پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کافی نیست اما می‌توان حضور یک زن در راس میراث فرهنگی کشور را به فال نیک گرفت وقتی نقش زنان در کابینه زیادتر می‌شود

کافی نیست اما می‌توان حضور یک زن در راس میراث فرهنگی کشور را به فال نیک گرفت وقتی نقش زنان در کابینه زیادتر می‌شود





۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۲

کافی نیست اما می‌توان حضور یک زن در راس میراث فرهنگی کشور را به فال نیک گرفت
وقتی نقش زنان در کابینه زیادتر می‌شود

پیام ما- زهرا احمدی پور در حالی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منصوب شد که پیش‌ازاین دولت تدبیر و امید در رابطه با استفاده کم از زنان در کابینه تحت‌فشار بود.
در سه سال اخیر یکی از انتقاداتی که از دولت روحانی می‌شد به حضور نداشتن وزیری زن در کابینه بود. اگرچه روحانی چند معاون زن داشت اما حضور نداشتن زنان به‌عنوان وزیر، موجب انتقاد شده بود. در ماجرای ترمیم کابینه این انتقادات به اوج رسید چراکه هر سه وزیر پیشنهادی مرد بودند. چند روز بعد اما حسن روحانی یک زن دیگر را به‌عنوان معاون خود منصوب کرد تاکمی انتقادات کم شود. انتقادات به حدی بالا گرفت که روزنامه «ایران» وابسته به دولت پس از زمانی که روحانی سه وزیر مرد را برای کابینه به بهارستان معرفی کرد، بسیاری از فعالان در شبکه‌های اجتماعی با ایجاد هشتگ «نه به کابینه مردانه» از او خواستند تا فرصت بیشتری به زنان برای مدیریت در دولت خود بدهد. برخی اعتقاددارند که روحانی در انتخاب مدیر جدید میراث فرهنگی به این کنش توجه داشته است؛ گزینه‌ای به نام «دکتر زهرا احمدی پور» او متولد ملایر، دانش‌آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع دکترا و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد است. وقایع اتفاقیه هم در این خصوص گزارش داد که دولت روحانی به‌ویژه در سه سال اول، توقع زنان را در مورد داشتن نقشی پررنگ در دولت برآورده نکرد و سروصداهای زیادی به راه انداخت اما به نظر می‌رسد با اتفاقی که درباره مجلس افتاد، یعنی رکورد‌شکنی زنان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و راه‌یابی 17زن به این مجلس، جو تا حد زیادی به نفع زنان برگشت؛ انگار که روحانی هم شجاعت بیشتری برای انتصاب زنان پیدا کرد؛ البته بازهم به توقعات، جامه عمل نپوشاند، مثلاً خیلی از فعالان حوزه زنان توقع داشتند وقتی روحانی از ترمیم کابینه دم زد و سه وزیر را کنار گذاشت، یکی از گزینه‌های جایگزین را زنان تشکیل دهند اما این‌گونه نشد. با‌وجوداین، روحانی انگار که بخواهد از دل زنان دربیاورد، بلافاصله زهرا احمدی پور را به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی انتخاب کرد و بعدازآن هم حرف‌و‌حدیث‌ها درباره انتخاب زهرا شجاعی برای ریاست کتابخانه ملی بر سر زبان‌ها افتاد و تا این لحظه، قطعی به نظر می‌رسد. حالا به نظر می‌رسد در کنار شهین دخت مولا وردی، معصومه ابتکار، ‌الهام امین زاده، مرضیه افخم و چهار فرماندار زن، نام زهرا شجاعی و زهرا احمدی فر را هم اضافه کنیم تا روحانی هم تا حد زیادی به شکستن رکورد احمدی‌نژاد نزدیک شود؛ البته بعضی‌ها همه این کار‌ها را تلاش روحانی برای جلب نظر رأی‌دهنده‌های زن برای انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری می‌دانند که نزدیک به 6 ماه بیشتر تا آن باقی نمانده است.
پیش‌بینی عضو فراکسیون زنان از افزایش حضور زنان
سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان در خصوص نقش زنان در کابینه یازدهم اعتقاد دارد: ما تلاش کرده‌ایم که در مشارکت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی زنان را فعال‌تر کنیم. برای رفع تبعیض‌ها علیه زنان نامه‌های زیادی نوشته‌ایم که آن خطاب به رئیس جمهور نوشته شد. تا به حال دو خانم توانسته‌اند در جایگاه خوبی قرار گیرند که می‌تواند الگو و سرمشق خوبی برای همه وزارتخانه‌ها باشد. خواسته ما همین اتفاق بوده که زنانی که شایستگی حضور در عرصه‌های مدیریتی را دارند به حق خود برسند. او در پاسخ به اینکه «اگر دکتر روحانی در انتخابات 96 دوباره پیروز شود آیا احتمال حضور زنان در کابینه بیشتر خواهد شد؟» اظهار کرد: به طور قطع همین است چراکه در این چند سال تلاش‌های زیادی برای توانمند سازی زنان چه به لحاظ علمی و آموزشی و چه به لحاظ یادگیری و تمرین در پست‌ها و سمت‌ها انجام شده است. این می‌تواند طلوع حضور زنان در عرصه‌ها و پست‌های مدیریتی کشور باشد. به گزارش خبرآنلاین وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا در نامه‌ای که به رئیس جمهور نوشتید گزینه‌هایی را هم برای تصدی میراث فرهنگی پیشنهاد کرده بودید؟» گفت: «نامه را همه زنان امضا کردند. در نامه گزینه‌ای به رئیس جمهور پیشنهاد نشد. چند گزینه وجود داشت که خود رئیس جمهور انتخاب کرد. اما باید گفت که در کتابخانه ملی و معاونت‌های وزارت ارشاد و وزارت ورزش و جوانان، زنانی هستند که قابلیت‌های خوبی دارند و امیدواریم که وزارت ورزش زنان توانمند را در پست‌های مدیریت قرار دهد. باید تفکرهای زنانه، مردانه و جوانان درنهادها و سازمان‌ها حاکم باشد تا تعادل در تصمیم گیری‌ برقرار شود.»
نقش زنان در دولت های قبلی
در دولت اکبر هاشمی‌ رفسنجانی و قبل از آن، نشانه‌ای از حضور زنان در سیاست ایران نمی‌بینیم؛ فقط در دولت آقای رفسنجانی، دفتر امور بانوان در ریاست‌جمهوری قرار داشت. در دولت اصلاحات بیشتر از همه دولت‌های پیشین، انتظارات برای معرفی وزیر زن بیشتر بود؛ اما نسیم تغییر در حوزه زنان نوزید و نه‌فقط در دور اول ریاست‌جمهوری‌اش که در دور دوم نیز، نام هیچ زنی را به‌عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد نکرد و زمانی‌که در مقابل این سؤال قرار گرفت که چرا در میان وزیران انتخابی‌تان، نام هیچ زنی دیده نمی‌شود، پاسخ داد: «نمی‌خواهم با انتخاب یک زن به‌عنوان وزیر، ریسک کنم.» اما در دوره ریاست‌جمهوری او اگرچه هیچ زنی به مقام وزارت نرسید اما ریاست یکی از مهم‌ترین سازمان‌های دولتی به یک زن سپرده شد. معصومه ابتکار که هم‌اکنون نیز همان پست را دارد، هشت سالِ متوالی، معاون رییس جمهور اصلاحات و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود. مرکز مشارکت امور زنان نیز از دیگر مراکزی بود که در دوران اصلاحات تأسیس شد؛ این مرکز در آبان‌ ۱۳۷۶ با حکم رئیس‌جمهوری آغاز به‌کار کرد و ریاست آن از همان موقع، به‌مدت هشت سال به زهرا شجاعی سپرده شد. که نام او را بار دیگر در این گزارش خواهید خواند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *