پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فضای مجازی که دانش‌آموزان را بی‌سواد کرده است

فضای مجازی که دانش‌آموزان را بی‌سواد کرده است





۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۵۶

فضای مجازی که دانش‌آموزان را بی‌سواد کرده است
گزارش وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۳ نشان می‌دهد از مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموزی که در امتحان نهایی شرکت کرده‌اند، بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان با میانگین نمره ۱۲ قبول شدند.
این نتیجه در کنار نامناسب بودن کیفیت آموزشی از مواجهه با نوعی افت شدید تحصیلی در جامعه خبر می‌دهد؛‌امری که از نگاه کارشناسان با استفاده از تلفن همراه و ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های اینترنتی بی‌ارتباط نیست.
کنجکاوی و تجربه یک فضای جدید در کنار عقب نماندن از دیگران نخستین انگیزه‌هایی است که افراد را به سوی فضای مجازی می‌کشد اما برنامه‌ریزی‌های دقیقی که برای آنها صورت گرفته، ‌باعث ماندگاری‌شان در این دنیا می‌شود تا جایی که فضای مجازی ابزاری می‌شود برای نفوذ و بر هم زدن نظم جامعه و می‌تواند کشور را تا مرز بحران بکشاند. این موضوع آنقدر جدی است که توانسته افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان را رقم بزند و جوانان را به وسیله شبهات با چالش‌های اعتقادی و هویتی روبه‌رو کند و خانواده‌ها را در معرض فروپاشی قرار دهد. بروز تمامی این آسیب‌ها در کنار برنامه‌های گسترده تدارک دیده شده برای فروپاشی جامعه ایرانی در انفعال شورای عالی فضای مجازی و دستگاه‌های مسئول ریشه دارد؛‌موضوعی که با وجود تأکیدات چند باره رهبر انقلاب بر اهمیتش تا به اندازه اصل انقلاب هنوز به دغدغه اصلی مسئولان این حوزه تبدیل نشده است.
«اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم!» بی‌تردید همین یک جمله برای درک اهمیت فضای مجازی کافی است. با وجود این اما همچنان موضع منفعلانه شورای عالی فضای مجازی در برابر این فضا انتقاد کارشناسان این حوزه را در بر داشته و موجب شده آسیب‌های فضای مجازی از دستاوردهای مثبت آن پیشی بگیرد و به جای آنکه ما رسانه‌ها را مدیریت کنیم، رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های فراگیر مجازی مدیریت ما را در دست داشته باشند. سید علیرضا آل داوود، کارشناس فضای مجازی با اشاره به تحقیقی که یکی از اساتید علوم اعصاب در دانشگاه MIT انجام داده، می‌گوید: استفاده زیاد از اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای اختلالات جدی در عملکرد شناختی کودکان به وجود می‌آورد. به گفته آل داوود در دنیای همیشه متصل به اینترنت مغز ما مدام در دام لذت‌جویی می‌افتد. این موضوع در کودکان بسیار شدیدتر است. این محرک‌ها که به یاری فضای مجازی بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر می‌شود به آنان رسید، شامل اخبار و محتوای هیجان‌آور، سرگرمی‌های خاص، متون تلگرام و اینستاگرام، محتوای پورنوگرافی و تصاویر بازیگران مشهور با پوشش‌های نامتعارف است و در صورت تکرار شدن می‌تواند روی میزان تمرکز انسان در مسائل مختلف تأثیر بسیار بگذارد. این کاربران دیگر نمی‌توانند دقایق متمادی کتاب بخوانند یا روی یک کار دیگر تمرکز داشته باشند چون مغزشان برای پرش و از این سو به آن سو شدن پرورش پیدا کرده است. آنطور که آل داوود می‌گوید، اعتیاد به فضای مجازی و ابزارهای آن در میان کودکان بسیار شایع‌تر است که باید به طور جدی برای پیشگیری یا درمان آن تدابیر جدی دیده شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *