پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دروازه ریگ آباد

دروازه ریگ آباد





۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۰۸

دروازه ریگ آباد

دروازه رق آباد یا ریگ آباد در جنوب شهر واقع و چون هم مرز اراضی رق آباد بود به نام رق آباد خوانده می شد. این دروازه بر سر راه ماهان، جوپار، بم، گلباف، رابر، راین، جیرفت، بافت و توابع جنوبی که در طرف جنوب شرقی کرمان واقع بودند قرار داشت و هر صبح و شب قافله های بزرگ و مسافرین زیادی داخل و خارج می شدند. مخصوصاً ایام تابستان که میوه جات از دهات اطراف به شهر حمل می شد، چنانچه شب می آمدند که دروازه بسته بود بیرون دروازه در جایی به نام قلیون‌چی (قهوه خانه های امروز) می ماندند تا آفتاب بزند و دروازه باز شود و چنانچه اذان صبح می رسیدند، می توانستند با مختصر بازرسی وارد شوند.
دروازه بان وظیفه داشت بارهایی که به شهر حمل می شد را بازرسی نماید و چنانچه میوه فاسد یا گوشت مانده می دید آن ها را در خندق می ریخت و صاحب آن را بازداشت می کرد و همچنین اشخاص مشکوک را به شهر راه نمی دادند مگر آن که معرف و ضامن بدهند.
سر درب این دروازه ها ستون هایی در دو طرف که به شکل مناره ساخته شده بود؛ تمام کاشی کاری و اشکالی از پهلوان ها از جمله رستم و سهراب و پهلوان اسد بمی که پهلوانی بنام بود نقش بسته بود و درب آن از چوب محکم ضخیم از چنار یا گردو به ارتفاع چهار متر و پهنا سه متر تا سه متر و نیم ساخته شده بود و گل میخ های آهنی به آن نصب و از داخل شب بندی آهنی داشت که با قفلی بسیار بزرگ باز و بسته می شد دروازه بان ها از گروه شش نفری تا هشت نفری و در موقع خطر از گروهی چهل نفری تشکیل می گردید و این عده کشیک داشتند و دو نفر دائماً می بایست بیدار و مواظبت نمایند تا کسی درب را باز ننموده داخل و خارج نشوند و برای استراحت این گروه در داخل دروازه در دو طرف اطاق های متعدد ساخته شده بود.
در سال 1314 شمسی به دستور شهرداری که سابق بلدیه نامیده می شد خراب و خندق های اطراف آن را پر نمودند این دروازه درست مقابل مسجد قائم در پنجاه متری روبه روی آن مسجد واقع بود که امروز اثری از آن به جای نمانده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *