پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قاتلی که دستگیر نمی شود

قاتلی که دستگیر نمی شود





۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۰

قاتلی که دستگیر نمی شود

 

تاکنون هیچ دوربینی نتوانسته از این قاتل عکسی تهیه کند زیرا بسیار آرام و بی صدا فعالیت های مرگبار خود را با احتیاطی برخی از افراد دنبال می کند.

کارشناسان در بیان ویژگی های این قاتل خاموش گفته اند که وی گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است که تمایل زیادی به ترکیب با خون انسان و جایگزینی با اکسیژن خون دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان روز گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: 6 ماه ابتدای سال جاری یک مورد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در سطح استان گزارش شده است و در 6 ماه اول سال گذشته در این رابطه موردی گزارش نشده بود. 

عباس آمیان با بیان اینکه مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در فصل سرد سال به دلیل استفاده گسترده تر از وسایل گرمازا بیشتر است افزود: سال گذشته در مجموع 19 مورد مرگ ناشی از گاز گرفتگی در استان کرمان رخ داده است. 

وی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن به عنوان مرگ خاموش یاد کرد و گفت: گاز منواکسید کربن باعث اختلال در سیستم عصبی و تنفسی می شود. 

آمیان بیان کرد: مکانیزم اثر گاز منواکسیدکربن ترکیب با هموگلوبین خون است که در این صورت، ایجاد یک ترکیب پایدار به نام کربوکسی هموگلوبین می کند و باعث می شود هموگلوبین خون دیگر قادر به حمل اکسیژن در خون نباشد و در نتیجه بافت های بدن از اکسیژن محروم شده و در عملکرد عضلانی بدن اختلال ایجاد می شود. 

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت: علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن در افراد مختلف متفاوت است و بسته به غلظت منوکسیدکربن، زمان تماس و سطح فعالیت فرد فرق می کند.  وی توضیح داد: در افراد مسن به علت بالا بودن سن، تعداد تنفس در واحد زمان نسبت به جوانترها بیشتر است و با وجود نارسایی هایی از جمله نارسایی های قلبی و تنفسی این افراد در صورت مسمومیت با گاز منواکسید کربن زودتر دچار مرگ شوند.  آمیان با اشاره به اینکه علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن با سردرد خفیف شروع می شود عنوان کرد: تهوع، تحریک پذیری، درد قفسه سینه و اختلال قضاوت از دیگر علائم این مسمومیت به شمار می روند.  وی گفت: مسمومیت با گاز منواکسیدکربن می تواند در خواب و بیداری به یک اندازه خطرساز باشد زیرا موارد زیادی از مسمومیت در محیط کار و حمام نیز گزارش شده است. 

آمیان افزایش اطلاعات درباره گاز منواکسیدکربن، علائم و نشانه های این گاز بر بدن، استفاده نکردن از وسایل گازسوز بدون دودکش، رفع نواقص دودکش، روشن نکردن اتومبیل در گاراژ در بسته و استفاده نکردن از وسایل خوراک پزی برای گرمایش را از راه های پیشگیری از مسمومیت و مرگ ناشی از استنشاق گاز منوکسید کربن برشمرد.

کارشناس آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان نیز گفت: مرگ ناشی از استنشاق گار منواکسیدکربن در فصول سرد سال به دلیل استفاده گسترده از وسایل گازسوز افزایش می یابد.

نصرت الله لطفی یکی از موارد مشکل ساز در فصل زمستان را استفاده از بخاری های بدون دودکش عنوان کرد و افزود: در این بخاری ها سنسورهایی وجود دارد که به کمبود اکسیژن حساس هستند و در استان کرمان به دلیل گرد و خاک موجود در هوا و حرارت، این سنسورها به درستی عمل نمی کنند و موجب می شوند گاز منواکسیدکربن در محل زیاد شود.

وی تاکید کرد: استفاده از بخاری های بدون دودکش در مکان دربسته به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

لطفی افزود: سال گذشته چهار مورد مرگ به دلیل استفاده از پیک نیک برای گرم کردن حمام گزارش شد و برخی معتقدند با قرار دادن آجر یا کتری آب بر روی شعله اجاق های خوراک پزی گاز منواکسیدکربن تولید نمی شود که باور نادرستی است.

این کارشناس بر محکم کردن لوله دودکش بخاری تاکید و افزود: یکی از آسان ترین آزمایش ها برای بررسی عملکرد صحیح دودکش این است که همواره با دست از گرم بودن لوله بخاری هنگام روشن بودن آن، مطمئن شوید زیرا در صورتی که انتقال گاز از دودکش به درستی صورت گیرد دودکش داغ خواهد بود.

وی بر نصب دودکش با زاویه 45 درجه تاکید کرد و گفت: این کار موجب می شود گاز منواکسیدکربن به درستی از دودکش به بیرون از ساختمان هدایت شود.

لطفی علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن را شبیه به سرماخوردگی دانست و افزود: همواره باید از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک بر روی آن مطمئن بود.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

گرمای تابستان در میناب،‌ طعمهٔ گوشتخواران وحشی این منطقه را کاهش می‌دهد

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

گرد مرگ بر «باغ عدن»

ناقوس مرگ تالاب‌هایی که میزبان نخستین تمدن‌ها بودند، به‌صدا درآمده است

گرد مرگ بر «باغ عدن»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *