پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی

استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی





۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۳۸

استانداران کرمان
از سال 1300 تا 1394 شمسی

مصطفی درخشش
1352 ـ 1350 شمسی
«وی فرزند یدالله (1)،متولد 1302 ش. تهران، پس از اخذ دیپلم، از دانشسراى عالى لیسانس علوم‏تربیتى گرفت و به کار دبیرى پرداخت و چندى هم در ادارات مختلف وزارت فرهنگ مشاغلى را احراز نمود تا به ریاست مدرسه‏ى عالى بازرگانى منصوب و چندى در آن مدرسه اشتغال داشت. چندى هم در وزارت اطلاعات و زمانى در وزارت اقتصاد مقام مدیر کلى گرفت. سرانجام به ریاست هیئت مدیره و مدیر عاملى شرکت سهامى فرش ایران منصوب گردید و قدم‌هایى براى اصلاح و بهبود فرش به عمل آورد. از شرکت فرش به وزارت کشور انتقال و به معاونت وزارت کشور در امور اجتماعى و شهرداری‌ها منصوب گردید. در 1350 ش. استاندار کرمان شد. قریب دو سال در استان مزبور به کار اشتغال داشت و سپس استاندار مازندران گردید. وی سه سال هم در آن سمت بود. پس از آن به تهران بازگشت و پس از چندى عازم امریکا شد» (2).
وی از معدود استانداران قبل از انقلاب اسلامی است که به رغم مدت کوتاه استانداری، به واسطه‌ فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی گسترده در کرمان، نامش به نیکی ثبت گردیده است، که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره نمود: «یکی از اقداماتی که در سال 1351 ش. دوران استانداری درخشش و شهرداری مهندس کارگر به عمل آمد،احداث گورستانی به نام بهشت زهرابود» (3). یا «در سال 1351ش.،دوران استانداری مصطفی درخشش و شهرداری مهندس سیاوش کارگر، مقدّمات احداث ترمینال کرمان فراهم گردید.که هزینه احداث آن مبلغی معادل یکصدوبیست میلیون ریال برآورد شد. محل آن در زمینی به مساحت 236000 متر مربع واقع در خیابان حد فاصل کمربندی و پارک مطهری در جنوب شرقی کرمان معیّن گردید» (4). همچنین می‌توان به اقدامات وی در خصوص تشکیل اتاق اصناف در کرمان اشاره نمود: «در سال 1350 ش. دوران استانداری درخشش و شهرداری مهندس کارگر، برحسب دستور مرکز، در کرمان اتاق اصناف تشکیل گردید. هدف از تأسیس آن نیز، تمرکز امور صنفی مربوط به اصناف شهر، در یک سازمان قید گردیده بود» (5).
پی نوشت‌ها:
(1) ـ وی برادر بزرگ‌تری به نام محمد درخشش داشت که مؤسس روزنامه مهرگان، نماینده دوره هیجدهم مجلس شورای ملی از تهران و وزیر فرهنگ در کابینه دکتر علی امینی (1340 ش.) بود. جهت اطلاع بیشتر به: عاقلی، باقر: شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، ج 2، ص 669 رجوع شود.
(2) ـ عاقلی، باقر: شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، ج 2، ص 669 و 670.
(3) ـ دانشور، محمد: از قلعه دختر تا دقیانوس، ، ص 227.
(4) ـ همان، ص 242.
(5) ـ همان، ص 328.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *