پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لحاف دوزی؛ حرفه ای فراموش شده

لحاف دوزی؛ حرفه ای فراموش شده





۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۲:۳۷

لحاف دوزی؛ حرفه ای فراموش شده

در حالی حرفه لحاف دوزی به دست فراموشی سپرده شده که استفاده از لحاف و تشک های سنتی باعث کاهش دردهای مفصلی می شود.
امروزه لحاف دوزی، همچون بسیاری از مشاغل سنتی در حال فراموشی و پیوستن به تاریخ است.
سنت یا مدرنیسم؟
حرفه لحاف‌‌دوزی که تا چند دهه پیش در تمام مناطق شهری و روستایی ایران رواج بسیاری داشت امروزه و به دلیل توسعه صنعت نساجی و تولید انواع پتوها و لحاف‌های صنعتی متنوع و رنگارنگ رو به انقراض و فراموشی است. هرچند هنوز می‌توان ردپایی از آن را در محلات قدیمی شهرها و برخی روستاها مشاهده کرد. ردپایی که اگر به سرنخی برای احیای این هنر تبدیل نشود، به زودی و برای همیشه در هیاهوی توسعه صنعت و تکنولوژی کمرنگ و فراموش می‌‌شود.
لحاف‌دوزی، مستندنگاری شده است
پژوهش درباره حرفه لحاف‌دوزی به عنوان یکی از این حرفه‌ها و ثبت و ضبط آن برای ماندگار شدن در حافظه فرهنگ و تاریخ استان و کشور انجام شده است و اداره میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی، درصدد است این حرفه را ابتدا در استان و سپس در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت برساند. این استان از معدود نقاطی است که لحاف‌دوزی هنوز در آن زنده است و عده‌ای از این راه ارتزاق می‌کنند و حتی برخی در منازل خود و برای مصارف شخصی به آن مبادرت می‌ورزند.
از آنجا که این حرفه جزو مشاغل صنایع دستی به شمار نمی‌رود، بنابراین احیا و حمایت از شاغلان آن نیز به عهده سازمان میراث فرهنگی نیست، اما میراث با مستندنگاری و ثبت استانی و ملی آن می‌تواند اولین گام را در جهت حمایت و احیای آن بردارد.
کاهش دردهای مفاصل با لحاف و تشک‌های سنتی
لحاف و تشک‌های سنتی علاوه بر گرما و زیبایی منحصربه فردی که به دلیل وجود رنگ و طرح‌های متنوع دارد و همواره به این خاطر در فهرست جهیزیه نوعروسان قرارداشته، به سبب وجود پنبه به کار رفته در آنها در حفظ سلامت بدن نیز تاثیر بسزایی دارد.
علیرضا پرهیز، پزشک طب سنتی با اشاره به این‌که لحاف‌های سنتی که با پنبه تهیه می‌شود، بهترین عامل برای جلوگیری از دردهای مفاصل، جلوگیری از انواع حساسیت‌ها و بیماری‌های پوستی است، می‌گوید: ترویج تشک و لحاف‌های سنتی ضامن بقای سلامت انسان است.
به گفته وی، بعضی از تشک‌های صنعتی با انواع فیبر، موکت یا سایر الیاف مصنوعی تهیه می‌‌شود و به دلیل سفتی یا نرمی بیش از حد، علاوه بر این‌که خواب کافی را از انسان می‌گیرد، موجب انواع دردهای مفصلی می‌شود در حالی که لحاف و تشک‌های سنتی به دلیل استفاده از الیاف پنبه و طبیعی، سازگاری بیشتری با بدن انسان داشته و با خواب کافی زمینه آرامش روحی و جسمی را فراهم می‌کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *