پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زمین‌لرزه‌های پیاپی پس از زرند و جنوب، دامن شهداد را گرفت حمله گازانبری زلزله به کرمان

زمین‌لرزه‌های پیاپی پس از زرند و جنوب، دامن شهداد را گرفت حمله گازانبری زلزله به کرمان





۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۱

زمین‌لرزه‌های پیاپی پس از زرند و جنوب، دامن شهداد را گرفت

حمله گازانبری

 زلزله به کرمان

رضا عبادی زاده

15 زلزله در کمتر از 24 ساعت بخش شهداد و روستای سیرچ را در حالی تکان داد که در ماه‌های گذشته در دیگر نقاط استان هم زلزله‌های پیاپی رخ‌داده بود.

زرند، فاریاب، عنبرآباد و حالا شهداد. این چهارمین نقطه‌ای از استان کرمان است که در آن زلزله‌های پیاپی رخ می‌دهد. 51 دقیقه از ظهر پنج‌شنبه گذشته بود که زلزله‌ای نسبتاً بزرگ، در عمق 10 کیلومتری زمین و در فاصله 10 کیلومتری شهداد، زمین را لرزاند. این زلزله در شهر کرمان هم حس شد. آن‌طور که سایت مرکز لرزه‌نگاری کشور نوشته، بزرگی این زمین‌لرزه 5 ریشتر بود. پس‌ازاین زلزله، تا عصر روز گذشته، 14 بار دیگر شهداد لرزید. البته همه زلزله‌های بعدی شدت کمتری از زلزله 5 ریشتری داشتند.

یک نفر مصدوم شد

در پی زلزله 5 ریشتری عصر پنج‌شنبه، یک خانم میان‌سال براثر ترس از زلزله شهداد و حرکت شتابان دچار مصدومیت شد. محمد صابری، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اعلام این خبر گفت: «این زن از ناحیه سر و به دلیل فرار ناشی از ترس زلزله و بعد از برخورد سر با در اتاق دچار مصدومیت شد.» آن‌طور که ایرنا نوشته، وی بیان کرد: «جراحت این خانم عمیق نبود و توسط مأموران اورژانس به درمانگاه منتقل و زخم سر پانسمان شد.»

وی اظهار کرد: «این فرد در روستای پوزه کوه واقع در سه کیلومتری کانون وقوع زلزله در بخش شهداد سکونت داشته است.» همچنین محسن صالحی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان خبر داد که زلزله اخیر خسارت جانی نداشته است. محمدحسین یزدان پناه، بخشدار شهداد هم به «کرمان نو» گفت که این زمین‌لرزه آسیب جانی نداشته فقط دیوارهای با استحکام پایین ریزش کرد، در ارتفاعات کوه جفتان نیز گردوخاکی بلند شد که مربوط به ریزش کوه بود.

پس‌لرزه‌های پیاپی

سه دقیقه پس از زلزله 5 ریشتری، اولین پس‌لرزه به بزرگی 3.4 ریشتر رخ داد. ساعت 13:03 بود که زلزله دیگری به بزرگی 2.1 ریشتر در شهداد رخ داد. در ساعت‌های 13:10 و 13:29 بعدازظهر پنج‌شنبه هم دو زلزله دیگر به بزرگی 3.1 و 2.9 ریشتر در همین منطقه رخ داد تا در عرض 40 دقیقه پنج زلزله رخ دهد. اما این پایان ماجرا نبود. عقربه‌های ساعت، 14:10 را نشان می‌داد که زلزله 2.1 ریشتری رخ داد. سه دقیقه بعد زلزله 3.4 ریشتری به وقوع پیوست. تا ساعت 11 شامگاه پنج‌شنبه هفت زلزله دیگر به بزرگی‌های 2، 2.8، 2.7، 2.1، 2.2، 2.8 و 3.1 ریشتر در شهداد رخ داد. صبح دیروز هم زلزله‌ای 2.4 ریشتری سیرچ را لرزاند تا زلزله 5 ریشتری بعدازظهر پنج‌شنبه، 14 پس‌لرزه داشته باشد. البته دو زلزله 1.7 ریشتری در ریحانشهر و یک زلزله 2.4 ریشتری در سیرجان هم در دو روز گذشته رخ داد.

حمله گازانبری زلزله

در حالی در کمتر از 24 ساعت شهداد کرمان 15 بار لرزید که در ماه‌های گذشته در برخی نقاط استان زلزله‌های پیاپی رخ‌داده بود. از ساعت 18:40 روز پنجشنبه مورخ 29 مهرماه، تا ساعت 9 روز چهارشنبه 12 آبان ماه تعداد 61 زمین‌لرزه حوالی شهر زرند واقع در استان کرمان ثبت و تعیین مکان شدند که از میان این زمین‌لرزه‌ها، بزرگ‌ترین زمین‌لرزه به ترتیب 4.9، 4.7 و 4.5 ریشتر بود. همچنین آمار زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در حوالی زرند کرمان از ساعت 18:40 روز پنجشنبه مورخ 29 مهرماه، تا ساعت 9 روز چهارشنبه 12 آبان ماه نشان می‌دهد که 16 زمین‌لرزه با قدرت کمتر از 2 ریشتر، 33 زمین‌لرزه با قدرت بین 2 تا 3 ریشتر، 9 زمین‌لرزه با قدرت بین 3 تا 4 ریشتر و 3 زمین‌لرزه با قدرت بالای 4 ریشتر در این شهرستان به ثبت رسیده است.

 19 آبان هم زلزله هفت بار فاریاب در جنوب کرمان را تکان داد، بزرگ‌ترین این زمین‌لرزه‌ها به بزرگی 4.2 ریشتر بود. عنبرآباد هم یک‌بار لرزید تا شمال و جنوب کرمان در یک ماه گذشته بلرزد.

 کرمان؛ دومین استان زلزله‌های بالای چهار ریشتر

از اول فروردین‌ماه امسال تا پایان مهرماه 550 زلزله در استان‌های مختلف رخ‌داده که 480 زلزله کمتر از 4 ریشتر و 70 زلزله بیشتر از 4 ریشتر قدرت داشته است. بر این اساس، در این مدت 38 نفر از هم‌وطنانمان براثر زلزله جان باختند و چند میلیارد تومان خسارت مادی نیز به بخش‌های مختلف واردشده است .اما بیشترین تعداد زلزله کمتر از 4 ریشتر در استان‌های کرمان با 84 مورد، فارس 59 و بوشهر 31 مورد بوده است. همچنین در این 7 ماه استان‌های اردبیل، تهران، قزوین، قم، کرمانشاه، گلستان، مرکزی و یزد زلزله باقدرت بالاتر از 4 ریشتر نداشته‌اند، اما فارس 10، کرمان 9، سیستان و بلوچستان 7، هرمزگان 6 و خراسان شمالی 5 زلزله بالای 4 ریشتر داشته است. هرچند کارشناسان بر این باورند که زلزله‌هایی با بزرگی کمتر از 4 ریشتر در کشور قابلیت تخریب چندانی ندارد، اما این زمین‌لرزه‌ها می‌تواند نشانگر لرزه‌خیزی منطقه باشد. در همین حال، بررسی مقایسه‌ای تعداد زمین‌لرزه با بزرگی از 3 تا 6.5 ریشتر در کشور نشان می‌دهد که در 5 ماه سال 95 درمجموع 404 زمین‌لرزه رخ‌داده که این تعداد در سال 94 معادل 304 زمین‌لرزه بوده است.

پای گسل گلباف در میان است؟

زلزله‌های اخیر شهداد را می‌توان به فعال شدن گسل گلباف ربط داد. این گسل به طول حدود 100 کیلومتر و روند شمال غربی، جنوب شرقی؛ از جنوب غرب دشت بم تا غرب شهداد ادامه می‌یابد و در این محل به گسل لکوکوه می‌پیوندد. به گفته صالحی، مدیرکل بحران استانداری، گسل گلباف مرکز بیش از 13 زلزله تاریخی و قرن بیستم با بزرگی بیش از پنج ریشتر روی آن است و یکی از فعال‌ترین و لرزه‌خیزترین گسل‌های استان کرمان است. ازجمله این زلزله‌ها می‌توان به زلزله سال 60 سیرچ اشاره کرد. سه‌شنبه ششم مردادماه این سال بود که زلزله‌ای به بزرگی 7.1 ریشتر سیرچ را لرزاند. این زلزله موجب ویرانی سیرچ، چهار فرسنگ و روستاهای حوالی آن شد. در این زمین‌لرزه بزرگ یک هزار و 300 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند. طبق آمارهای داده‌شده در آن سال‌ها، بیش از 80 درصد روستاهای منطقه تخریب شدند. آبان 77 هم زلزله‌ای به بزرگی 5.7 ریشتر در شهداد رخ داد که تعدادی ساختمان تخریب شد. همچنین وقوع زمین‌لرزه 5،5 ریشتری مرداد سال گذشته در منطقه‌ای بین سیرچ، گلباف و ماهان موجب بروز برخی خسارات جزئی شد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *