پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش ایرانی‌ها به پیروزی ترامپ

واکنش ایرانی‌ها به پیروزی ترامپ





۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۰:۰۲

واکنش ایرانی‌ها به پیروزی ترامپ

روز گذشته دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا معرفی شد تا جمهوری خواهان پس از هشت سال به کاخ سفید بازگردند. او در حالی موفق شد بر کلینتون پیروز شود که نظرسنجی‌ها احتمال پیروزی کاندیدای دموکرات‌ها را بیشتر می‌دانستند اما ترامپ موفق شد انتخابات جنجالی را ببرد. این نتیجه به ضرر ایران است یا به نفعش؟ در ادامه واکنش سیاست‌مداران ایرانی را به پیروزی دونالد ترامپ بخوانید

آمریکا باید برجام را اجرا کند
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: آنچه آمریکا به‌عنوان یک تعهد بین‌المللی چندجانبه در برجام پذیرفته است را باید اجرا کند.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان‌که در رومانی به سر می‌برد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال یک خبرنگار رومانیایی در خصوص اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: ما در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم.
این انتخاب مردم آمریکاست؛ اما هر کس رئیس‌جمهور آمریکا باشد باید واقعیات جهان و منطقه ما را به‌درستی بشناسد و با آن با واقع‌گرایی مواجه شود.
وی ادامه داد: ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند، اما آنچه آمریکا به‌عنوان یک تعهد بین‌المللی چندجانبه در برجام پذیرفته است را باید اجرا کند.

به نفع ایران است
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران خواهد بود.
علی مطهری در یک نشست خبری در تحلیل انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: مواضع ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و ریاست جمهوری متفاوت خواهد بود. درمجموع با توجه به مواضعی که ایشان در دوره تبلیغات داشتند من فکر می‌کنم ریاست جمهوری ایشان برای ایران مفیدتر است تا اینکه خانم کلینتون انتخاب می‌شد. به خاطر اینکه دموکرات‌ها با برنامه‌ریزی دقیق‌تری حرکت می‌کنند و با پنبه سر می‌برند.
وی افزود: ترامپ اولاً صداقت بیشتری دارد و مواضعش درباره سوریه مواضع خوبی بود. او همچنین نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است البته من فکر می‌کنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ایران است و آن‌ها در عمل نمی‌توانند کاری بکنند. درمجموع فکر می‌کنم ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران است.

آمریکا در سیاست‌هایش بازنگری کند
بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌ها و رویکرد گذشته دولتمردان آمریکا طی دهه‌های گذشته تجربیات ناخوشایند و تلخی داشته و دارند. آنچه برای ایران و مردم آن مهم ، قابل‌اعتنا و ملاک در ارزیابی آن‌ها خواهد بود، عملکرد و سیاست‌های اجرایی دولت آینده آمریکاست که از مواضع و اظهارات تبلیغاتی انتخاباتی ایشان در دوران رقابت‌های انتخابات از اهمیت بیشتری می‌تواند برخوردار ‌باشد. بهرام قاسمی سیاست‌های دولت‌های گذشته آمریکا و مداخلات در امور کشورهای منطقه را عامل اصلی تشدید خشونت‌، افراط‌گرایی و تشدید و تحریک احساسات مردم مسلمان منطقه دانست. وی همچنین افزود: شرایط ناپایدار و بی‌ثباتی کنونی در منطقه استراتژیک خاورمیانه، خلیج‌فارس، خلیج عدن و دریای سرخ و تهدیدهای ناشی از ترویج خشونت و افراطی‌گری و گسترش تفکرات منحط و خطرناک و تروریستی انواع گروه همانند داعش که جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مقابله با آن قرار دارد، همگی گویای لزوم بازنگری و بازاندیشی جدی در سیاست منطقه‌ای آمریکاست.

فرصت برای «آغازی نو»
حسام‌الدین آشنا در صفحه فیس‌بوک خود درباره پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: ترامپ در نطق پیروزی خودمثبت و متفاوت صحبت کرد. پیام او مثل همه روسای جمهور آمریکا در لحظه پیروزی وحدت‌بخش بود. ترامپ سعی کرد به‌طور توأمان از قطب‌بندی‌های داخلی و جهانی عبور کند. جهان را مخاطب خود قرارداد. امیدواریم سردمداران کاخ سفید به وعده خود عمل کنند و به‌جای برجسته کردن دشمنی‌ها و اختلافات، تعهد خود نسبت به مشترکات جهان‌شمول انسانی را به نمایش بگذارند. امیدواریم در امتداد افق‌های نوینی که برجام و اعتمادسازی جهانی ایران گشود، صلح سازی منطقه‌ای شتاب بیشتری گرفته و ساکنین جغرافیای ما فرصتی نوین برای ساختن منطقه متفاوت و عاری از همه اشکال تروریسم دولتی و غیردولتی بیابند.» نفس ناشناخته بودن ترامپ یک فرصت برای «آغازی نو» به وجود می‌آورد. در جهان عرب و ترکیه گفتمان «ایران سوگلی جدید اوباما» مانع پیشرفت برجام در بعد منطقه‌ای بود اما اکنون می‌توان شرکای منطقه‌ای و همسایگان ایران را یک‌بار دیگر مخاطب قرارداد و گفت «صلح هدیه ابرقدرت‌های برون‌منطقه‌ای نیست باید خودمان آن را به وجود آوریم.»

سرخوردگی و بی‌اعتمادی اکثریت
به ساختار آمریکا
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نتیجه چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داد که سرخوردگی و بی‌اعتمادی اکثریت جامعه به ساختار و رویه‌های جاری در این کشور واقعی و رو به ازدیاد است. علی شمخانی با اشاره به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که حاوی پیامی روشن از اعتراض اکثریت جامعه بود اظهار داشت: فقدان رویکردهای ایجابی در رأی مردم و بی‌اعتنایی به تبلیغات سنتی وبی محتوای غول‌های رسانه‌ای رخداد بسیار مهمی است که می‌تواند چالش‌های متراکم درون هیئت حاکمه این کشور را بیش‌ازپیش توسعه دهد. وی گفت: بی‌توجهی دولتمردان به خواست اکثریت جامعه که پیام‌های آن به‌وضوح در جنبش وال‌استریت و اعتراض سرکوب‌شده طبقات غیر برخوردار جامعه آمریکا بروز یافت ، شرایط اجتماعی در این کشور را غیرقابل‌پیش‌بینی نموده است. وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیرگذاری نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی افزود: در تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا بیش از آن‌که برنامه و سیاست اجرایی اعلام شود طرفین بر افشاگری و رسوا نمودن افراد و احزاب اصلی متمرکز بودند و ازاین‌رو هنوز امکان ارائه برآورد دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *