سایت خبری پیام ما آنلاین | عواملی که سلامت زنان را به چالش می‌کشد

عواملی که سلامت زنان را به چالش می‌کشد





۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۰:۴۶

عواملی که سلامت زنان را
به چالش می‌کشد

زنان نیمی از جمعیت کشور، مدیران و مربیان، خانواده‌ها و فعالان جامعه‌اند و در عین حال پرورش دهنده همه‌ی افراد جامعه هستند. سلامت آنان پایه سلامتی نیمی از جمعیت خانواده و جامعه را تشکیل می‌دهد. اهمیت جایگاه زنان در جامعه و نقش آنان در توسعه‌ی همه جانبه کشور بر کسی پوشیده نیست و اطلاع از وضعیت بهداشت و سلامت آنان و نیز عوامل مؤثر بر آن می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های مناسب جهت اصلاح وضعیت آن‌ها قرار گیرد. نقش زنان در تأمین بهداشت و سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت است زیرا آنان نه تنها مسئول سلامت خود می‌باشند بلکه بیشترین تأثیر را بر سلامت و بهداشت خانواده دارند.
اهمیت سلامت روحی و روانی زنان
از آنجایی که زنان رکن اصلی خانواده هستند هرگونه بیماری و به خصوص بیماری روحی و روانی به شدت ثبات و آرامش خانواده را به هم می‌ریزد و سلامت اجتماعی را نیز مختل می‌کند. زمینه‌ی تربیتی فرزندان با بیماری‌های مادران با اشکالات جدی مواجه شده و آینده‌ی جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس این پیش‌فرض‌ها باید سلامت روحی و روانی را به خصوص در زنان بسیار مهم تلقی کرد و برای اصلاح آن کاری انجام داد.
ابعاد سلامت زنان
سلامت زنان ابعاد مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها سلامت فیزیکی، روانی و اجتماعی است. زنان از نظر جسمانی وضعیت آسیب‌پذیر‌تری نسبت به مردان دارند و از این رو نیاز به مراقبت و حمایت بیشتری دارند و از آنجا که دیگر ابعاد سلامت در گرو سلامت جسمانی و فیزیکی است این بعد از سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باروری نقطه تمایز زنان از مردان است و نقطه‌ی عطف باروری دوره‌ی حاملگی است که یکی از دوره‌های بحرانی زندگی زنان است که در این دوره با فشار‌های جسمی و روانی شدیدی مواجه می‌شوند و اکثر زنان به خوبی با عوارض ناشی از این دوره کنار می‌آیند. سلامت جسمانی و روانی زنان در دوره بارداری بسیار حائز اهمیت می باشد چراکه سلامت کودک را در پی خواهد داشت. سلامت زنان یکی از محور‌های توسعه نیز هست. بنابراین شناخت نیاز‌ها و ویژگی‌های روانی عاطفی و توانایی‌های زنان در ابعاد اجتماعی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد.
به نظر می‌رسد توقع از زنان از لحاظ جسمی و عاطفی بالاست که این خود منجر به افزایش فشار‌های روانی و اجتماعی بر زنان می‌شود و تمام ابعاد سلامت ( فیزیکی – روانی و اجتماعی ) را در این گروه تحت تأثیر قرار می‌دهد. تمام این‌ها بیان کننده‌ی اهمیت سلامت خصوصاً سلامت روان در زنان است.
کیفیت زندگی در دوره سالمندی
با وجود آنکه آمار‌ها حاکی از طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان است ولیکن کیفیت زندگی آنان به گونه‌ای جدی دچار مشکل می‌باشد. زنان به نسبت بیش از مردان دچار عوارض حاد شرایط مزمن و معلولیت‌های طولانی مدت و کوتاه مدت می‌گردند. مشکلات دوره‌ی سالمندی به طور چشمگیری مربوط به زنان است. اکثر زنان در این دوره همسرانشان فوت می کنند و بدون حمایت های مناسب عاطفی و خانوادگی به تنهایی زندگی می‌کنند. همچنین ابتلا به بیماری‌های مزمن و ناتوانی‌های ناشی از آن‌ها به مشکلات این گروه می‌افزاید. حفظ و ارتقای سلامت روانی زنان سالخورده قطعا بر بروز بیماری‌های مزمن آن‌ها تأثیر مثبتی خواهد داشت.
تأثیر فقر بر سلامت زنان
سلامت زنان تحت تأثیر عوامل روانی اجتماعی عاطفی اقتصادی فرهنگی و محیطی قرار دارد. فقر یکی از مهم‌ترین عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت زنان است که بیشتر از همه در خانواده‌های تک والد که زنان سرپرست خانواده هستند و همینطور در میان زنان سالمند جلب نظر می‌کند. زنان فقیر بیشتر در معرض خشونت، جنایت و تبعیض قرار دارند و همینطور رویداد‌های مصیبت‌بار مانند بیماری، مرگ فرزندان و زندانی شدن همسر بیشتر در این گروه از زنان دیده می‌شود. اشتغال در زنان تا حدودی مشکل فقر را برطرف می‌کند اما این خود استرس‌هایی را هم برای زنان به همراه دارد چراکه علاوه بر مسئولیت اداره‌ی خانه و خانواده مسئولیت شغلی را نیز در بر دارد و این موضوع فشار وارد شده بر زنان را دوچندان می‌کند.
جنبه‌های سلامت روان
جنبه‌های مختلف سلامت روان زنان که از دیدگاه سازمان بهداشت روانی مورد اهمیت قرار گرفته است شامل اختلالات خلقی، اضطراب، خودکشی، خشونت و اعتیاد می‌باشد.
افسردگی؛ بزرگ‌ترین چالش سلامت زنان
بر اساس مستندات موجود بزرگ‌ترین چالش در سلامت زنان در این بعد افسردگی است. میزان شیوع این بیماری در زنان ایرانی تقریباً دو برابر مردان است و در بعضی مطالعات حدود ۷۰ درصد نیز گزارش شده است. این افسردگی بیشتر بیرونی است و عواقبی همچون خشونت، خودکشی، مشکلات زناشویی و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد. لذا همانگونه که انتظار می‌رود اختلال در سلامت روحی و روانی به شدت به سایر ابعاد سلامت جامعه و به خصوص سلامت زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.
از دیگر عوامل مؤثر، وضعیت تأهل و زندگی خانوادگی است که نقش مهمی در سلامت روان زنان دارد. زندگی موفق زناشویی با ایجاد حمایت‌های اجتماعی اقتصادی و عاطفی مناسب برای زنان منجر به ارتقای سلامت در زنان می‌شود و برعکس آن مشکلات ناشی از زندگی ناموفق زناشویی می‌تواند اثرات سوئی بر سلامت روانی زنان داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *