پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یادبود

یادبود





۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۱۱

شهید
احمد توکلی نژاد
سرلشکر احمد توکلی نژاد در سال 1331 در کرمان به دنیا آمد. با توجه به اینکه پدرش نظامی بود همیشه در حال مهاجرت از استانی به استان دیگر بودند. احمد در دامان پر مهر مادری مومنه پرورش یافت. در دبیرستان سعادت درس خواند.
وی ضمن تحصیل در ایام تعطیل مخصوصا تابستان ها به عنوان شاگرد نقاش کارگری می کرد. در خرداد ماه سال 1350 دیپلم گرفت. در آزمون دانشکده افسری خلبانی نیروی هوایی ارتش از بین چندین هزار نفر داوطلب خلبانی با گذراندن معاینات سخت پزشکی و تست مقاومت جسمانی در سال 1351 پذیرفته شد. دو سال در ایران به فراگیری علوم و فنون نظامی و علمی و دانش خلبانی پرداخت. سپس جهت طی دوره تخصصی تئوری و عملی پرواز عازم امریکا شد. دو سال و نیم در امریکا تحصیل کرد و چندین کاپ پرواز جایزه گرفت و پس طی دوره به درجه ستوان دومی مفتخر گردید.
این شهید در شهر مقدس مشهد با انقلابیون ارتباط زیر زمینی برقرار نمود و در مراسم و محافل مختلف مذهبی شرکت می کرد تا اینکه مبارزات مردم ایران بر علیه رژیم پهلوی آشکار تر شد و مردم به خیابان ها ریختند و تظاهرات ها شروع شد و شعار نویسی مخفی در و دیوار به راهپیمایی های دهها هزار نفر تبدیل شد. وی با توجه به ارتباطی که با روحانیون شهر مشهد داشت، اعلامیه های امام خمینی را دریافت و به صورت مخفیانه در سطح پایگاه هوایی مشهد و در بین همکاران توزیع می نمود و به کمک سایر دوستان فنی خلبانان امورات را هماهنگ می نمود. تا اینکه نیروی هوایی در 19 بهمن 57 در محضر امام حضور یافتند و اعلام همبستگی کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احمد به پایگاه مهرآباد و سپس به پایگاه ششم شکاری بوشهر منتقل گردید و در فروردین ماه سال 1358 ازدواج کرد.
ثمره این ازدواج یک فرزند پسر می باشد. شهید توکلی نژاد بسیار متواضع و ساده زیست بود. خندان، خوش اخلاق و خوش برخورد بود. این امیر نیروی هوایی در حد توان به مستمندان آبرومند کمک می کرد. از دورغ و تظاهر و ریا نفرت داشت. در جمع خانواده می گفت:«بلند آسمان جایگاه من است / ته دره آرامگاه است»اما بهشت برین در انتظار من است.
احمد توکلی نژاد در سال 1358 جهت مقابله با شیئ ناشناس در آب های خلیج فارس به پرواز در آمد و ضمن تعقیب و شناسایی آن و درگیر شدن با هواپیمای دشمن طی این نبرد هوایی و حماسی توسط هواپیماهای دشمن در خلیج فارس مورد اصابت موشک قرار گرفت و به شهادت رسید. در حقیقت پرواز واقعی را که همانا عروج به ملکوت اعلی است به زیبایی معنوی و روحانی خاصی به پایان رساند و شهد شیرین شهادت را نوشید.
پس از انتقال پیکر این خلبان تیز پرواز به شهر کرمان، از ستاد معراج شهدا توسط مردم انقلابی و قدر شناس کرمان طی تشریفات خاص نظامی تشییع و در مسجد صاحب الزمان به خاک سپرده شد. وی اولین خلبان شهید نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا در استان کرمان است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر