پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آداب و رسوم مردم کرمان در روزهای تاسوعا و عاشورا از چهل منبر تا شبیه خوانی

آداب و رسوم مردم کرمان در روزهای تاسوعا و عاشورا از چهل منبر تا شبیه خوانی





۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۲:۴۶

آداب و رسوم مردم کرمان در روزهای تاسوعا و عاشورا
از چهل منبر تا شبیه خوانی

مردم استان کرمان با دارا بودن پیشینه مذهبی از گذشته‌های دور با فرا رسیدن ماه محرم بویژه روزهای تاسوعا و عاشورا با آداب و رسوم خاصی خاطره سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را زنده می‌کردند.
در برخی از شهرها و مناطق استان کرمان مانند بم در گذشته‌ای نه چندان دور مردم در عصر تاسوعا پای برهنه از امامزاده‌ای به امامزاده دیگر و از زیارتگاهی به زیارتگاه دیگر می‌رفتند و در آنجا شمع روشن می‌کردند.
این عمل را به اصطلاح «چهل منبرو» می‌گفتند..
روز دهم محرم که مصادف با روز عاشورا می‌باشد غالبا مداحان هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی سعی می‌کنند نوحه‌ای در وصف این روز تهیه و ارایه کنند.
در برخی از روستاها و بخش‌های کرمان از جمله زنگی‌آباد، چترود و جوپار در روز عاشورا اقدام به شبیه گردانی می‌کنند.
در این روز تعدادی از جوانهای فعال با ملبس شدن به لباسهای مشابه لباسهای خاندان اهل بیت(ع) و لباسهای سربازان ابن سعد و نامگذاری بعضی از افراد به عنوان شمربن ذی‌الجوشن، ابن سعد، حرمله، حر بن ریاحی، علی‌اکبر، قاسم‌بن‌الحسن، ابوالفضل العباس، امام حسین و سایر کسانی که در واقعه کربلا نقش‌هایی داشته‌اند و تدارک وسایل از قبیل خیمه و خرگاه و اسب سپاه، گهواره علی‌اصغر و اسب زخمی منظره‌ای از واقعه و حوادث کربلا را مجسم می‌سازند تا بدین وسیله افکار نظاره‌گران را متوجه آن ایام سخت و دشوار کنند.
در روستاها و مناطقی که اقدام به برگزاری مراسم شبیه گردانی می‌کنند بعد از ظهر عاشورا اقدام به عبور دادن کاروان اسرا و اطفال در میان حزن و اندوه مردم می‌کنند و قبل از غروب آفتاب خیمه‌ها را نیز آتش می‌زنند.
بعد از غروب آفتاب و زمانی که تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد عده‌ای از مردم مراسم شام غریبان را برگزار و به صورت نمادین جستجوی خود را برای یافتن اطفال و کودکان وابسته به خاندان حسین‌بن علی(ع) که از ترس آزار و شکنجه‌های سربازان ابن‌سعد به بیابانهای مجاور صحنه نبرد پناه برده‌اند آغاز می‌کنند.
در شهرها مراسم شام غریبان توسط عده‌ای از مردم با حمل فانوسها و شمع‌های روشن انجام می‌شود و در پی آن هیئت‌های سینه‌زنی و عزاداری نوحه‌هایی اجرا می کنند.
نقطه عطف مراسم عزاداری ماه محرم در روز اربعین یا چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) با شکوه خاصی مشابه روز عاشورا برگزار می‌شود.
در روز بیست و هشتم صفر هر سال که مقارن با رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن‌مجتبی(ع) است نیز سر در کلیه ادارات، مغازه‌ها و برخی خانه‌ها با پارچه‌های مشکی و بیرقهای عزاداری تزئین داده می‌شود.
منبع:‬kr.pcci.ir

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *