سایت خبری پیام ما آنلاین | آشنایی با موزه هنرهای معاصر صنعتی

آشنایی با موزه هنرهای معاصر صنعتی





۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۲:۴۴

آشنایی با موزه هنرهای معاصر صنعتی

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان یکی اززیباترین و بزرگترین موزه های ایران و جنوبشرق می باشد.
بنای این موزه نزدیک به ۸۰ سال پیش توسط مردی نیکوکار به نام حاج اکبر صنعتی زاده جهت پرورشگاهی برای کودکان یتیم ساخته شد. این محل از آن زمان تا حدود ۴۰ سال پرورشگاه بوده است. و آموزش و رفتار پر از مهر حاج اکبر از بچه ها و کودکان این پرورشگاه افرادی نام آور ساخت از جمله سید علی اکبر صنعتی که در ۸ سالگی بعد از فوت پدر، مادرش که از عهده سرپرستی وی بر نمی آمد او را به پرورشگاه سپرد و با آشکار شدن استعداد نقاشی و مجسمه سازی کودک با ذوق حاج اکبر موسس مهربان پرورشگاه وی را مورد تشویق و حمایت قرار داد. وی با سفر به تهران و تعلیم در مدرسه صنایع مستظرفه و فرا گرفتن هنر نقاشی و مجسمه زیر نظر اساتید مشهور تجسمی آن زمان، یکی از نقاشان و مجسمه سازان نام آور دنیا شد.
در سال ۱۳۴۰ کتابخانه ای به همت عبدالحسین صنعتی زاده فرزند مرحوم حاج اکبر در سمت چپ ورودی پروشگاه بنا شد که در هنگام باز سازی موزه این کتابخانه نیز مرمت و اکنون به عنوان کتابخانه تخصصی هنرا منابع هنری پذیرای علاقمندان به هنر و پژوهش می باشد. این کتابخانه دارای ۱۵۷۰۰جلد کتابهای تخصصی هنر بوده و۳۰۰ عضو فعال دارد.
در سال ۱۳۵۶ این محل برای نگهداری و نمایش آثار سید علی اکبر هنرمند، نقاش و مجسمه ساز و آثار سایر هنرمندان ایران و جهان به موزه تبدیل شد.
در آن زمان علاوه بر آثار استاد صنعتی آثاری از هنرمندان مشهور ایران از جمله کمال المک، پرویز تناولی، نصیری، وزیری، ژازه طباطبایی، بهجت صدر، منصوره حسینی، منیر فرمانفرماییان، غلامحسین نامی، محمد ابرهیم جعفری، حسین محجوب و… نیز هنرمندان خارجی مانند اگوست رودن هنری، مور بوناتی، کاندینسکی وازارلی اشلامینگر، آلبر مارکه به این موزه انتقال یافت و از آن پس نیز آثاری دیگر تهیه و به فهرست آثار اضافه گردید. هم اکنون نزدیک به ۱۵۰۰ اثر از آثار نقاشی و مجسمه های هنرمندان بنام ایران و دنیا در آن نگهداری می شود.
در سال ۱۳۸۲ موزه جهت تعمیر و مرمت تعطیل و پس از سه سال در دی ماه ۱۳۸۵ گشایش یافت و در همان سال تعدادی از آثار نقاشی و وسایل شخصی سهراب سپهری توسط خواهرش پروانه سپهری به این موزه اهدا گردید.
بخش اول موزه با دارا بودن ۶ گالری به آثار سید علی اکبر صنعتی هنرمندان دهه ۲۰و ۳۰ آثار خارجی آثار شخصی و نقاشی سهراب سپهری و نقش های قالی و..اختصاص یافته است.
تعمیر و مرمت بخش دوم موزه با حفظ بنای سنتی آن در خرداد ۱۳۹۲ آغاز و با پایان یافتن آن در آبان ۱۳۹۲ افتتاح گردید.
این بخش نیز با ۶ گالری اختصاص به برپایی نمایشگاههای دوره ای و متغیر هنرمندان استان و ایران در رشته های مختلف دارد. از زمان افتتاح تا آغاز سال جدید (فروردین ۱۳۹۳)۱۲ نمایشگاه در رشته های مختلف هنری در آن ها بر پا گردیده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *