سایت خبری پیام ما آنلاین | وقتی حمید ذکااسدی بر طبل ممنوعیت عرضه قلیان کوبید گفتمان غیراعتدالی معاون استاندار

وقتی حمید ذکااسدی بر طبل ممنوعیت عرضه قلیان کوبید گفتمان غیراعتدالی معاون استاندار





۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۲۱:۰۸

وقتی حمید ذکااسدی بر طبل ممنوعیت عرضه قلیان کوبید
گفتمان غیراعتدالی
معاون استاندار

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در حالی بر ادامه طرح ممنوعیت عرضه قلیان در شهر کرمان «با شدت بیشتر» تأکید کرد که معمولاً دولت تدبیر و امید برای حل معضلات اجتماعی و فرهنگی از روش‌های قهری استفاده نمی‌کند.
ابتدای هفته جاری جلسه‌ای در استانداری کرمان در خصوص نحوه اجرا و ارزیابی برنامه کنترل و کاهش دخانیات در استانداری برگزار شد که در آن جلسه، حمید ذکااسدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان بر تداوم طرح ممنوعیت عرضه قلیان با جدیتی پیش از گذشته تأکید کرد. طرحی که از مردادماه در کرمان اجرایی شده و تاکنون بنا به گفته فرماندار کرمان 35 مرکز عرضه قلیان و 42 مرکز عرضه قلیان که مجوز نداشتند، پلمپ شده‌اند. طبق گفته معاون علوم پزشکی کرمان، تیرماه امسال ذکااسدی، معاون استاندار مصوبات یازده‌گانه‌ای ابلاغ کرد که در بند اول این مصوبات، بر ممانعت جدی و قطعی عرضه‌ی قلیان در کلیه‌ی رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و مراکز عرضه‌ی قلیان تأکید شد. پس‌ازآن هم در مردادماه، کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان به ریاست ماه‌بانو معصوم زاده، عضوی که به نظر می رسد مواضع او به جبهه پایداری نزدیک است، طرحی را مبنی بر اجرای ممنوعیت عرضه قلیان در شهر کرمان مصوب کرد و از همان ماه جمع‌آوری قلیان در کرمان اوج گرفت که با اعتراض پیاپی چایخانه داران کرمانی روبرو شد و آن‌ها چندین تجمع در مقابل فرمانداری، علوم پزشکی، شورای شهر و استانداری برگزار کردند. چایخانه دارانی که معتقدند «در جواز صادرشده برای آن‌ها منعی برای قلیان وجود نداشته و با پلمپ چایخانه‌ها، علاوه بر قطع روزی‌شان، هزینه‌ای که برای راه‌اندازی چایخانه کرده‌اند، هدر می‌رود و ضرر هنگفتی می‌کنند.» بااین‌حال این اعتراضات نه‌تنها به‌جایی نرسید که جمع‌آوری قلیان در کرمان با شدت بیشتری ادامه پیداکرده است.
قلیان در پایتخت آزاد، در کرمان ممنوع
در حالی ممنوعیت قلیان در کرمان به‌طورجدی در دستور کار مسئولان قرارگرفته که در پایتخت، نه‌تنها ممنوعیت عرضه قلیان اجرا نمی‌شود که طبق مشاهدات میدانی خبرنگار «پیام ما» هیچ‌گونه محدودیت و یا کاهش عرضه قلیان در تهران مشاهده نمی‌شود. حتی در برخی رستوران‌ها در کنار سرو غذا، قلیان هم عرضه می‌شود. این دوگانگی مغایر با یکسان بودن قانون برای همه ایرانیان است. در اصل 19 قانون اساسی کشورمان آمده: «مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند» و اصل 20 به این اشاره دارد که «همه‏ افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند.» موضوعی که رییس جمهور هم بر آن تأکید دارد و نمونه آن چندی پیش در ماجرای برگزاری کنسرت در خراسان رضوی نمود پیدا کرد. آنجا که حسن روحانی جمهوری اسلامی را «حکومت قانون» خواند و از تفاوت اجرای قانون در این استان با دیگر استان‌ها انتقاد کرد.
وقتی آقای معاون، دلواپس قلیان می‌شود
بااین‌حال در جلسه‌ای که شنبه گذشته برگزار شد، حمید ذکااسدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان بر طبل ممنوعیت عرضه قلیان در کرمان کوبید. او همچنین در حالی مدعی شده «طی گزارشات واصله در مراکز غیرمجاز عرضه قلیان در سطح استان، توتون‌های معطر با سایر مواد مخدر همچون شیشه مخلوط گردیده بود که فرد را ناخودآگاه به مصرف قلیان وابسته می‌کرد» که چندی پیش قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور وجود مواد مخدر در همه قلیان‌ها را رد کرده بود. علی مؤیدی گفته بود: «در اینکه قلیان یک مؤلفه در تضعیف سلامت جامعه است شکی وجود ندارد اما اینکه هر نوع تنباکو یا موادی که در قلیان‌هاست آلوده به مواد مخدر باشد را تائید نمی‌کنیم.» همچنین رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران از وزارت بهداشت هم در خصوص «ادعای وجود مواد مخدر در تنباکوی قلیان‌ها» شکایت کرد. البته ذکااسدی با این اظهارات باید پی شکایت احتمالی عرضه کنندگان قلیان در کرمان را به خود بمالد. زیرا اقشار مختلف مردم از خانواده های قابل احترام و بعضا ایثارگر در این صنف حضور داشته و دارند و مشخص نیست معاون استاندار با کدام مستندات به یکباره با آبروی بسیاری، این چنین بازی می کند. از طرف دیگر معاون نماینده عالی دولت در کرمان در حالی برخورد قهری با مسئله قلیان تأکید می‌کند که دولت تدبیر و امید بارها با برخورد قهری با مسائل اجتماعی و فرهنگی مخالفت کرده بود و حالا معاون استاندار کرمان، که باید همسو با سیاست‌های دولت عمل کند، بدون توجه به مواضع اعتدالی رییس جمهور و دولت تدبیر و امید، بر طبل خود می‌کوبد و به شیوه مدیرانی که باب طبع دلواپسان هستند، رفتار می‌کند. این را می‌توان از استقبال رسانه‌های دلواپس از مواضع اخیر معاون سیاسی استاندار فهمید. رسانه‌هایی که از هر فرصتی برای انتقاد از دولت تدبیر و امید استفاده می‌کنند، چگونه در این موضوع از در حمایت از معاون استاندار دولت تدبیر وارد می‌شوند؟
آیا به این دلیل نیست که گفتار و رفتار ذکااسدی به دیدگاه های اصولگرایان نزدیک تر است تا گفتمان غالب اعتدالگرایان؟

مخالفت مشاور رییس جمهور با ممنوعیت قلیان
محمدعلی نجفی، فردی که این روزها بحث بر سر تصدی او بر وزارت خانه آموزش و پرورش بالا گرفته، ازجمله چهره‌های اصلاح‌طلبی است که با دولت تدبیر و امید همکاری نزدیکی دارد. او که در حال حاضر مشاور روحانی است، سال 92 رییس سازمان میراث فرهنگی کشور بود و علناً مخالفت خود با جمع‌آوری قلیان را بیان کرد. او در برنامه پایش گفت: «جلوی قلیان را بگیریم همراه با قلیان چیزهای دیگری هم وارد فضای خانه می‌شود. حالا بنده با همسرم یا دخترم رفتیم قلیان بکشیم چه مشکلی دارد؟ می‌دانم خیلی‌ها با حرف‌های من مخالفند اما ببینیم مجموع محدودیت‌ها قابل دفاع هستند؟ اگر نبود بدانیم بعضی محدودیت‌ها را زیاد به مردم تحمیل می‌کنیم و در تصمیمات، تردید کنیم.» وی پیشنهاد داد که «موضوع قلیان به نظرسنجی مردم گذاشته شود.» نجفی همچنین در یادداشتی «ممنوعیت قلیان را محدودیت غیرضرور» دانست و نوشت: «عده‌ای خیال می‌کنند با منع و ایجاد محدودیت برای پدیده‌ای مثل قلیان یا پدیده‌های دیگری از این سنخ، همه‌چیز درست می‌شود. اما تجربه نشان داده است که چنین نیست. در ظاهر ممکن است بتوانیم قلیان را از اماکن عمومی تحت نظارت جمع کنیم، اما درواقع آن را به‌جای دیگری برده‌ایم.»

روحانی: همه‌چیز با دیوار و فیلتر حل نمی‌شود
رییس جمهور کشورمان در سه سال اخیر، بارها مخالفت خود با برخورد سلبی در مسائل اجتماعی و فرهنگی را بیان کرده بود. او خردادماه 93 در همایش بیمه سلامت همگانی با تأکید بر این که نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند، گفت: «این‌قدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.
پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم.همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.» روحانی شهریور ماه 93 هم در جمع نخبگان مشهدی گفت: «امر به معروف یعنی اینکه از مردم بخواهیم کار درست را انجام بدهند.
اگر در جامعه اصل معروف مورد اختلاف واقع شد، باید ‌آن را در جامعه درست کنیم و بعد امر نماییم. وقتی چرخ‌های این مساله باز است هر چه گاز بدهیم از دره پایین می‌افتیم. برخی می‌خواهند همه‌چیز را با دیوار و فیلتر حل کنند و دو چیز یاد گرفته‌اند، اول دیوار و دوم فیلتر، اینکه نمی‌شود.»

روایت معاون رییس دولت اصلاحات از جمع‌آوری قلیان
علی هاشمی، رییس فعلی کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم روایت جالبی از جمع‌آوری قلیان دارد. او که طی سال‌های 76 تا 84 در سمت‌های مختلفی همچون مشاور رییس جمهور، جانشین رییس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و معاون رییس جمهور و ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر کل کشور حضور داشته، یک ماه پیش درباره جمع‌آوری قلیان گفت: «زمانی جنگ قلیان‌ها زیاد شده بود و نیروی انتظامی به جمع‌آوری قلیان‌های قهوه‌خانه‌ها به علت آغشته شدن آن‌ها به مواد مخدر اقدام کرد، اما بعدها با بررسی‌ها متوجه شدیم که قلیان‌های همان قهوه‌خانه را قاچاقچی مواد مخدر آلوده به مواد کرده و بانفوذ به پاسگاه اطراف موضوع را اعلام کرده است تا علنی شدن موضوع به جنگ قلیان‌ها منجر و در نتیجه مصرف‌کننده‌های قلیان به‌تدریج به سمت مصرف مواد صنعتی کشیده شوند. باید آن‌قدر هوشیار باشیم تا بتوانیم ترفندهای مافیا را افشا کنیم، زیرا مافیا همواره به دنبال سود بیشتر هستند و هرچقدر مردم کمتر به سمت قلیان و سیگار بروند، به علت آنکه جایگزین بهتری ندارند به جایگزین بدتر گرایش یافته و به سمت امثال شیشه کشیده می‌شوند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *