارزمی و رازی مفتخر به دریافت جایزه پژوهشگر برتر در زمینه پلیمرهای پزشکی گردیده است.
حمید میرزاده از آبان ۱۳۹۲ ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده دارد» (1).
پی نوشت‌ها:
(1) ـ برگرفته از سایت ویکی پدیا.

سید حسین مرعشی
1372 ـ 1364 شمسی
«سید حسین مرعشی، متولد ۱۳۳۷ شمسی،علی‌آباد سادات در کشکوئیه رفسنجان، از ناحیه پدر به خاندان مرعشی و از ناحیه مادر به خاندان احمدی (1) کرمان منسوب است.
وی از فعالان سیاسی ایران که در کارنامه خدمات او می‌توان به این موارد اشاره نمود: رئیس جهاد سازندگی استان کرمان، معاون سیاسی استاندار کرمان، استاندار کرمان از ۱۲آبان ۱۳۶۴ تا تیر ۱۳۷2)، رئیس دفتر رئیس جمهور (دولتِ پنجم و ششم با ریاستِ هاشمی رفسنجانی)، نماینده‌ی مردم کرمان در مجلس پنجم، نماینده‌ی مردم کرمان در مجلس ششم، معاون رییس جمهور (سید محمد خاتمی) و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. او هشت سال و سه ماه (96 ماه)، به رتق و فتق امور استان پرداخت و تنها در این دوران بود که با حذف نگاه‌های سیاسی و از منظر انصاف، می‌توان یک کرمان را تصور کرد که برای رسیدن به توسعه خیز برداشته است» (2). از جمله اقدامات مثبتی که در دوره استانداریوی در کرمان صورت گرفت و باعث تحولی بسیار مطلوب در وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان داشت، می‌توان به تأسیس و افتتاح طرح‌هایی همچون: هواپیمایی ماهان، آلومینیوم بردسیر، کارخانه لاستیک بارز، مرکزکرمان‌شناسی، افتتاح کتابخانه ملی کرمان، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه استان، احیای باغ شاهزاده ماهان، احیای ارگ بم و راین، هفت باغ علوی و … اشاره نمود.
پی نوشت‌ها:
(1) ـ مادر وی دختر آیت الله حاج آقا قاسم، پسر آیت الله حاج شیخ علی مجتهد و نوه آیت الله حاج آقا احمد مجتهد (جد خاندان احمدی کرمان) است. جهت اطلاع بیشتر، نک: نیک‌پور، مجید: نام‌آوران علم و اجتهاد کرمان، بخش خاندان احمدی.
(2) ـ برگرفته از سایت ویکی پدیا.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *